Orientação para o mercado, porte empresarial e performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perin, Marcelo Gattermann
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Sampaio, Cláudio Hoffmann
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634
Resumo: Many authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size.
id FGV-7_4dc46157d9a75681cbe75296b12e7399
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37634
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Orientação para o mercado, porte empresarial e performanceOrientação para o mercado, porte empresarial e performanceMarketingmarket orientationorganizational performanceorganization sizeelectroelectronic industryMarketingorientação para o mercadoperformance empresarialporte empresarial e indústria eletroeletrônicaMany authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size.Para diversos autores da área de Marketing, a orientação para o mercado é uma condição necessária mas não suficiente para sustentar uma vantagem competitiva de longo prazo. Nesse sentido, este artigo apresenta detalhes do estudo de um levantamento de corte transversal que objetivou verificar empiricamente a influência exercida pela orientação para o mercado e pelo porte empresarial sobre a performance organizacional em empresas da indústria eletroeletrônica no Brasil. Os resultados encontrados com a aplicação da técnica de modelagem de equações estruturais apontam para uma influência mais expressiva da orientação para o mercado sobre a performance empresarial quando comparada à influência exercida pelo porte da empresa. Em termos gerais, verificou-se que a orientação para o mercado é muito mais abrangente e sólida na sua associação com a performance do que a característica de porte da empresa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 3 (2004): julho-setembro; 76-88RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 3 (2004): julho-setembro; 76-88RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 3 (2004): julho-setembro; 76-882178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634/36384Perin, Marcelo GattermannSampaio, Cláudio Hoffmanninfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:46:09Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37634Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:19.092526Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
title Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
spellingShingle Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
Perin, Marcelo Gattermann
Marketing
market orientation
organizational performance
organization size
electroelectronic industry
Marketing
orientação para o mercado
performance empresarial
porte empresarial e indústria eletroeletrônica
title_short Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
title_full Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
title_fullStr Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
title_full_unstemmed Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
title_sort Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
author Perin, Marcelo Gattermann
author_facet Perin, Marcelo Gattermann
Sampaio, Cláudio Hoffmann
author_role author
author2 Sampaio, Cláudio Hoffmann
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perin, Marcelo Gattermann
Sampaio, Cláudio Hoffmann
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing
market orientation
organizational performance
organization size
electroelectronic industry
Marketing
orientação para o mercado
performance empresarial
porte empresarial e indústria eletroeletrônica
topic Marketing
market orientation
organizational performance
organization size
electroelectronic industry
Marketing
orientação para o mercado
performance empresarial
porte empresarial e indústria eletroeletrônica
description Many authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634/36384
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 3 (2004): julho-setembro; 76-88
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 3 (2004): julho-setembro; 76-88
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 3 (2004): julho-setembro; 76-88
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943136579321856