Orientação para o mercado, porte empresarial e performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634 |
Resumo: | Many authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size. |
id |
FGV-7_4dc46157d9a75681cbe75296b12e7399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37634 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performanceOrientação para o mercado, porte empresarial e performanceMarketingmarket orientationorganizational performanceorganization sizeelectroelectronic industryMarketingorientação para o mercadoperformance empresarialporte empresarial e indústria eletroeletrônicaMany authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size.Para diversos autores da área de Marketing, a orientação para o mercado é uma condição necessária mas não suficiente para sustentar uma vantagem competitiva de longo prazo. Nesse sentido, este artigo apresenta detalhes do estudo de um levantamento de corte transversal que objetivou verificar empiricamente a influência exercida pela orientação para o mercado e pelo porte empresarial sobre a performance organizacional em empresas da indústria eletroeletrônica no Brasil. Os resultados encontrados com a aplicação da técnica de modelagem de equações estruturais apontam para uma influência mais expressiva da orientação para o mercado sobre a performance empresarial quando comparada à influência exercida pelo porte da empresa. Em termos gerais, verificou-se que a orientação para o mercado é muito mais abrangente e sólida na sua associação com a performance do que a característica de porte da empresa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 3 (2004): julho-setembro; 76-88RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 3 (2004): julho-setembro; 76-88RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 3 (2004): julho-setembro; 76-882178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634/36384Perin, Marcelo GattermannSampaio, Cláudio Hoffmanninfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:46:09Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37634Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:19.092526Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
title |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
spellingShingle |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance Perin, Marcelo Gattermann Marketing market orientation organizational performance organization size electroelectronic industry Marketing orientação para o mercado performance empresarial porte empresarial e indústria eletroeletrônica |
title_short |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
title_full |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
title_fullStr |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
title_full_unstemmed |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
title_sort |
Orientação para o mercado, porte empresarial e performance |
author |
Perin, Marcelo Gattermann |
author_facet |
Perin, Marcelo Gattermann Sampaio, Cláudio Hoffmann |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Cláudio Hoffmann |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perin, Marcelo Gattermann Sampaio, Cláudio Hoffmann |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing market orientation organizational performance organization size electroelectronic industry Marketing orientação para o mercado performance empresarial porte empresarial e indústria eletroeletrônica |
topic |
Marketing market orientation organizational performance organization size electroelectronic industry Marketing orientação para o mercado performance empresarial porte empresarial e indústria eletroeletrônica |
description |
Many authors agree that the market orientation is necessary condition, but not enough to sustain a competitive advantage in the long term. So, this article presents details of a cross-sectional survey that empirically verified the influence of market orientation and organization size on organizational performance, considering the companies of the Brazilian electro-electronic industry. The results, found with the application of structural equations modeling technique, pointed out for a more expressive influence of the market orientation on organizational performance when compared to the influence of organization size. Basically, was noticed that association with performance is more solid to market orientation than to organizational size. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37634/36384 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 3 (2004): julho-setembro; 76-88 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 3 (2004): julho-setembro; 76-88 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 3 (2004): julho-setembro; 76-88 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943136579321856 |