A qualidade de serviços médicos na perspectiva do cliente
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37755 |
Resumo: | Health care service quality involves two domains: technical and interpersonal. Patients almost always know very little about the aspects of technical quality, but in general they don’t face difficult evaluating the interpersonal quality. However, in Brazil, it is missing a tool to measure the Quality Experienced by the Patient (QEP). Thus, the goal of this research was to undertake an empirical analysis of the psychometric properties of a scale of QEP regarding the office medical services. The results revealed six factors underlying QEP, comprising the domains of technical and interpersonal quality. About reliability, it seemed adequate in all the scales of the six factors. Finally, concerning validity, it is impressive for five out of six factors. The limitations and implications of the research are also presented. |
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A qualidade de serviços médicos na perspectiva do clienteA qualidade de serviços médicos na perspectiva do clientePerceived qualityservicespatientsphysiciansofficeQualidade percebidaserviçospacientesmédicosconsultórioHealth care service quality involves two domains: technical and interpersonal. Patients almost always know very little about the aspects of technical quality, but in general they don’t face difficult evaluating the interpersonal quality. However, in Brazil, it is missing a tool to measure the Quality Experienced by the Patient (QEP). Thus, the goal of this research was to undertake an empirical analysis of the psychometric properties of a scale of QEP regarding the office medical services. The results revealed six factors underlying QEP, comprising the domains of technical and interpersonal quality. About reliability, it seemed adequate in all the scales of the six factors. Finally, concerning validity, it is impressive for five out of six factors. The limitations and implications of the research are also presented.A qualidade de serviços de cuidado à saúde compreende dois domínios: técnico e interpessoal. Os pacientes quase sempre conhecem pouco sobre os aspectos da qualidade técnica, mas, em geral, não têm dificuldade em avaliar o lado interpessoal. Falta, no Brasil, porém, instrumental para a mensuração da Qualidade Experimentada pelo Paciente (QEP), razão pela qual o objetivo aqui foi analisar empiricamente propriedades psicométricas de uma escala desse construto no tocante aos serviços médicos de consultório. Assomaram-se seis fatores subjacentes à QEP, englobando 40 atributos, cobrindo os domínios técnico e interpessoal. Quanto à fidedignidade, ela é apropriada em todas as seis escalas dos fatores prevalecentes neste estudo para a QEP. No que concerne à validade, ela é destacada para as escalas de cinco desses seis fatores. Seguem, ainda, as limitações e implicações da pesquisa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2001-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37755RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 41 No. 4 (2001): outubro-dezembro; 44-55RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 41 Núm. 4 (2001): outubro-dezembro; 44-55RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 41 n. 4 (2001): outubro-dezembro; 44-552178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37755/36504Urdan, André Torresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:48:50Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37755Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:25.916925Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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