Vertigo and the tragic sublime
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630 |
Resumo: | This is a paper about the cinematic as spectacle and the construction of the sublime. It is concerned with gendered constructions of desire and construes the object of desire in this case as a sublime object. At same time, the paper is about decadence and falling, falling away. Therefore, this piece of writing attempts to deal with some thoughts on the relationship between decadence and mortification. So this paper is alsoabout distance and about movement, about kinema (Greek movement) and the distance that is described by falling from the constructed sublimeand its associated melancholy. These ideas are explored via an examination of one of Alfred Hitchcock’s most powerful films, Vertigo (1958), and a notion of the tragic sublime. Taken together, the concept of the sublime and the narrative of the film provide insights into the melancholy of commodified representations in the obsessive-compulsive pursuit of organizational idealization. |
id |
FGV-7_54e377781f98d529da7d5fb8ad454d5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37630 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Vertigo and the tragic sublimeVertigo e o sublime trágicoCinemagendertheorytragicsublimeCinemagêneroteoriatrágicosublimeThis is a paper about the cinematic as spectacle and the construction of the sublime. It is concerned with gendered constructions of desire and construes the object of desire in this case as a sublime object. At same time, the paper is about decadence and falling, falling away. Therefore, this piece of writing attempts to deal with some thoughts on the relationship between decadence and mortification. So this paper is alsoabout distance and about movement, about kinema (Greek movement) and the distance that is described by falling from the constructed sublimeand its associated melancholy. These ideas are explored via an examination of one of Alfred Hitchcock’s most powerful films, Vertigo (1958), and a notion of the tragic sublime. Taken together, the concept of the sublime and the narrative of the film provide insights into the melancholy of commodified representations in the obsessive-compulsive pursuit of organizational idealization.Este é um artigo sobre a cinemática como espetáculo e a construção do sublime. Ocupa-se das construções engendradas do desejo e, no caso, interpreta o objeto de desejo como um objeto sublime. Ao mesmo tempo, é um artigo sobre decadência e abandono. Assim, este escrito tenta lidar com alguns conceitos imbuídos no relacionamento entre decadência e mortificação. Dessa forma, o artigo é sobre distância e sobre movimento, sobre Kinema (movimento grego) e a distância que é descrita pela queda da construção sublime e a melancolia associada a isso. Essas idéias são exploradas por intermédio do exame de um dos mais poderosos filmes de Alfred Hitchcock, Vertigo (1958), e uma noção de sublime trágico. Analisados conjuntamente, o conceito de sublime e a narrativa do filme provêem insights sobre a melancolia das representações que são úteis na perseguição obsessivo-compulsiva da idealização organizacional.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-56RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-56RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-562178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630/36381Höpfl, Heatherinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:55Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37630Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:47:55Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vertigo and the tragic sublime Vertigo e o sublime trágico |
title |
Vertigo and the tragic sublime |
spellingShingle |
Vertigo and the tragic sublime Höpfl, Heather Cinema gender theory tragic sublime Cinema gênero teoria trágico sublime |
title_short |
Vertigo and the tragic sublime |
title_full |
Vertigo and the tragic sublime |
title_fullStr |
Vertigo and the tragic sublime |
title_full_unstemmed |
Vertigo and the tragic sublime |
title_sort |
Vertigo and the tragic sublime |
author |
Höpfl, Heather |
author_facet |
Höpfl, Heather |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Höpfl, Heather |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema gender theory tragic sublime Cinema gênero teoria trágico sublime |
topic |
Cinema gender theory tragic sublime Cinema gênero teoria trágico sublime |
description |
This is a paper about the cinematic as spectacle and the construction of the sublime. It is concerned with gendered constructions of desire and construes the object of desire in this case as a sublime object. At same time, the paper is about decadence and falling, falling away. Therefore, this piece of writing attempts to deal with some thoughts on the relationship between decadence and mortification. So this paper is alsoabout distance and about movement, about kinema (Greek movement) and the distance that is described by falling from the constructed sublimeand its associated melancholy. These ideas are explored via an examination of one of Alfred Hitchcock’s most powerful films, Vertigo (1958), and a notion of the tragic sublime. Taken together, the concept of the sublime and the narrative of the film provide insights into the melancholy of commodified representations in the obsessive-compulsive pursuit of organizational idealization. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37630/36381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-56 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-56 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 47-56 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160821267726336 |