Value co-creation in the specialty coffee value chain: The third-wave coffee movement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boaventura, Patricia Silva Monteiro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Abdalla, Carla Caires, Araújo, Cecilia Lobo, Arakelian, José Sarkis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74967
Resumo: Brazil represents approximately 29% of the world’s coffee exports, with 15% of that being “specialty coffee.” Most Brazilian coffee exports are composed of commoditized green beans, influencing the value chain to be grounded on an exchange paradigm. This scenario started to change with the introduction of specialized coffee shops, coffee capsules for home consumption, and demand for a more artisanal pro­duct. A paradigm of value creation along the chain drives production processes that aim to differentiate products through superior coffee beans and unique experiences. This study was developed through con­tent analysis of 15 years of news collected from two Brazilian newspapers. Additionally, we interviewed owners of coffee shops, coffee producers, cooperatives, intermediaries, and regulators. We concluded that the value chain faces challenges in reaching higher value-in-use creation for all involved actors.
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spelling Value co-creation in the specialty coffee value chain: The third-wave coffee movementCocreación de valor en la cadena del café especial: El movimiento de la tercera ola del caféCocriação de valor na cadeia do café especial: O movimento da terceira onda do caféSpecialty coffeesco-creationvalue chainvalue-in-userelational valueCafés especialescocreacióncadena de valorvalor en usovalor de relaciónCafés especiaiscocriaçãocadeia de valorvalor em usovalor de relacionamentoBrazil represents approximately 29% of the world’s coffee exports, with 15% of that being “specialty coffee.” Most Brazilian coffee exports are composed of commoditized green beans, influencing the value chain to be grounded on an exchange paradigm. This scenario started to change with the introduction of specialized coffee shops, coffee capsules for home consumption, and demand for a more artisanal pro­duct. A paradigm of value creation along the chain drives production processes that aim to differentiate products through superior coffee beans and unique experiences. This study was developed through con­tent analysis of 15 years of news collected from two Brazilian newspapers. Additionally, we interviewed owners of coffee shops, coffee producers, cooperatives, intermediaries, and regulators. We concluded that the value chain faces challenges in reaching higher value-in-use creation for all involved actors.Brasil participa con aproximadamente 29% en las exportaciones mundiales de café, y 15% es de “café especial”. La mayor parte de la exportación se compone de café commodity, lo que influencia la orien­tación de la cadena de valor por el paradigma del cambio. Este escenario empezó a cambiar con la introducción de cafeterías especializadas, cápsulas para consumo doméstico y demanda por un pro­ducto artesanal. Un paradigma de creación de valor a lo largo de la cadena pasa a impulsar procesos de producción, con el objetivo no sólo de diferenciación a través de granos y procesos superiores, sino también de experiencias únicas construidas. Este artículo se desarrolló con análisis de contenido. Se recolectaron datos de 15 años de dos periódicos brasileños. Además, se entrevistaron propietarios de cafeterías, productores de café, cooperativas, intermediarios y reguladores. Concluimos que la cadena de valor enfrenta desafíos para obtener un cambio con vistas a una mayor generación de valor en uso para todos los implicados.O Brasil participa em aproximadamente 29% da exportação mundial de café, sendo 15% de “café especial”. A maior parte da exportação é composta por café commodity, influenciando a orientação da cadeia de valor por um paradigma de troca. Esse cenário tem mudado com a introdução de cafeterias especializadas, cápsulas para consumo domiciliar e demanda por um produto mais artesanal. Um para­digma de criação de valor ao longo da cadeia passa a impulsionar processos de produção, com objetivo não apenas de diferenciação por meio de grãos e processos superiores, mas também de experiências únicas construídas. Este artigo foi desenvolvido por meio de análise de conteúdo de 15 anos de notícias de dois jornais brasileiros. Além disso, foram entrevistados proprietários de cafeterias, produtores de café, cooperativas, intermediários e reguladores. Concluímos que a cadeia de valor passa por desafios para atingir uma mudança com objetivo de maior geração de valor em uso para todos os envolvidos.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2018-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/7496710.1590/S0034-759020180306RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 58 No. 3 (2018): maio-junho; 254-266RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 58 Núm. 3 (2018): maio-junho; 254-266RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 58 n. 3 (2018): maio-junho; 254-2662178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74967/71780https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/74967/71781Copyright (c) 2018 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBoaventura, Patricia Silva MonteiroAbdalla, Carla CairesAraújo, Cecilia LoboArakelian, José Sarkis2023-08-18T17:18:17Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/74967Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:57.190407Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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