Strategies for superior performance in recessions: pro or counter-cyclical?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conti, Claudio Ramos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Goldszmidt, Rafael, Vasconcelos, Flávio Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49250
Resumo: Recessions are recurring events in which most firms suffer severe impacts while others are less affected or may even prosper. Strategic management has made little progress in understanding such performance differences. In a scenario of decreased demand, intensified competition, and higher uncertainty, most firms try to survive by pro-cyclically cutting costs and investments. But firms could take advantage of undervalued resources in the market to counter-cyclically invest in new business opportunities to overtake competitors. We survey Brazilian firms in various industries about the 2008-2009 recession and analyze data using PLS-SEM. We find that while most firms pro-cyclically reduce costs and investments in recessions, a counter-cyclical strategy of investing in opportunities created by changes in the market enables superior performance. Most successful are firms with a propensity to recognize opportunities, an entrepreneurial orientation to invest, and the flexibility to efficiently implement investments.
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spelling Strategies for superior performance in recessions: pro or counter-cyclical?Estrategias para el desempeño superior en las recesiones: ¿pro o contra cíclicas?Estratégias para desempenho superior em recessões: pro ou contra-cíclicas?RecessionCycleOpportunityEntrepreneurshipflexibilityRecesiónCicloOportunidadEmprendedorismoFlexibilidadRecessãoCicloOportunidadeEmpreendedorismoFlexibilidadeRecessions are recurring events in which most firms suffer severe impacts while others are less affected or may even prosper. Strategic management has made little progress in understanding such performance differences. In a scenario of decreased demand, intensified competition, and higher uncertainty, most firms try to survive by pro-cyclically cutting costs and investments. But firms could take advantage of undervalued resources in the market to counter-cyclically invest in new business opportunities to overtake competitors. We survey Brazilian firms in various industries about the 2008-2009 recession and analyze data using PLS-SEM. We find that while most firms pro-cyclically reduce costs and investments in recessions, a counter-cyclical strategy of investing in opportunities created by changes in the market enables superior performance. Most successful are firms with a propensity to recognize opportunities, an entrepreneurial orientation to invest, and the flexibility to efficiently implement investments.Las recesiones son eventos recurrentes en los cuales la mayoría de las empresas sufre impactos severos mientras que otras son menos afectadas o incluso, hasta prosperan. La gestión estratégica ha tenido poco progreso para entender tales diferencias de desempeño. En un escenario de demanda reducida, mayor competencia y muchas incertidumbres, la mayoría de las empresas intenta sobrevivir recortando costos e inversiones, de manera procíclica. Pero las empresas podrían aprovechar los recursos subestimados en el mercado para invertir, contra cíclicamente, en nuevas oportunidades de negocios para superar a la competencia. Estudiamos empresas brasileñas en varias industrias sobre la recesión de 2008-2009 y analizamos datos usando PLS-SEM. Descubrimos que mientras que la mayoría de las empresas reducen costos e inversiones procíclicamente durante las recesions, una estrategia contra cíclica de inversor en oportunidades creadas por los cambios en el mercado hacen posible un desempeño mayor. Firmas con propensión a reconocer oportunidades, con orientaciónempresarial para invertir y con flexibilidad para implementar las inversiones de modo eficiente son las más exitosas.Recessões são eventos recorrentes nos quais a maioria das empresas sofre impactos severos enquanto outras são menos afetadas ou até prosperam. A gestão estratégica tem feito pouco progresso para entender tais diferenças de desempenho. Em um cenário de demanda reduzida, competição aumentada e muitas incertezas, a maioria das empresas tenta sobreviver cortando custos e investimentos, de maneira pró-cíclica. Mas as empresas poderiam aproveitar os recursos subestimados no mercado para investir, contra-ciclicamente, em novas oportunidades de negócios para superar a concorrência. Pesquisamos empresas brasileiras em várias indústrias sobre a recessão de 2008-2009 e analisamos dados usando PLS-SEM. Descobrimos que enquanto a maioria das empresas reduzem custos e investimento pró-ciclicamente durante as recessões, uma estratégia contra-cíclica de investir em oportunidades criadas pelas mudanças no mercado possibilitam desempenho superior. Firmas com propensão a reconhecer oportunidades, com orientação empresarial para investir e com flexibilidade para implementar os investimentos de modo eficiente são as mais bem sucedidas.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49250RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 273-289RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 273-289RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 273-2892178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/49250/48087Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessConti, Claudio RamosGoldszmidt, RafaelVasconcelos, Flávio Carvalho de2016-08-17T11:29:59Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/49250Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:29:59Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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