Comparative analysis of American and Spanish cruise passengers' behavioral intentions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Forgas Coll, Santiago
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Palau Saumell, Ramon, Sánchez García, Javiér, Garrigos Simon, Fernando J.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/59353
Resumo: Earlier studies of cross-national differences in consumer behavior in different consumption sectors have verified that cultural differences have a strong influence on consumers. Despite the importance of cross-national analysis, no studies in the literature examine the moderating effects of nationality on the construction of behavioral intentions and their antecedents among cruise line passengers. This study investigates the moderating effects of nationality on the relationships between perceived value, satisfaction, trust and behavioral intentions among Spanish and (U.S.) American passengers of cruise lines that use Barcelona as home port and port-of-call. A theoretical model was tested with a total of 968 surveys. Structural equation models (SEMs) were used, by means of a multigroup analysis. Results of this study indicated that Spaniards showed stronger relationships between trust and behavioral intentions,and between emotional value and satisfaction. Americans presented stronger relationships between service quality and satisfaction, and between service quality and behavioral intentions.
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spelling Comparative analysis of American and Spanish cruise passengers' behavioral intentionsAnálisis comparativo de las intenciones de comportamiento de pasajeros de cruceros americanos y españolesAnálise comparativa das atitudes comportamentais de passageiros de cruzeiro norte-americanos e espanhóisNationalitybehavioral intentionstrustsatisfactionperceived valueNacionalidadIntenciones de conductaConfianzaSatisfacciónValor percibidoNacionalidadeintenções de comportamentoconfiançasatisfaçãovalor percebidoEarlier studies of cross-national differences in consumer behavior in different consumption sectors have verified that cultural differences have a strong influence on consumers. Despite the importance of cross-national analysis, no studies in the literature examine the moderating effects of nationality on the construction of behavioral intentions and their antecedents among cruise line passengers. This study investigates the moderating effects of nationality on the relationships between perceived value, satisfaction, trust and behavioral intentions among Spanish and (U.S.) American passengers of cruise lines that use Barcelona as home port and port-of-call. A theoretical model was tested with a total of 968 surveys. Structural equation models (SEMs) were used, by means of a multigroup analysis. Results of this study indicated that Spaniards showed stronger relationships between trust and behavioral intentions,and between emotional value and satisfaction. Americans presented stronger relationships between service quality and satisfaction, and between service quality and behavioral intentions.Algunos estudios anteriores de diferencias observadas entre países respecto de las conductas de los consumidores de diferentes sectores de consumo verificaron que las diferencias culturales ejercen una poderosa influencia sobre los consumidores. A pesar de la importancia de los análisis transnacionales, no hay en la literatura estudios que analicen los efectos moderadores de la nacionalidad sobre la construcción de intenciones de conducta y sus antecedentes entre pasajeros de cruceros. Este estudio investiga los efectos moderadores de la nacionalidad sobre las relaciones entre el valor percibido, la satisfacción, la confianza y las intenciones de conducta entre los pasajeros españoles y norteamericanos (EE. UU.) de cruceros, que utilizan a Barcelona como puerto de origen y puerto de escala. Se probó un modelo teórico con un total de 968 encuestas. Se emplearon modelos de ecuacionesestructurales (SEM por su sigla en inglés), a través de un análisis multigrupo. Los resultadosde este estudio indicaron que los españoles mostraron relaciones más sólidas entre la confianza y las intenciones de comportamiento y entre el valor emocional y la satisfacción. Los americanos evidenciaron relaciones más sólidas entre la calidad del servicio y la satisfacción y entre la calidad del servicio y las intenciones de conductaEstudos em distintos setores de consumo verificaram que as diferenças culturais têm uma forte influência sobre os consumidores. Apesar da importância da análise transnacional, não há estudos na literatura que examinem os efeitos da nacionalidade na construção das intenções de comportamento e seus antecedentes entre os passageiros de cruzeiros. Esta pesquisa investiga os efeitos moderadores da nacionalidade nas relações entre valor percebido, satisfação, confiança e intenções de comportamento entre passageiros espanhóis e norte-americanos. Realizaram-se 968 enquetes para provar o modelo teórico, que foi analisado com modelos de equações estruturais, mediante uma análise multigrupo. Os resultados indicam que os espanhóis mostraram relações mais fortes entre confiança e intenções de comportamento, e entre valor emocional e satisfação. Ao contrário dos norte- americanos, que apresentaram relações mais fortes entre qualidade de serviço e satisfação, e entre qualidade de serviço e intenções de comportamentoRAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/59353RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 1 (2016): janeiro-fevereiro; 87-100RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 1 (2016): janeiro-fevereiro; 87-100RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 1 (2016): janeiro-fevereiro; 87-1002178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/59353/57773Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessForgas Coll, SantiagoPalau Saumell, RamonSánchez García, JaviérGarrigos Simon, Fernando J.2016-08-17T11:28:42Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/59353Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:42.999777Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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