Participant observation in information management studies in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abib, Gustavo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Hoppen, Norberto, Hayashi Junior, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958
Resumo: Given the impact caused by the use of information and communication technologies in organizations in their economic and social environment, an increase can be observed in the study about social phenomena. Among the research methods that permit studying these phenomena in depth, participant observation stands out. It enables the researcher to obtain information about the field as an insider, permitting a view of details and of the sequence of events. Since the use of participant observation in studies of Information Management (IM) in Brazil is still incipient, this paper presents essential elements of the method, its main benefits, its difficulties and challenges faced for its adoption. For such, empirical studies of IM that adopted participant observation and a research experience with 12 months in the field were analyzed, discussing the lessons learned and presenting suggestions for promoting the adoption of participant observation in IM research.
id FGV-7_737ef32158bb9ab5d5e3e23fe53ac7cc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/29958
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Participant observation in information management studies in BrazilObservación participante en los estudios de administración de la información en BrasilObservação participante em estudos de administração da informação no BrasilParticipant observationmethodologyinformation managementassessmentadoptionObservación participantemetodologíaadministración de la informaciónevaluaciónadopciónObservação participantemetodologiaadministração da informaçãoavaliaçãoadoçãoGiven the impact caused by the use of information and communication technologies in organizations in their economic and social environment, an increase can be observed in the study about social phenomena. Among the research methods that permit studying these phenomena in depth, participant observation stands out. It enables the researcher to obtain information about the field as an insider, permitting a view of details and of the sequence of events. Since the use of participant observation in studies of Information Management (IM) in Brazil is still incipient, this paper presents essential elements of the method, its main benefits, its difficulties and challenges faced for its adoption. For such, empirical studies of IM that adopted participant observation and a research experience with 12 months in the field were analyzed, discussing the lessons learned and presenting suggestions for promoting the adoption of participant observation in IM research.Dado el impacto causado por el uso de las tecnologías de la información y de comunicación en las organizaciones, en su ambiente económico e social, se verifica un incremento en el estudio de los fenómenos de carácter social. Entre los métodos de investigación que permiten estudiar estos fenómenos en profundidad, se destaca la observación participante. Esta faculta al investigador obtener informaciones sobre el campo como insider, permitiendo una visión de los detalles y de la secuencia de los eventos observados. Como el uso de la observación participante en los estudios del área de Administración de la Información (AI) en Brasil aún es incipiente, este artículo presenta elementos esenciales del método, sus principales beneficios, sus dificultades y desafíos enfrentados para su adopción. Fueron analizados, para esto, estudios empíricos de AI que adoptaron la observación participante y una experiencia vivida en investigaciones con 12 meses en el campo, discutiendo las lecciones aprendidas y presentando sugerencias para fomentar la adopción de la observación participante en investigaciones de AI.Dado o impacto causado pelo uso das tecnologias da informação e de comunicação nas organizações, no seu ambiente econômico e social, verifica-se um incremento no estudo dos fenômenos de caráter social. Entre os métodos de pesquisa que permitem estudar esses fenômenos em profundidade, destaca-se a observação participante. Ela faculta ao pesquisador obter informações sobre o campo como insider, permitindo uma visão dos detalhes e da sequência dos eventos observados. Como o uso da observação participante nos estudos da área de Administração da Informação (AI) no Brasil ainda é incipiente, este artigo apresenta elementos essenciais do método, seus principais benefícios, suas dificuldades e desafios enfrentados para a sua adoção. Foram analisados, para tanto, estudos empíricos de AI que adotaram a observação participante e uma experiência vivenciada em pesquisa com 12 meses no campo, discutindo as lições apreendidas e apresentando sugestões para fomentar a adoção da observação participante em pesquisas de AI.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-616RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-616RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-6162178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958/28812Abib, GustavoHoppen, NorbertoHayashi Junior, Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:36:05Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/29958Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:37.021054Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Participant observation in information management studies in Brazil
Observación participante en los estudios de administración de la información en Brasil
Observação participante em estudos de administração da informação no Brasil
title Participant observation in information management studies in Brazil
spellingShingle Participant observation in information management studies in Brazil
Abib, Gustavo
Participant observation
methodology
information management
assessment
adoption
Observación participante
metodología
administración de la información
evaluación
adopción
Observação participante
metodologia
administração da informação
avaliação
adoção
title_short Participant observation in information management studies in Brazil
title_full Participant observation in information management studies in Brazil
title_fullStr Participant observation in information management studies in Brazil
title_full_unstemmed Participant observation in information management studies in Brazil
title_sort Participant observation in information management studies in Brazil
author Abib, Gustavo
author_facet Abib, Gustavo
Hoppen, Norberto
Hayashi Junior, Paulo
author_role author
author2 Hoppen, Norberto
Hayashi Junior, Paulo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abib, Gustavo
Hoppen, Norberto
Hayashi Junior, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Participant observation
methodology
information management
assessment
adoption
Observación participante
metodología
administración de la información
evaluación
adopción
Observação participante
metodologia
administração da informação
avaliação
adoção
topic Participant observation
methodology
information management
assessment
adoption
Observación participante
metodología
administración de la información
evaluación
adopción
Observação participante
metodologia
administração da informação
avaliação
adoção
description Given the impact caused by the use of information and communication technologies in organizations in their economic and social environment, an increase can be observed in the study about social phenomena. Among the research methods that permit studying these phenomena in depth, participant observation stands out. It enables the researcher to obtain information about the field as an insider, permitting a view of details and of the sequence of events. Since the use of participant observation in studies of Information Management (IM) in Brazil is still incipient, this paper presents essential elements of the method, its main benefits, its difficulties and challenges faced for its adoption. For such, empirical studies of IM that adopted participant observation and a research experience with 12 months in the field were analyzed, discussing the lessons learned and presenting suggestions for promoting the adoption of participant observation in IM research.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/29958/28812
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-616
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-616
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 604-616
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943132721610752