Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714 |
Resumo: | This work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoires in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities. |
id |
FGV-7_741933e1c00dd19e70c7a524febf14cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/79714 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worldsViralidad intertextual y repertorios vernaculares: Memes de Internet como objetos que conectan diferentes mundos on-lineViralidade intertextual e repertórios vernaculares: Memes da internet como objetos conectando diferentes mundos on-lineInternet memesconsumer collectivitiesviralityintertextualityrepertoiresMemes de internetcolectividades de consumidoresviralidadintertextualidadrepertoriosMemes da internetcoletividades de consumidoresviralidadeintertextualidaderepertóriosThis work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoires in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities.Este trabajo describe la trayectoria de los memes de Internet, sus principales características y sus conexiones con los conceptos de viralidad y colectividades de consumidores, bien establecidos en marketing e investigación del consumidor. Nosotros proponemos que los memes representan objetos que actúan como provocadores, pues son portadores de significado que reflejan repertorios de comunidades cerradas, pero que adquieren nuevos repertorios reflejados a medida que se transmiten entre consumidores de forma intertextual. Finalmente, discutimos las implicaciones de las características de este fenómeno.Este trabalho descreve a trajetória dos memes da internet, suas principais características e suas conexões com os conceitos de viralidade e pesquisa em produção cultural. Nós exploramos a trajetória histórica dos memes e identificamos seus elementos principais (vernacularismo, viralidade e intertextualidade). Também propomos que os memes representam objetos que atuam como provocadores, pois são portadores de significado que refletem repertórios de comunidades fechadas, mas que adquirem novos repertórios refletidos à medida que são transmitidos entre consumidores de modo intertextual. Assim, este trabalho tanto esclarece as interdependências intertemporais e lógicas entre produção cultural e viralidade quanto revela o poder conector de cenários vernaculares e práticas expressivas compartilhadas para coletividades de consumidores on-line.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/7971410.1590/S0034-759020190302RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 3 (2019): maio-junho; 157-169RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 3 (2019): maio-junho; 157-169RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 3 (2019): maio-junho; 157-1692178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714/76251https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714/76237Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanette, Maria CarolinaBlikstein, IzidoroVisconti, Luca M.2020-01-09T19:39:06Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/79714Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2020-01-09T19:39:06Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds Viralidad intertextual y repertorios vernaculares: Memes de Internet como objetos que conectan diferentes mundos on-line Viralidade intertextual e repertórios vernaculares: Memes da internet como objetos conectando diferentes mundos on-line |
title |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
spellingShingle |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds Zanette, Maria Carolina Internet memes consumer collectivities virality intertextuality repertoires Memes de internet colectividades de consumidores viralidad intertextualidad repertorios Memes da internet coletividades de consumidores viralidade intertextualidade repertórios |
title_short |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
title_full |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
title_fullStr |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
title_full_unstemmed |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
title_sort |
Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds |
author |
Zanette, Maria Carolina |
author_facet |
Zanette, Maria Carolina Blikstein, Izidoro Visconti, Luca M. |
author_role |
author |
author2 |
Blikstein, Izidoro Visconti, Luca M. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanette, Maria Carolina Blikstein, Izidoro Visconti, Luca M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internet memes consumer collectivities virality intertextuality repertoires Memes de internet colectividades de consumidores viralidad intertextualidad repertorios Memes da internet coletividades de consumidores viralidade intertextualidade repertórios |
topic |
Internet memes consumer collectivities virality intertextuality repertoires Memes de internet colectividades de consumidores viralidad intertextualidad repertorios Memes da internet coletividades de consumidores viralidade intertextualidade repertórios |
description |
This work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoires in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714 10.1590/S0034-759020190302 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0034-759020190302 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714/76251 https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/79714/76237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 RAE-Revista de Administração de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 3 (2019): maio-junho; 157-169 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 3 (2019): maio-junho; 157-169 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 3 (2019): maio-junho; 157-169 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160830316937216 |