Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095 |
Resumo: | Memes can be defined as small units of meaning transmitted and transformed from person to person in processes of copy and imitation (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). As time went by, the theories about memes were reviewed due to contemporary issues regarding technologies in society (SHIFMAN, 2014). In face of these aspects, we present and analyze documentary research (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) characterized as a data collection of memes and a didactic sequence in the context of English language classes. Our analyses were based on the perspective of critical reading and social justice (JORDÃO, 2017). As a result, we point out memes as potential resources for the establishment of critique in classroom since they can portray diverse realities. |
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Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesaLectura crítica de memes de internet em clases de inglésCritical reading of internet memes in english language classesleitura críticalinguagemmemes da internetlectura críticalenguajememes de internetcritical readinglanguageinternet memesMemes can be defined as small units of meaning transmitted and transformed from person to person in processes of copy and imitation (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). As time went by, the theories about memes were reviewed due to contemporary issues regarding technologies in society (SHIFMAN, 2014). In face of these aspects, we present and analyze documentary research (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) characterized as a data collection of memes and a didactic sequence in the context of English language classes. Our analyses were based on the perspective of critical reading and social justice (JORDÃO, 2017). As a result, we point out memes as potential resources for the establishment of critique in classroom since they can portray diverse realities. Los memes pueden ser definidos como pequeñas unidades de significado transmitidas y transformadas de persona a persona en procesos de copia e imitación (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). Con el tiempo, las teorías sobre los memes se han revisado debido a problemas contemporáneos relacionados con las tecnologías en la sociedad (SHIFMAN, 2014). A partir de estos aspectos, presentamos y analizamos una investigación documental (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) caracterizada por la encuesta de memes en Internet y una propuesta de secuencia didáctica en el contexto de las clases de lengua inglesa. Los análisis se basaron en la perspectiva de la lectura crítica y la justicia social (JORDÃO, 2017). En consecuencia, señalamos a los memes como recursos potencializadores para el establecimiento de la crítica social en el aula, ya que pueden retratar diferentes realidades.Memes podem ser definidos como pequenas unidades de sentido transmitidas e transformadas de pessoa para pessoa em processos de cópia e imitação (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). Com o passar do tempo, as teorias sobre memes foram revisitadas devido a questões contemporâneas envolvendo tecnologias na sociedade (SHIFMAN, 2014). Com base nesses aspectos, apresentamos e analisamos uma pesquisa documental (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) caracterizada pelo levantamento de memes da Internet e uma proposta de sequência didática no contexto de aulas de língua inglesa. As análises foram fundamentadas na perspectiva da leitura crítica e da justiça social (JORDÃO, 2017). Como resultado, apontamos os memes como recursos potencializadores para o estabelecimento da crítica social em sala de aula, uma vez que eles podem retratar realidades diversas. Edições UESB2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1109510.22481/praxisedu.v18i49.11095Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e11095Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e11095Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e110952178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7111https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7112Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jefferson do Carmo AndradeSorte, Paulo BoaBarros, Emanuelle Silveira Nunes2022-09-12T23:42:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11095Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-09-12T23:42:09Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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