Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jefferson do Carmo Andrade
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sorte, Paulo Boa, Barros, Emanuelle Silveira Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095
Resumo: Memes can be defined as small units of meaning transmitted and transformed from person to person in processes of copy and imitation (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). As time went by, the theories about memes were reviewed due to contemporary issues regarding technologies in society (SHIFMAN, 2014). In face of these aspects, we present and analyze documentary research (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) characterized as a data collection of memes and a didactic sequence in the context of English language classes. Our analyses were based on the perspective of critical reading and social justice (JORDÃO, 2017). As a result, we point out memes as potential resources for the establishment of critique in classroom since they can portray diverse realities.  
id UESB-7_0e1fb7fba540b48c05a47e127ed14d1c
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11095
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesaLectura crítica de memes de internet em clases de inglésCritical reading of internet memes in english language classesleitura críticalinguagemmemes da internetlectura críticalenguajememes de internetcritical readinglanguageinternet memesMemes can be defined as small units of meaning transmitted and transformed from person to person in processes of copy and imitation (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). As time went by, the theories about memes were reviewed due to contemporary issues regarding technologies in society (SHIFMAN, 2014). In face of these aspects, we present and analyze documentary research (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) characterized as a data collection of memes and a didactic sequence in the context of English language classes. Our analyses were based on the perspective of critical reading and social justice (JORDÃO, 2017). As a result, we point out memes as potential resources for the establishment of critique in classroom since they can portray diverse realities.  Los memes pueden ser definidos como pequeñas unidades de significado transmitidas y transformadas de persona a persona en procesos de copia e imitación (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). Con el tiempo, las teorías sobre los memes se han revisado debido a problemas contemporáneos relacionados con las tecnologías en la sociedad (SHIFMAN, 2014). A partir de estos aspectos, presentamos y analizamos una investigación documental (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) caracterizada por la encuesta de memes en Internet y una propuesta de secuencia didáctica en el contexto de las clases de lengua inglesa. Los análisis se basaron en la perspectiva de la lectura crítica y la justicia social (JORDÃO, 2017). En consecuencia, señalamos a los memes como recursos potencializadores para el establecimiento de la crítica social en el aula, ya que pueden retratar diferentes realidades.Memes podem ser definidos como pequenas unidades de sentido transmitidas e transformadas de pessoa para pessoa em processos de cópia e imitação (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). Com o passar do tempo, as teorias sobre memes foram revisitadas devido a questões contemporâneas envolvendo tecnologias na sociedade (SHIFMAN, 2014). Com base nesses aspectos, apresentamos e analisamos uma pesquisa documental (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) caracterizada pelo levantamento de memes da Internet e uma proposta de sequência didática no contexto de aulas de língua inglesa.  As análises foram fundamentadas na perspectiva da leitura crítica e da justiça social (JORDÃO, 2017). Como resultado, apontamos os memes como recursos potencializadores para o estabelecimento da crítica social em sala de aula, uma vez que eles podem retratar realidades diversas.  Edições UESB2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1109510.22481/praxisedu.v18i49.11095Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e11095Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e11095Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e110952178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporenghttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7111https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7112Copyright (c) 2022 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jefferson do Carmo AndradeSorte, Paulo BoaBarros, Emanuelle Silveira Nunes2022-09-12T23:42:09Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11095Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2022-09-12T23:42:09Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
Lectura crítica de memes de internet em clases de inglés
Critical reading of internet memes in english language classes
title Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
spellingShingle Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
Santos, Jefferson do Carmo Andrade
leitura crítica
linguagem
memes da internet
lectura crítica
lenguaje
memes de internet
critical reading
language
internet memes
title_short Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
title_full Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
title_fullStr Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
title_full_unstemmed Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
title_sort Leitura crítica de memes da internet em aulas de língua inglesa
author Santos, Jefferson do Carmo Andrade
author_facet Santos, Jefferson do Carmo Andrade
Sorte, Paulo Boa
Barros, Emanuelle Silveira Nunes
author_role author
author2 Sorte, Paulo Boa
Barros, Emanuelle Silveira Nunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jefferson do Carmo Andrade
Sorte, Paulo Boa
Barros, Emanuelle Silveira Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv leitura crítica
linguagem
memes da internet
lectura crítica
lenguaje
memes de internet
critical reading
language
internet memes
topic leitura crítica
linguagem
memes da internet
lectura crítica
lenguaje
memes de internet
critical reading
language
internet memes
description Memes can be defined as small units of meaning transmitted and transformed from person to person in processes of copy and imitation (DÍAZ, 2013; DAWKINS, 1976). As time went by, the theories about memes were reviewed due to contemporary issues regarding technologies in society (SHIFMAN, 2014). In face of these aspects, we present and analyze documentary research (LAVILLE; DIONNE, 1999; FLICK, 2009) characterized as a data collection of memes and a didactic sequence in the context of English language classes. Our analyses were based on the perspective of critical reading and social justice (JORDÃO, 2017). As a result, we point out memes as potential resources for the establishment of critique in classroom since they can portray diverse realities.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095
10.22481/praxisedu.v18i49.11095
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v18i49.11095
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7111
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11095/7112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 18 n. 49 (2022): Publicação contínua; e11095
Práxis Educacional; Vol. 18 Núm. 49 (2022): Publicação contínua; e11095
Práxis Educacional; Vol. 18 No. 49 (2022): Publicação contínua; e11095
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820690501632