Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanette, Maria Carolina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Blikstein, Izidoro, Visconti, Luca M.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714
Resumo: This work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoi­res in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities.
id FGV-7_768f8509217b70a1aad6b0288f1fa28d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79714
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worldsViralidad intertextual y repertorios vernaculares: Memes de Internet como objetos que conectan diferentes mundos on-lineViralidade intertextual e repertórios vernaculares: Memes da internet como objetos conectando diferentes mundos on-lineInternet memesconsumer collectivitiesviralityintertextualityrepertoiresMemes de internetcolectividades de consumidoresviralidadintertextualidadrepertoriosMemes da internetcoletividades de consumidoresviralidadeintertextualidaderepertóriosThis work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoi­res in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities.Este trabajo describe la trayectoria de los memes de Internet, sus principales características y sus cone­xiones con los conceptos de viralidad y colectividades de consumidores, bien establecidos en marketing e investigación del consumidor. Nosotros proponemos que los memes representan objetos que actúan como provocadores, pues son portadores de significado que reflejan repertorios de comunidades cerra­das, pero que adquieren nuevos repertorios reflejados a medida que se transmiten entre consumidores de forma intertextual. Finalmente, discutimos las implicaciones de las características de este fenómeno.Este trabalho descreve a trajetória dos memes da internet, suas principais características e suas cone­xões com os conceitos de viralidade e pesquisa em produção cultural. Nós exploramos a trajetória histórica dos memes e identificamos seus elementos principais (vernacularismo, viralidade e intertex­tualidade). Também propomos que os memes representam objetos que atuam como provocadores, pois são portadores de significado que refletem repertórios de comunidades fechadas, mas que adquirem novos repertórios refletidos à medida que são transmitidos entre consumidores de modo intertextual. Assim, este trabalho tanto esclarece as interdependências intertemporais e lógicas entre produção cultural e viralidade quanto revela o poder conector de cenários vernaculares e práticas expressivas compartilhadas para coletividades de consumidores on-line.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/7971410.1590/S0034-759020190302RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 3 (2019): maio-junho; 157-169RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 3 (2019): maio-junho; 157-169RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 3 (2019): maio-junho; 157-1692178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714/76251https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714/76237Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessZanette, Maria CarolinaBlikstein, IzidoroVisconti, Luca M.2020-01-09T19:39:06Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79714Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:02.228146Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
Viralidad intertextual y repertorios vernaculares: Memes de Internet como objetos que conectan diferentes mundos on-line
Viralidade intertextual e repertórios vernaculares: Memes da internet como objetos conectando diferentes mundos on-line
title Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
spellingShingle Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
Zanette, Maria Carolina
Internet memes
consumer collectivities
virality
intertextuality
repertoires
Memes de internet
colectividades de consumidores
viralidad
intertextualidad
repertorios
Memes da internet
coletividades de consumidores
viralidade
intertextualidade
repertórios
title_short Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
title_full Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
title_fullStr Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
title_full_unstemmed Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
title_sort Intertextual virality and vernacular repertoires: Internet memes as objects connecting different online worlds
author Zanette, Maria Carolina
author_facet Zanette, Maria Carolina
Blikstein, Izidoro
Visconti, Luca M.
author_role author
author2 Blikstein, Izidoro
Visconti, Luca M.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanette, Maria Carolina
Blikstein, Izidoro
Visconti, Luca M.
dc.subject.por.fl_str_mv Internet memes
consumer collectivities
virality
intertextuality
repertoires
Memes de internet
colectividades de consumidores
viralidad
intertextualidad
repertorios
Memes da internet
coletividades de consumidores
viralidade
intertextualidade
repertórios
topic Internet memes
consumer collectivities
virality
intertextuality
repertoires
Memes de internet
colectividades de consumidores
viralidad
intertextualidad
repertorios
Memes da internet
coletividades de consumidores
viralidade
intertextualidade
repertórios
description This work describes the trajectory of Internet memes, their main characteristics, and their relationship with the fields of virality literature and cultural production research. We explore the historical trajectory of internet memes and identify their constitutional features (vernacularism, virality, and intertextuality). We also propose that memes are objects that act as provocateurs; this is because they are carriers of meaning that reflect the repertoires of closed communities. However, they acquire new reflected repertoi­res in the process of being transmitted intertextually among consumers. As such, this work both clarifies the intertemporal and logical interdependencies between online cultural production and virality, as well as unveil the linking power of vernacular backgrounds and shared expressive practices (in our context, elaboration of common memes) for online consumer collectivities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714
10.1590/S0034-759020190302
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020190302
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714/76251
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/79714/76237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 3 (2019): maio-junho; 157-169
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 3 (2019): maio-junho; 157-169
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 3 (2019): maio-junho; 157-169
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943148906381312