Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bronzo, Marcelo
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292
Resumo: Some of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain.
id FGV-7_8d6ea12621fcbe1d4d8a609eb8b89902
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37292
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentosRelacionamentos colaborativos em redes de suprimentosSupply chain managementsegmentation strategieslogistics integrated processescompetitivenessassociative economiesGestão da cadeia de suprimentosestratégias de segmentaçãointegração de processos logísticoscompetitividadeeconomias associativasSome of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain.Algumas das tendências recentes relacionadas às práticas de gerenciamento da cadeia de suprimentos – como outsourcing estratégico, diferenciação e especialização de funções, arranjos colaborativos, ampliação e incremento dos níveis de serviços logísticos – estão sendo impulsionadas por empresas interessadas em otimizar a coordenação logística em um cenário de crescente customização e complexidade no mundo dos negócios. As estratégias de segmentação de fornecedores e clientes no contexto da cadeia de suprimentos representam uma oportunidade para estimular ambientes colaborativos e incrementar, assim, a qualidade dos serviços e produtos oferecidos aos clientes finais, bem como reduzir os custos produtivos e logísticos. Neste artigo, defende-se a idéia de que as estratégias de segmentação em determinados regimes (parceria e quase-mercado) definem a infra-estrutura relacional adequada para suportar práticas colaborativas nas transações entre os agentes econômicos e, conseqüentemente, favorecer os padrões de competitividade de empresas e cadeias de suprimento. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 61-732178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292/36056Bronzo, Marceloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:41Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37292Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:09.034117Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
title Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
spellingShingle Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
Bronzo, Marcelo
Supply chain management
segmentation strategies
logistics integrated processes
competitiveness
associative economies
Gestão da cadeia de suprimentos
estratégias de segmentação
integração de processos logísticos
competitividade
economias associativas
title_short Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
title_full Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
title_fullStr Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
title_full_unstemmed Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
title_sort Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
author Bronzo, Marcelo
author_facet Bronzo, Marcelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bronzo, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Supply chain management
segmentation strategies
logistics integrated processes
competitiveness
associative economies
Gestão da cadeia de suprimentos
estratégias de segmentação
integração de processos logísticos
competitividade
economias associativas
topic Supply chain management
segmentation strategies
logistics integrated processes
competitiveness
associative economies
Gestão da cadeia de suprimentos
estratégias de segmentação
integração de processos logísticos
competitividade
economias associativas
description Some of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37292/36056
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 61-73
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135227707392