Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292 |
Resumo: | Some of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain. |
id |
FGV-7_ca7417d26623dac35a28213574dfdc68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37292 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentosRelacionamentos colaborativos em redes de suprimentosSupply chain managementsegmentation strategieslogistics integrated processescompetitivenessassociative economiesGestão da cadeia de suprimentosestratégias de segmentaçãointegração de processos logísticoscompetitividadeeconomias associativasSome of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain.Algumas das tendências recentes relacionadas às práticas de gerenciamento da cadeia de suprimentos – como outsourcing estratégico, diferenciação e especialização de funções, arranjos colaborativos, ampliação e incremento dos níveis de serviços logísticos – estão sendo impulsionadas por empresas interessadas em otimizar a coordenação logística em um cenário de crescente customização e complexidade no mundo dos negócios. As estratégias de segmentação de fornecedores e clientes no contexto da cadeia de suprimentos representam uma oportunidade para estimular ambientes colaborativos e incrementar, assim, a qualidade dos serviços e produtos oferecidos aos clientes finais, bem como reduzir os custos produtivos e logísticos. Neste artigo, defende-se a idéia de que as estratégias de segmentação em determinados regimes (parceria e quase-mercado) definem a infra-estrutura relacional adequada para suportar práticas colaborativas nas transações entre os agentes econômicos e, conseqüentemente, favorecer os padrões de competitividade de empresas e cadeias de suprimento. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 61-732178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292/36056Bronzo, Marceloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:41Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37292Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:45:41Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
title |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
spellingShingle |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos Bronzo, Marcelo Supply chain management segmentation strategies logistics integrated processes competitiveness associative economies Gestão da cadeia de suprimentos estratégias de segmentação integração de processos logísticos competitividade economias associativas |
title_short |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
title_full |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
title_fullStr |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
title_full_unstemmed |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
title_sort |
Relacionamentos colaborativos em redes de suprimentos |
author |
Bronzo, Marcelo |
author_facet |
Bronzo, Marcelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bronzo, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supply chain management segmentation strategies logistics integrated processes competitiveness associative economies Gestão da cadeia de suprimentos estratégias de segmentação integração de processos logísticos competitividade economias associativas |
topic |
Supply chain management segmentation strategies logistics integrated processes competitiveness associative economies Gestão da cadeia de suprimentos estratégias de segmentação integração de processos logísticos competitividade economias associativas |
description |
Some of the most recent tendencies observed in supply chain management practices – such as strategic outsourcing, differentiation, specialisation and collaborative arrangements – are being driven by firms interested in optimising logistic coordination in a scenario of increasing customisation and complexity in the business world. The supplier and client strategic segmentation processes in a SCM context represent an opportunity to enhance the creation of collaborative environments that may foster the quality of services and products offered to final customers along with a reduction in production and logistical costs. This article, therefore, highlights the fact that segmentation strategies in certain partnership relations and quasi-market relationships can perhaps bring about a better infrastructure relationship to sustain collaborative practices between economic agents and, consequently, favour sustained competitiveness in the production chain. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37292/36056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 (2004): Edição especial; 61-73 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 (2004): Edição especial; 61-73 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160820271579136 |