Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henry, Étienne
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086
Resumo: Bcale savings is a main polemical matter in the debate on urban transport utilities. The proliferation of small production units, generally dominating in developing countries, induces split up networks and operation modes. So city managers can look for buses concentration and for firms which manage the service operation aspects in a complete and coordinated manner. But difficulties may arise from their size as far as commercial profitability, externaI savings and service productivity are concerned. From a theoretical point of view, one comes up against the question of scale savings in transport: it is supposed to be nega tive. The analysis of the Brazilian experience leads to other conclusions. About 1.500 urban bus transport firms are mostly private owned and overcome the small scale: it is here proposed their grading in 8 scale types. Hence, structural and operating characteristics of each type are studied. The empirical data result from a research held in cooperation with the scientific and public ou priva te operational representatives of urban transport in Brazil. But the conclusions are not limited neither to the national Brazilian experience, nor to the context of developing cities. In theory, they throw a doubt about the current presumition of a lack of economies of scales in bus companies.
id FGV-7_8e291215e66382e6d0edd62080a2f34c
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/38086
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileiraEscala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileirascale savingsurban transportbus companiesoperational performanceeconomias de escalatransporte urbanoempresas de ônibuseficiência produtivaBcale savings is a main polemical matter in the debate on urban transport utilities. The proliferation of small production units, generally dominating in developing countries, induces split up networks and operation modes. So city managers can look for buses concentration and for firms which manage the service operation aspects in a complete and coordinated manner. But difficulties may arise from their size as far as commercial profitability, externaI savings and service productivity are concerned. From a theoretical point of view, one comes up against the question of scale savings in transport: it is supposed to be nega tive. The analysis of the Brazilian experience leads to other conclusions. About 1.500 urban bus transport firms are mostly private owned and overcome the small scale: it is here proposed their grading in 8 scale types. Hence, structural and operating characteristics of each type are studied. The empirical data result from a research held in cooperation with the scientific and public ou priva te operational representatives of urban transport in Brazil. But the conclusions are not limited neither to the national Brazilian experience, nor to the context of developing cities. In theory, they throw a doubt about the current presumition of a lack of economies of scales in bus companies.As economias de escala representam uma importante e polêmica questão dentro do debate em torno dos meios de transporte urbanos. A proliferação de pequenas empresas (geralmente predominantes nos países em desenvolvimento) induz à fragmentação de redes e métodos operacionais. Sendo assim, as administrações municipais procuram empresas que possuam grande número de ônibus e que possam assumir de forma completa e coordenada todos os aspectos operacionais do serviço. Entretanto, o tamanho dessas empresas pode trazer dificuldades no que concerne à rentabilidade, às economias externas e à produtividade. Do ponto de vista teórico, existe oposição à questão das economias de escala, consideradas negativas no setor de transportes. Entretanto, a análise da experiência brasileira leva a outras conclusões. Cerca de 1.500 empresas de ônibus urbanos são, em sua maior parte, privadas, ultrapassando o pequeno porte: propomos aqui sua classificação em oito tipos de escala. Por conseguinte, estudaremos as características operacionais e estruturais de cada uma delas. Os dados empíricos provêm de uma pesquisa em que houve a cooperação entre o meio científico e aqueles que operam os meios de transporte no Brasil (empresas públicas ou privadas). Contudo, as conclusões não se limitam nem à experiência nacional brasileira, nem ao contexto das cidades em desenvolvimento. Teoricamente, lançam uma dúvida sobre a atual presunção de que inexistem economias de escala nas empresas de ônibus. RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas1997-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 37 No. 1 (1997): janeiro-março; 53-65RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 37 Núm. 1 (1997): janeiro-março; 53-65RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 37 n. 1 (1997): janeiro-março; 53-652178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086/36832Henry, Étienneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:59:44Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/38086Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:59:44Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
title Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
spellingShingle Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
Henry, Étienne
scale savings
urban transport
bus companies
operational performance
economias de escala
transporte urbano
empresas de ônibus
eficiência produtiva
title_short Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
title_full Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
title_fullStr Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
title_full_unstemmed Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
title_sort Escala de produção em empresas de transporte por ônibus e experiência brasileira
author Henry, Étienne
author_facet Henry, Étienne
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henry, Étienne
dc.subject.por.fl_str_mv scale savings
urban transport
bus companies
operational performance
economias de escala
transporte urbano
empresas de ônibus
eficiência produtiva
topic scale savings
urban transport
bus companies
operational performance
economias de escala
transporte urbano
empresas de ônibus
eficiência produtiva
description Bcale savings is a main polemical matter in the debate on urban transport utilities. The proliferation of small production units, generally dominating in developing countries, induces split up networks and operation modes. So city managers can look for buses concentration and for firms which manage the service operation aspects in a complete and coordinated manner. But difficulties may arise from their size as far as commercial profitability, externaI savings and service productivity are concerned. From a theoretical point of view, one comes up against the question of scale savings in transport: it is supposed to be nega tive. The analysis of the Brazilian experience leads to other conclusions. About 1.500 urban bus transport firms are mostly private owned and overcome the small scale: it is here proposed their grading in 8 scale types. Hence, structural and operating characteristics of each type are studied. The empirical data result from a research held in cooperation with the scientific and public ou priva te operational representatives of urban transport in Brazil. But the conclusions are not limited neither to the national Brazilian experience, nor to the context of developing cities. In theory, they throw a doubt about the current presumition of a lack of economies of scales in bus companies.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38086/36832
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 37 No. 1 (1997): janeiro-março; 53-65
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 37 Núm. 1 (1997): janeiro-março; 53-65
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 37 n. 1 (1997): janeiro-março; 53-65
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160822382362624