Foreign market orientation: refining a measurement scale

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garrido, Ivan Lapuente
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058
Resumo: The present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations.
id FGV-7_9f024de458f9e9c4d8f370441ebb142b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37058
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Foreign market orientation: refining a measurement scaleOrientação para o mercado externo: o refinamento de uma escala de mensuraçãoMarket orientationexport market orientationinternationalizationinternational environmentinternational marketingOrientação para o mercadoorientação para o mercado externointernacionalizaçãoambiente internacionalmarketing internacionalThe present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations.O presente estudo consiste em um survey exploratório de corte transversal único, realizado com 617 empresas exportadoras brasileiras, desenvolvido com o objetivo de validar, no Brasil, uma escala de orientação para o mercado externo. Utilizou-se a modelagem de equações estruturais como base para a análise estatística dos dados coletados. Duas escalas de mensuração de orientação para o mercado serviram de referência para o estudo – a escala de orientação para o mercado externo de Cadogan, Diamantopoulos e Mortanges (1999) e a escala de orientação para o mercado de Matsuno, Mentzer e Rentz (2000b). A escala resultante – um modelo híbrido, unindo indicadores das duas escalas citadas, mas principalmente alicerçada sobre o modelo de Cadogan et al. (1999) – demonstrou resultados confiáveis e apresenta-se como um modelo válido para mensurar o grau de orientação para o mercado externo das organizações exportadoras brasileiras.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-1302178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058/35831Garrido, Ivan Lapuenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:51Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37058Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:02.836914Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Foreign market orientation: refining a measurement scale
Orientação para o mercado externo: o refinamento de uma escala de mensuração
title Foreign market orientation: refining a measurement scale
spellingShingle Foreign market orientation: refining a measurement scale
Garrido, Ivan Lapuente
Market orientation
export market orientation
internationalization
international environment
international marketing
Orientação para o mercado
orientação para o mercado externo
internacionalização
ambiente internacional
marketing internacional
title_short Foreign market orientation: refining a measurement scale
title_full Foreign market orientation: refining a measurement scale
title_fullStr Foreign market orientation: refining a measurement scale
title_full_unstemmed Foreign market orientation: refining a measurement scale
title_sort Foreign market orientation: refining a measurement scale
author Garrido, Ivan Lapuente
author_facet Garrido, Ivan Lapuente
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garrido, Ivan Lapuente
dc.subject.por.fl_str_mv Market orientation
export market orientation
internationalization
international environment
international marketing
Orientação para o mercado
orientação para o mercado externo
internacionalização
ambiente internacional
marketing internacional
topic Market orientation
export market orientation
internationalization
international environment
international marketing
Orientação para o mercado
orientação para o mercado externo
internacionalização
ambiente internacional
marketing internacional
description The present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058/35831
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943135100829696