Foreign market orientation: refining a measurement scale
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058 |
Resumo: | The present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations. |
id |
FGV-7_9f024de458f9e9c4d8f370441ebb142b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37058 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Foreign market orientation: refining a measurement scaleOrientação para o mercado externo: o refinamento de uma escala de mensuraçãoMarket orientationexport market orientationinternationalizationinternational environmentinternational marketingOrientação para o mercadoorientação para o mercado externointernacionalizaçãoambiente internacionalmarketing internacionalThe present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations.O presente estudo consiste em um survey exploratório de corte transversal único, realizado com 617 empresas exportadoras brasileiras, desenvolvido com o objetivo de validar, no Brasil, uma escala de orientação para o mercado externo. Utilizou-se a modelagem de equações estruturais como base para a análise estatística dos dados coletados. Duas escalas de mensuração de orientação para o mercado serviram de referência para o estudo – a escala de orientação para o mercado externo de Cadogan, Diamantopoulos e Mortanges (1999) e a escala de orientação para o mercado de Matsuno, Mentzer e Rentz (2000b). A escala resultante – um modelo híbrido, unindo indicadores das duas escalas citadas, mas principalmente alicerçada sobre o modelo de Cadogan et al. (1999) – demonstrou resultados confiáveis e apresenta-se como um modelo válido para mensurar o grau de orientação para o mercado externo das organizações exportadoras brasileiras.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2007-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-1302178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058/35831Garrido, Ivan Lapuenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:41:51Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37058Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:02.836914Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Foreign market orientation: refining a measurement scale Orientação para o mercado externo: o refinamento de uma escala de mensuração |
title |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
spellingShingle |
Foreign market orientation: refining a measurement scale Garrido, Ivan Lapuente Market orientation export market orientation internationalization international environment international marketing Orientação para o mercado orientação para o mercado externo internacionalização ambiente internacional marketing internacional |
title_short |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
title_full |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
title_fullStr |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
title_full_unstemmed |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
title_sort |
Foreign market orientation: refining a measurement scale |
author |
Garrido, Ivan Lapuente |
author_facet |
Garrido, Ivan Lapuente |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garrido, Ivan Lapuente |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Market orientation export market orientation internationalization international environment international marketing Orientação para o mercado orientação para o mercado externo internacionalização ambiente internacional marketing internacional |
topic |
Market orientation export market orientation internationalization international environment international marketing Orientação para o mercado orientação para o mercado externo internacionalização ambiente internacional marketing internacional |
description |
The present study is an exploratory survey of a transversal cut, carried through with 617 Brazilian exporting companies, developed with the objective to validate, in Brazil, a scale of export market orientation. Structural equation modeling was used as the base for the statisticalanalysis statistics of the collected data. Two scales of measuring of market orientation had served of reference for the study – the scale of export market orientation developed by Cadogan, Diamantopoulos, and Mortanges (1999) and the scale of market orientation created by Matsuno, Mentzer, and Rentz (2000b). The resulting scale – a hybrid model, joining indicators of the two scales mentioned, but mainly based on the model by Cadogan et al. (1999) – demonstrated trustworthy results and is presented as a valid model to measure the degree of orientation for the external market of Brazilian exporting organizations. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37058/35831 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 47 No. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 47 Núm. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 47 n. 4 (2007): outubro-dezembro; 116-130 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943135100829696 |