AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: King, Adelaide Wilcox
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Fowler, Sally W., Zeithaml, Carl P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560
Resumo: Although most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage.
id FGV-7_a87c64ab68c332da80499a426af04958
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37560
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediáriaAME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediáriaStrategycompetitive advantagemiddle managementcompetencesperformanceEstratégiavantagem competitivagerência intermediáriacompetênciasdesempenhoAlthough most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage.Embora a maior parte dos gerentes reconheça as competências da empresa como fonte importante de vantagem competitiva, muitas organizações encontram dificuldades em identificá-las e avaliá-las. Para os gerentes, competências específicas são, muitas vezes, ambíguas, e a percepção individual sobre elas pode variar muito. Essa falta de especificidade pode ocultar visões distorcidas e errôneas acerca das competências, e, quando isso ocorre com os gerentes de nível intermediário, encarregados da administração rotineira de tais competências, as implicações para a empresa podem ser extremamente graves. Identificamos e examinamos os principais aspectos das competências e a relação existente entre a percepção dos gerentes de nível intermediário sobre elas e o desempenho da empresa. Descrevemos um estudo realizado com gerentes de nível intermediário de 17 empresas em dois setores: o têxtil e o hospitalar. Os resultados indicam a relação entre os aspectos das competências e o êxito da empresa. Além disso, apresentamos um método que pode ser empregado por qualquer empresa, a fim de avaliar suas competências, e indicamos como a gerência pode fazer uso dessa avaliação para aumentar a vantagem competitiva da empresa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 1 (2002): janeiro-março; 36-49RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 1 (2002): janeiro-março; 36-49RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 1 (2002): janeiro-março; 36-492178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560/36324King, Adelaide WilcoxFowler, Sally W.Zeithaml, Carl P.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:48:38Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37560Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:48:38Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
title AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
spellingShingle AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
King, Adelaide Wilcox
Strategy
competitive advantage
middle management
competences
performance
Estratégia
vantagem competitiva
gerência intermediária
competências
desempenho
title_short AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
title_full AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
title_fullStr AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
title_full_unstemmed AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
title_sort AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
author King, Adelaide Wilcox
author_facet King, Adelaide Wilcox
Fowler, Sally W.
Zeithaml, Carl P.
author_role author
author2 Fowler, Sally W.
Zeithaml, Carl P.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv King, Adelaide Wilcox
Fowler, Sally W.
Zeithaml, Carl P.
dc.subject.por.fl_str_mv Strategy
competitive advantage
middle management
competences
performance
Estratégia
vantagem competitiva
gerência intermediária
competências
desempenho
topic Strategy
competitive advantage
middle management
competences
performance
Estratégia
vantagem competitiva
gerência intermediária
competências
desempenho
description Although most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560/36324
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 1 (2002): janeiro-março; 36-49
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 1 (2002): janeiro-março; 36-49
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 1 (2002): janeiro-março; 36-49
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160820746584064