AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560 |
Resumo: | Although most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage. |
id |
FGV-7_a87c64ab68c332da80499a426af04958 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37560 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediáriaAME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediáriaStrategycompetitive advantagemiddle managementcompetencesperformanceEstratégiavantagem competitivagerência intermediáriacompetênciasdesempenhoAlthough most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage.Embora a maior parte dos gerentes reconheça as competências da empresa como fonte importante de vantagem competitiva, muitas organizações encontram dificuldades em identificá-las e avaliá-las. Para os gerentes, competências específicas são, muitas vezes, ambíguas, e a percepção individual sobre elas pode variar muito. Essa falta de especificidade pode ocultar visões distorcidas e errôneas acerca das competências, e, quando isso ocorre com os gerentes de nível intermediário, encarregados da administração rotineira de tais competências, as implicações para a empresa podem ser extremamente graves. Identificamos e examinamos os principais aspectos das competências e a relação existente entre a percepção dos gerentes de nível intermediário sobre elas e o desempenho da empresa. Descrevemos um estudo realizado com gerentes de nível intermediário de 17 empresas em dois setores: o têxtil e o hospitalar. Os resultados indicam a relação entre os aspectos das competências e o êxito da empresa. Além disso, apresentamos um método que pode ser empregado por qualquer empresa, a fim de avaliar suas competências, e indicamos como a gerência pode fazer uso dessa avaliação para aumentar a vantagem competitiva da empresa.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 1 (2002): janeiro-março; 36-49RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 1 (2002): janeiro-março; 36-49RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 1 (2002): janeiro-março; 36-492178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560/36324King, Adelaide WilcoxFowler, Sally W.Zeithaml, Carl P.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:48:38Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37560Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:48:38Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
title |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
spellingShingle |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária King, Adelaide Wilcox Strategy competitive advantage middle management competences performance Estratégia vantagem competitiva gerência intermediária competências desempenho |
title_short |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
title_full |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
title_fullStr |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
title_full_unstemmed |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
title_sort |
AME de estratégia e liderança. Competências organizacionais e vantagem competitiva: o desafio da gerência intermediária |
author |
King, Adelaide Wilcox |
author_facet |
King, Adelaide Wilcox Fowler, Sally W. Zeithaml, Carl P. |
author_role |
author |
author2 |
Fowler, Sally W. Zeithaml, Carl P. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
King, Adelaide Wilcox Fowler, Sally W. Zeithaml, Carl P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Strategy competitive advantage middle management competences performance Estratégia vantagem competitiva gerência intermediária competências desempenho |
topic |
Strategy competitive advantage middle management competences performance Estratégia vantagem competitiva gerência intermediária competências desempenho |
description |
Although most managers recognize that a firm’s competencies are an important source of competitive advantage, many firms encounter difficulties when they attempt to identify and assess those competencies. Specific competencies are often ambiguous to managers, and individual perceptions of a firm’s competencies may vary significantly. This lack of specificity may mask significant misunderstanding and confusion about competencies. When this misunderstanding or confusion occursamong middle managers who are responsible for the day-to-day management of these competencies, the implications for an organization can be serious. We identify and examine key characteristics of competencies and the relationship between middle managers’ perceptions of competencies and firm performance. We report a study of middle managers at 17 organizations in two industries: textile manufacturing and hospitals. Results demonstrate the linkages between competencycharacteristics and firm success. In addition, we describe a method that any firm can use to assess its competencies, and we show how management can use the assessment to enhance the firm’s competitive advantage. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37560/36324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 1 (2002): janeiro-março; 36-49 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 1 (2002): janeiro-março; 36-49 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 1 (2002): janeiro-março; 36-49 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160820746584064 |