Mobilizing emergent strategies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412 |
Resumo: | This paper reviews the idea of emergent strategy in organizations - as presented in the literature on corporate strategy - and offers a conceptual framework to use this notion in actual practice. Under the pressure of brutally intensified competition, present-day organizations throughout the world have been increasingly seeking flexibility and unremitting innovation. The traditional way of strategy making through a cyclical, formal strategic planning process is no longer sufficient to deal with this new situation. Under these conditions, strategy making must be a continuous process, in which emergent strategies (along with deliberate ones) can play a crucial role. But to exploit them, management must master the structures, processes, and techniques by which emergent strategies can be turned into effective strategic behavior. |
id |
FGV-7_ac9d479da5e9b84d99eec702da0316cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37412 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Mobilizing emergent strategiesMobilizando estratégias emergentesCorporate strategyemergent strategystrategy processcompetitionorganizational flexibilityEstratégia empresarialestratégia emergenteprocesso estratégicoconcorrênciaflexibilidade organizacionalThis paper reviews the idea of emergent strategy in organizations - as presented in the literature on corporate strategy - and offers a conceptual framework to use this notion in actual practice. Under the pressure of brutally intensified competition, present-day organizations throughout the world have been increasingly seeking flexibility and unremitting innovation. The traditional way of strategy making through a cyclical, formal strategic planning process is no longer sufficient to deal with this new situation. Under these conditions, strategy making must be a continuous process, in which emergent strategies (along with deliberate ones) can play a crucial role. But to exploit them, management must master the structures, processes, and techniques by which emergent strategies can be turned into effective strategic behavior.Este artigo faz um exame crítico da idéia de estratégia emergente em organizações, tal como apresentada na literatura sobre estratégia empresarial, e propõe um quadro conceitual para o uso dessa idéia na prática. Sob a pressão de uma concorrência brutalmente intensificada, as atuais organizações ao redor do mundo têm cada vez mais buscado flexibilidade e inovação incessante. A forma tradicional de criação de estratégias por meio de um processo periódico e formal de planejamento estratégico não é mais suficiente para lidar com essa nova situação. Nessas condições, a criação de estratégias tem de ser um processo contínuo, no qual estratégias emergentes (juntamente com estratégias deliberadas) podem ter um papel crucial. Mas para tirar partido delas, os administradores terão de dominar o uso de estruturas, processos e técnicas que permitem transformar estratégias emergentes em comportamento estratégico eficaz.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2003-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 2 (2003): abril-junho; 78-93RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 2 (2003): abril-junho; 78-93RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 2 (2003): abril-junho; 78-932178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412/36174Mariotto, Fábio Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:25Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/37412Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T18:47:25Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mobilizing emergent strategies Mobilizando estratégias emergentes |
title |
Mobilizing emergent strategies |
spellingShingle |
Mobilizing emergent strategies Mariotto, Fábio Luiz Corporate strategy emergent strategy strategy process competition organizational flexibility Estratégia empresarial estratégia emergente processo estratégico concorrência flexibilidade organizacional |
title_short |
Mobilizing emergent strategies |
title_full |
Mobilizing emergent strategies |
title_fullStr |
Mobilizing emergent strategies |
title_full_unstemmed |
Mobilizing emergent strategies |
title_sort |
Mobilizing emergent strategies |
author |
Mariotto, Fábio Luiz |
author_facet |
Mariotto, Fábio Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mariotto, Fábio Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporate strategy emergent strategy strategy process competition organizational flexibility Estratégia empresarial estratégia emergente processo estratégico concorrência flexibilidade organizacional |
topic |
Corporate strategy emergent strategy strategy process competition organizational flexibility Estratégia empresarial estratégia emergente processo estratégico concorrência flexibilidade organizacional |
description |
This paper reviews the idea of emergent strategy in organizations - as presented in the literature on corporate strategy - and offers a conceptual framework to use this notion in actual practice. Under the pressure of brutally intensified competition, present-day organizations throughout the world have been increasingly seeking flexibility and unremitting innovation. The traditional way of strategy making through a cyclical, formal strategic planning process is no longer sufficient to deal with this new situation. Under these conditions, strategy making must be a continuous process, in which emergent strategies (along with deliberate ones) can play a crucial role. But to exploit them, management must master the structures, processes, and techniques by which emergent strategies can be turned into effective strategic behavior. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/37412/36174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 43 No. 2 (2003): abril-junho; 78-93 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 43 Núm. 2 (2003): abril-junho; 78-93 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 43 n. 2 (2003): abril-junho; 78-93 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160820696252416 |