Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scavarda, Luiz Felipe
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ceryno, Paula Santos, Pires, Silvio, Klingebiel, Katja
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252
Resumo: Supply chain (SC) resilience and flexibility are important research topics receiving growing attention. However, the academic literature needs empirical studies on SC resilience capable of investigating the inter-organizational components of flexibility along different tiers. Therefore, this paper analyzes the main lack of flexibilities in three Brazilian automotive SCs that limit their resilience and therefore their capacity to better support and meet the demand changes in the marketplace. A multi-tier case study approach is adopted. Research findings identify lack of flexibilities in different tiers that inhibit the SC resilience as well as manufacturing and SC flexibilities that build SC resilience. The findings also highlight that the same SC may have the flexibility to be resilient for one of its products but not for another product, what sheds new lights on the academic literature. Finally, flexible SCs should be designed to increase SC resilience to cope with mishaps as significant demand changes.
id FGV-7_af69789b101ba9c5fe0639cf335e07fb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/49252
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive caseAnálisis de la resiliencia en la cadena de suministros: un caso automotriz brasileñoAnálise da resiliência na cadeia de suprimentos: um caso automotivo brasileiroSupply chain resilienceFlexibilitySupply chain flexibilityAutomotive industryCase studyResiliencia en la cadena de suministrosFlexibilidadFlexibilidad en la cadena de suministrosIndustria automotrizEstudio de casoResiliência na cadeia de suprimentosFlexibilidadeFlexibilidade na cadeia de suprimentosIndústria automotivaEstudo de casoSupply chain (SC) resilience and flexibility are important research topics receiving growing attention. However, the academic literature needs empirical studies on SC resilience capable of investigating the inter-organizational components of flexibility along different tiers. Therefore, this paper analyzes the main lack of flexibilities in three Brazilian automotive SCs that limit their resilience and therefore their capacity to better support and meet the demand changes in the marketplace. A multi-tier case study approach is adopted. Research findings identify lack of flexibilities in different tiers that inhibit the SC resilience as well as manufacturing and SC flexibilities that build SC resilience. The findings also highlight that the same SC may have the flexibility to be resilient for one of its products but not for another product, what sheds new lights on the academic literature. Finally, flexible SCs should be designed to increase SC resilience to cope with mishaps as significant demand changes.Resiliencia en la cadena de suministros y flexibilidad son temas de estudio que han tenido una creciente atención. Sin embargo, la literatura académica necesita estudios empíricos sobre resiliencia en las cadenas de suministros capaces de investigar los componentes interorganizacionales de flexibilidad a lo largo de sus diferentes eslabones. De esta manera, este artículo analiza la falta de flexibilidades en tres cadenas de suministros de la industria automovilística brasileña que limitan su resiliencia y, por lo tanto, su capacidad de atender a los cambios de demanda en el mercado. Para este fin se adopta un abordaje multieslabones. Los resultados del estudio identificaron la falta de flexibilidad en diferentes eslabones de las cadenas de suministros que inhiben su resiliencia. Los resultados también señalan que una misma cadena puede tener flexibilidad para ser resiliente en uno de sus productos, pero no para otro, lo que sugiere nuevos frentes de investigación. Finalmente, se deben ser concebir cadenas de suministros flexibles proveyendo resiliencia para tratar con obstáculos como cambios significativos de demanda.Resiliência na cadeia de suprimentos e flexibilidade são temas de pesquisa que tem tido crescente atenção. Entretanto, a literatura acadêmica necessita de estudos empíricos sobre resiliência em cadeias de suprimentos capazes de investigar os componentes interorganizacionais de flexibilidade ao longo de seus diferentes elos. Assim, este artigo analisa a falta de flexibilidades em três cadeias de suprimentos da indústria automobilística brasileira que limitam sua resiliência e, portanto, sua capacidade de atender às mudanças de demanda no mercado. Uma abordagem multi-elos é adotada. Os resultados da pesquisa identificaram falta de flexibilidade em diferentes elos das cadeias de suprimentos que inibem sua resiliência. Os resultados também apontam que uma mesma cadeia pode ter flexibilidade para ser resiliente para um de seus produtos, mas não para outro, o que sugere novas frentes de pesquisa. Finalmente, cadeias de suprimentos flexíveis devem ser concebidas provendo resiliência para lidar com entraves como mudanças significativas de demanda.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 304-313RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 304-313RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 304-3132178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252/48089Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessScavarda, Luiz FelipeCeryno, Paula SantosPires, SilvioKlingebiel, Katja2016-08-17T11:29:59Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/49252Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:39.133467Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
Análisis de la resiliencia en la cadena de suministros: un caso automotriz brasileño
Análise da resiliência na cadeia de suprimentos: um caso automotivo brasileiro
title Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
spellingShingle Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
Scavarda, Luiz Felipe
Supply chain resilience
Flexibility
Supply chain flexibility
Automotive industry
Case study
Resiliencia en la cadena de suministros
Flexibilidad
Flexibilidad en la cadena de suministros
Industria automotriz
Estudio de caso
Resiliência na cadeia de suprimentos
Flexibilidade
Flexibilidade na cadeia de suprimentos
Indústria automotiva
Estudo de caso
title_short Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
title_full Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
title_fullStr Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
title_full_unstemmed Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
title_sort Supply chain resilience analysis: a Brazilian automotive case
author Scavarda, Luiz Felipe
author_facet Scavarda, Luiz Felipe
Ceryno, Paula Santos
Pires, Silvio
Klingebiel, Katja
author_role author
author2 Ceryno, Paula Santos
Pires, Silvio
Klingebiel, Katja
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scavarda, Luiz Felipe
Ceryno, Paula Santos
Pires, Silvio
Klingebiel, Katja
dc.subject.por.fl_str_mv Supply chain resilience
Flexibility
Supply chain flexibility
Automotive industry
Case study
Resiliencia en la cadena de suministros
Flexibilidad
Flexibilidad en la cadena de suministros
Industria automotriz
Estudio de caso
Resiliência na cadeia de suprimentos
Flexibilidade
Flexibilidade na cadeia de suprimentos
Indústria automotiva
Estudo de caso
topic Supply chain resilience
Flexibility
Supply chain flexibility
Automotive industry
Case study
Resiliencia en la cadena de suministros
Flexibilidad
Flexibilidad en la cadena de suministros
Industria automotriz
Estudio de caso
Resiliência na cadeia de suprimentos
Flexibilidade
Flexibilidade na cadeia de suprimentos
Indústria automotiva
Estudo de caso
description Supply chain (SC) resilience and flexibility are important research topics receiving growing attention. However, the academic literature needs empirical studies on SC resilience capable of investigating the inter-organizational components of flexibility along different tiers. Therefore, this paper analyzes the main lack of flexibilities in three Brazilian automotive SCs that limit their resilience and therefore their capacity to better support and meet the demand changes in the marketplace. A multi-tier case study approach is adopted. Research findings identify lack of flexibilities in different tiers that inhibit the SC resilience as well as manufacturing and SC flexibilities that build SC resilience. The findings also highlight that the same SC may have the flexibility to be resilient for one of its products but not for another product, what sheds new lights on the academic literature. Finally, flexible SCs should be designed to increase SC resilience to cope with mishaps as significant demand changes.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/49252/48089
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 3 (2015): maio-junho; 304-313
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 3 (2015): maio-junho; 304-313
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 3 (2015): maio-junho; 304-313
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943146790354944