Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muñoz-Exposito, Mirian
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Sánchez-Franco, Manuel Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324
Resumo: The objective of this study is to investigate the influence of personal innovativeness in Information Technologies (IT) as a specific trait and the effects of reciprocity on community support (their perception) and social integration in the domain of social network site innovation. A review of the literature reveals that scarce studies analyze the effects of personal differences on social integration. Structural equation modelling is proposed to assess the relationships between the constructs, along with the predictive power of the research model. The results demonstrate that increasing reciprocity, community support, and assisting members’ personal innovativeness are relevant initiatives that promote users’ wellbeing, and their social integration. This research therefore improves the explanatory power of existing theoretical frameworks, and suggests to marketers several strategies that improve the social integration and enduring success of social network site.
id FGV-7_ba6c59b69cd650961214450d1b42b2a4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/60324
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networksPropensión a innovar en TI y reciprocidad en el ámbito de las redes socialesPropensão a inovar em TI e reciprocidade no âmbito das redes sociaisSocial network sitesReciprocityPersonal innovativeness in information technologiesSocial integrationSocial perceived supportRedes sociales onlineReciprocidadPropensión a la innovación en tecnologías de la informaciónIntegración socialApoyo comunitario percibidoRedes sociaisReciprocidadePropensão a inovar em tecnologia da informaçãoIntegração socialApoio social percebidoThe objective of this study is to investigate the influence of personal innovativeness in Information Technologies (IT) as a specific trait and the effects of reciprocity on community support (their perception) and social integration in the domain of social network site innovation. A review of the literature reveals that scarce studies analyze the effects of personal differences on social integration. Structural equation modelling is proposed to assess the relationships between the constructs, along with the predictive power of the research model. The results demonstrate that increasing reciprocity, community support, and assisting members’ personal innovativeness are relevant initiatives that promote users’ wellbeing, and their social integration. This research therefore improves the explanatory power of existing theoretical frameworks, and suggests to marketers several strategies that improve the social integration and enduring success of social network site.El objetivo de la investigación reside en la influencia de la propensión a la innovación en Tecnologías de la Información (TI) como rasgo personal específico, y la reciprocidad sobre el apoyo recibido (su percepción) y la integración social en las redes sociales online. La revisión de la literatura revela la ausencia de estudios concluyentes sobre los efectos de las diferencias personales en la integración social. Un modelo estructural se propone para valorar las relaciones entre los constructos, y el poder predictivo del modelo de investigación. Los resultados demuestran que mejorar la reciprocidad, el apoyo recibido y la promoción de la propensión a la innovación en TI son iniciativas relevantes para el bienestar del usuario y su integración social. La investigación amplía el poder explicativo de la teoría existente, y sugiere a los responsables de marketing estrategias que mejoren dichas variables fomentando la integración social y el éxito duradero de la red social online.O objetivo deste estudo é investigar a influência da propensão a inovar em Tecnologias da Informação (TI) como um traço específico e os efeitos da reciprocidade no apoio recebido (sua percepção) e integração social nas redes sociais. A revisão de literatura revela a ausência de estudos conclusivos sobre os efeitos das diferentes características pessoais na integração social. Um modelo estrutural propõe estabelecer em duas etapas as relações entre os constructos e o poder preditivo para avaliar o modelo de pesquisa pretendido. Os resultados demonstram que o aumento da reciprocidade, o apoio recebido, e a promoção da propensão a inovar em TI são iniciativas relevantes que promovem o bem-estar dos usuários e sua integração social. Esta pesquisa, portanto, melhora o poder explicativo da teoria existente e sugere estratégias que melhorem a integração social e o sucesso das redes sociais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 226-241RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 226-241RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 226-2412178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324/58595Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz-Exposito, MirianSánchez-Franco, Manuel Jesus2016-08-17T11:28:19Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/60324Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:45.209670Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
Propensión a innovar en TI y reciprocidad en el ámbito de las redes sociales
Propensão a inovar em TI e reciprocidade no âmbito das redes sociais
title Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
spellingShingle Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
Muñoz-Exposito, Mirian
Social network sites
Reciprocity
Personal innovativeness in information technologies
Social integration
Social perceived support
Redes sociales online
Reciprocidad
Propensión a la innovación en tecnologías de la información
Integración social
Apoyo comunitario percibido
Redes sociais
Reciprocidade
Propensão a inovar em tecnologia da informação
Integração social
Apoio social percebido
title_short Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
title_full Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
title_fullStr Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
title_full_unstemmed Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
title_sort Personal innovativeness in IT and reciprocity in the domain of social networks
author Muñoz-Exposito, Mirian
author_facet Muñoz-Exposito, Mirian
Sánchez-Franco, Manuel Jesus
author_role author
author2 Sánchez-Franco, Manuel Jesus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muñoz-Exposito, Mirian
Sánchez-Franco, Manuel Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Social network sites
Reciprocity
Personal innovativeness in information technologies
Social integration
Social perceived support
Redes sociales online
Reciprocidad
Propensión a la innovación en tecnologías de la información
Integración social
Apoyo comunitario percibido
Redes sociais
Reciprocidade
Propensão a inovar em tecnologia da informação
Integração social
Apoio social percebido
topic Social network sites
Reciprocity
Personal innovativeness in information technologies
Social integration
Social perceived support
Redes sociales online
Reciprocidad
Propensión a la innovación en tecnologías de la información
Integración social
Apoyo comunitario percibido
Redes sociais
Reciprocidade
Propensão a inovar em tecnologia da informação
Integração social
Apoio social percebido
description The objective of this study is to investigate the influence of personal innovativeness in Information Technologies (IT) as a specific trait and the effects of reciprocity on community support (their perception) and social integration in the domain of social network site innovation. A review of the literature reveals that scarce studies analyze the effects of personal differences on social integration. Structural equation modelling is proposed to assess the relationships between the constructs, along with the predictive power of the research model. The results demonstrate that increasing reciprocity, community support, and assisting members’ personal innovativeness are relevant initiatives that promote users’ wellbeing, and their social integration. This research therefore improves the explanatory power of existing theoretical frameworks, and suggests to marketers several strategies that improve the social integration and enduring success of social network site.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/60324/58595
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 56 No. 2 (2016): março-abril; 226-241
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 56 Núm. 2 (2016): março-abril; 226-241
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 56 n. 2 (2016): março-abril; 226-241
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943147414257664