Estratégia após o modernismo: recuperando a prática
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37650 |
Resumo: | This article identifies an opportunity for European researchers to develop a more practice-sensitive research programme for strategy OEafter modernism‚. Strategy‚s intellectual lock-in on modernist detachment and economic theory can now be relaxed. Strategy can draw also on the rich resources of sociology to engage more directly with strategy as a social practice. This article outlines elements of a double agenda for strategy research after modernism: first, a sociological agenda concerned with understanding strategy‚s elites, its skills and its technologies, and their implications for society as a whole; second, a managerial agenda, turning this sociological understanding to practical advantage in terms of how managers become strategists, how strategy skills are acquired and how strategy technologies can be better designed and used. The article considers implications for research methods and the Mintzbergian tradition in strategy. |
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Estratégia após o modernismo: recuperando a práticaEstratégia após o modernismo: recuperando a práticaStrategypracticemodernismpost-modernismEstratégiapráticamodernismopós-modernismoThis article identifies an opportunity for European researchers to develop a more practice-sensitive research programme for strategy OEafter modernism‚. Strategy‚s intellectual lock-in on modernist detachment and economic theory can now be relaxed. Strategy can draw also on the rich resources of sociology to engage more directly with strategy as a social practice. This article outlines elements of a double agenda for strategy research after modernism: first, a sociological agenda concerned with understanding strategy‚s elites, its skills and its technologies, and their implications for society as a whole; second, a managerial agenda, turning this sociological understanding to practical advantage in terms of how managers become strategists, how strategy skills are acquired and how strategy technologies can be better designed and used. The article considers implications for research methods and the Mintzbergian tradition in strategy.Este artigo identifica uma oportunidade para os pesquisadores europeus desenvolverem um programa de pesquisa para a estratégia “após o modernismo” mais direcionado à prática. Agora, os vínculos intelectuais da estratégia com a imparcialidade modernista e com a teoria econômica podem ser diluídos. A estratégia pode se basear também em recursos da sociologia para se engajar mais firmemente na concepção de estratégia como prática social. Este artigo delineia elementos de uma agenda dupla para a pesquisa em estratégia após o modernismo: primeiro, uma agenda sociológica preocupada em compreender as elites da estratégia, suas habilidades e tecnologias, e suas implicações para a sociedade como um todo; segundo, uma agenda gerencial que transformará essa compreensão sociológica em vantagens para a prática nos seguintes termos: como os administradores se tornam estrategistas, como as habilidades estratégicas são adquiridas e como as tecnologias estratégicas podem ser mais bem desenhadas e bem utilizadas. O artigo considera as implicações para métodos de pesquisa e para a tradição mintzberguiana em estratégia.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2004-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37650RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 44 No. 4 (2004): outubro-dezembro; 44-53RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 44 Núm. 4 (2004): outubro-dezembro; 44-53RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 44 n. 4 (2004): outubro-dezembro; 44-532178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37650/36400Whittington, Richardinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:45:55Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37650Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:20.163678Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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