Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bispo, Marcelo de Souza
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/67403
Resumo: The aim of this essay is to reflect critically on qualitative research education in doctoral management programs. The central idea is to offer a qualitative research education model supported by the concept of performative judgment. The notion of performative judgment draws upon Aristotle’s virtues of thought via Strati’s idea of sensible knowledge. The proposal focuses on a theoretical understanding of qualitative research education rather than prescribing pedagogical techniques or steps. The performative judgment education model is therefore open-ended and flexible and may fit in different doctoral program settings. It also helps to reveal the differences between the notions of training and education, showing how they can work together in the educational process.
id FGV-7_e2a300b6cde4731f24c48a079bd8c2ad
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/67403
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgementsEducando investigadores cualitativos en administración para juicios performativosEducando pesquisadores qualitativos em administração para julgamentos performativosQualitative researchdoctoral management educationperformative judgmentpractical wisdomsensible knowledgeInvestigación cualitativadoctorado en administraciónjuicio performativoconocimiento prácticoconocimiento sensibilePesquisa qualitativadoutorado em administraçãojulgamento performativoconhecimento práticoconhecimento sensívelThe aim of this essay is to reflect critically on qualitative research education in doctoral management programs. The central idea is to offer a qualitative research education model supported by the concept of performative judgment. The notion of performative judgment draws upon Aristotle’s virtues of thought via Strati’s idea of sensible knowledge. The proposal focuses on a theoretical understanding of qualitative research education rather than prescribing pedagogical techniques or steps. The performative judgment education model is therefore open-ended and flexible and may fit in different doctoral program settings. It also helps to reveal the differences between the notions of training and education, showing how they can work together in the educational process.El propósito de este ensayo es reflexionar críticamente sobre la investigación cualitativa en laenseñanza de cursos de doctorado en la administración. La idea central es ofrecer una propuestaeducativa en la investigación cualitativa basada en el concepto de juicio performativo. El conceptode juicio performativo tiene sus raíces en las virtudes intelectuales de Aristóteles y a través delconocimiento sensible del Strati. La propuesta busca una comprensión teórica de la educación enla investigación cualitativa, en lugar de describir los requisitos técnicos o educativos. La propuestaeducativa del juicio performativo es, por tanto, abierto y flexible y puede adaptarse a diferentes tiposde programas de doctorado. También ayuda a revelar las diferencias entre las ideas de capacitación yeducación, que muestra cómo ambos pueden ser utilizados juntos en un proceso educativo.O objetivo deste ensaio é refletir criticamente sobre o ensino da pesquisa qualitativa nos cursos de doutorado em administração. A ideia central é oferecer uma proposta de educação em pesquisa qualitativa baseada no conceito de julgamento performativo. O conceito de julgamento performativo está alicerçado nas virtudes intelectuais de Aristóteles por meio do conhecimento sensível de Strati. A proposta busca um entendimento teórico da educação em pesquisa qualitativa, ao invés de descrever técnicas ou prescrições pedagógicas. A proposta educacional de julgamento performativo é, portanto, aberta e flexível, podendo se encaixar em diversos tipos de cursos de doutorado. Ela também ajuda a revelar as diferenças entre as ideias de treinamento e educação, apresentando como ambas podem ser utilizadas em conjunto em um processo educativo.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2017-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/6740310.1590/S0034-759020170205RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 57 No. 2 (2017): março-abril; 158-169RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 57 Núm. 2 (2017): março-abril; 158-169RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 57 n. 2 (2017): março-abril; 158-1692178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/67403/65029Copyright (c) 2017 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBispo, Marcelo de Souza2019-01-10T12:36:11Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/67403Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:50.823283Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
Educando investigadores cualitativos en administración para juicios performativos
Educando pesquisadores qualitativos em administração para julgamentos performativos
title Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
spellingShingle Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
Bispo, Marcelo de Souza
Qualitative research
doctoral management education
performative judgment
practical wisdom
sensible knowledge
Investigación cualitativa
doctorado en administración
juicio performativo
conocimiento práctico
conocimiento sensibile
Pesquisa qualitativa
doutorado em administração
julgamento performativo
conhecimento prático
conhecimento sensível
title_short Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
title_full Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
title_fullStr Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
title_full_unstemmed Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
title_sort Educating qualitative researchers in management: Toward performative judgements
author Bispo, Marcelo de Souza
author_facet Bispo, Marcelo de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bispo, Marcelo de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Qualitative research
doctoral management education
performative judgment
practical wisdom
sensible knowledge
Investigación cualitativa
doctorado en administración
juicio performativo
conocimiento práctico
conocimiento sensibile
Pesquisa qualitativa
doutorado em administração
julgamento performativo
conhecimento prático
conhecimento sensível
topic Qualitative research
doctoral management education
performative judgment
practical wisdom
sensible knowledge
Investigación cualitativa
doctorado en administración
juicio performativo
conocimiento práctico
conocimiento sensibile
Pesquisa qualitativa
doutorado em administração
julgamento performativo
conhecimento prático
conhecimento sensível
description The aim of this essay is to reflect critically on qualitative research education in doctoral management programs. The central idea is to offer a qualitative research education model supported by the concept of performative judgment. The notion of performative judgment draws upon Aristotle’s virtues of thought via Strati’s idea of sensible knowledge. The proposal focuses on a theoretical understanding of qualitative research education rather than prescribing pedagogical techniques or steps. The performative judgment education model is therefore open-ended and flexible and may fit in different doctoral program settings. It also helps to reveal the differences between the notions of training and education, showing how they can work together in the educational process.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/67403
10.1590/S0034-759020170205
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/67403
identifier_str_mv 10.1590/S0034-759020170205
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/67403/65029
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 57 No. 2 (2017): março-abril; 158-169
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 57 Núm. 2 (2017): março-abril; 158-169
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 57 n. 2 (2017): março-abril; 158-169
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943148006703104