Collaborative innovation: an open approach in the development of new products

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Bruna
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Balestrin, Alsones
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418
Resumo: The strategies adopted by companies seeking to foster technological innovations in products and services have been changing significantly in the last years. One of the elements of notable evolution is related with the way companies conduct the research & development (R&D) of new products, services, processes and business models. The present article aimed to identify practices of collaborative innovation that have been used in the development of new products and elected a case from the automotive industry as its empirical field. Even though this industry has experienced the development of R&D together with its suppliers, co-creating value with end-users is new. The unity of analysis was the development project of Fiat Mio – Fiat Concept Car III (FCCIII) and the results showed that, during the FCCIII’s development process, different practices of collaborative innovation were adopted, which provided the focal organization with access to a different pool of knowledge, external to its boundaries.
id FGV-7_ef4866d240083d32ec63dd849bf9045c
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/30418
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Collaborative innovation: an open approach in the development of new productsInnovación colaborativa: un abordaje abierto en el desarrollo de nuevos productosInovação colaborativa: uma abordagem aberta no desenvolvimento de novos produtosCollaborationinnovationautomotive industryco-creationopen innovationInnovacióncolaboracióncocreaciónindustria automotrizinnovación abiertaInovaçãocolaboraçãococriaçãoindústria automotivainovação abertaThe strategies adopted by companies seeking to foster technological innovations in products and services have been changing significantly in the last years. One of the elements of notable evolution is related with the way companies conduct the research & development (R&D) of new products, services, processes and business models. The present article aimed to identify practices of collaborative innovation that have been used in the development of new products and elected a case from the automotive industry as its empirical field. Even though this industry has experienced the development of R&D together with its suppliers, co-creating value with end-users is new. The unity of analysis was the development project of Fiat Mio – Fiat Concept Car III (FCCIII) and the results showed that, during the FCCIII’s development process, different practices of collaborative innovation were adopted, which provided the focal organization with access to a different pool of knowledge, external to its boundaries.Las estrategias que las empresas han adoptado para promover innovaciones tecnológicas de productos y servicios están cambiando significativamente en los últimos años. Uno de los elementos de notable evolución se refiere a la manera cómo las empresas conducen la etapa de investigación y desarrollo (P&D) de nuevos productos, servicios, procesos y modelos de negocios. Frente a esa problemática, el presente artículo busca identificar prácticas de innovación colaborativa en el desarrollo de nuevos productos. Para comprender mejor el cambio en los procesos de innovación, se eligió como campo empírico un caso de la industria automotriz. Aunque dicha industria haya experimentado el desarrollo de P&D en conjunto con sus proveedores, la cocreación de valor con los usuarios finales es algo muy nuevo. El objeto de análisis fue el proyecto de desarrollo del Fiat Mio – Fiat Concept Car III (FCCIII) y los resultados demostraron que durante el proceso de desarrollo del FCCIII se adoptaron diferentes prácticas de innovación colaborativa, lo que posibilitó el acceso de diferentes conocimientos externos a la organización.As estratégias que as empresas têm adotado para promover inovações tecnológicas de produtos e serviços vêm mudando significativamente nos últimos anos. Um dos elementos de notável evolução diz respeito à maneira como as empresas conduzem a etapa de pesquisa e desenvolvimento (P&D) de novos produtos, serviços, processos e modelos de negócios. Diante dessa problemática, o presente artigo busca identificar práticas de inovação colaborativa no desenvolvimento de novos produtos. Para melhor compreender a mudança nos processos de inovação, elegeu-se como campo empírico um caso da indústria automotiva. Mesmo que essa indústria tenha experimentado o desenvolvimento de P&D em conjunto com os seus fornecedores, a cocriação de valor com os usuários finais é algo muito novo. O objeto de análise foi o projeto de desenvolvimento do Fiat Mio – Fiat Concept Car III (FCCIII) e os resultados demonstraram que, durante o processo de desenvolvimento do FCCIII, foram adotadas diferentes práticas de inovação colaborativa, o que possibilitou o acesso de diferentes conhecimentos externos à organização.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 5 (2012): setembro-outubro; 517-530RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 5 (2012): setembro-outubro; 517-530RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 5 (2012): setembro-outubro; 517-5302178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418/29257Bueno, BrunaBalestrin, Alsonesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:38:35Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/30418Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:38:35Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
Innovación colaborativa: un abordaje abierto en el desarrollo de nuevos productos
Inovação colaborativa: uma abordagem aberta no desenvolvimento de novos produtos
title Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
spellingShingle Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
Bueno, Bruna
Collaboration
innovation
automotive industry
co-creation
open innovation
Innovación
colaboración
cocreación
industria automotriz
innovación abierta
Inovação
colaboração
cocriação
indústria automotiva
inovação aberta
title_short Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
title_full Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
title_fullStr Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
title_full_unstemmed Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
title_sort Collaborative innovation: an open approach in the development of new products
author Bueno, Bruna
author_facet Bueno, Bruna
Balestrin, Alsones
author_role author
author2 Balestrin, Alsones
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Bruna
Balestrin, Alsones
dc.subject.por.fl_str_mv Collaboration
innovation
automotive industry
co-creation
open innovation
Innovación
colaboración
cocreación
industria automotriz
innovación abierta
Inovação
colaboração
cocriação
indústria automotiva
inovação aberta
topic Collaboration
innovation
automotive industry
co-creation
open innovation
Innovación
colaboración
cocreación
industria automotriz
innovación abierta
Inovação
colaboração
cocriação
indústria automotiva
inovação aberta
description The strategies adopted by companies seeking to foster technological innovations in products and services have been changing significantly in the last years. One of the elements of notable evolution is related with the way companies conduct the research & development (R&D) of new products, services, processes and business models. The present article aimed to identify practices of collaborative innovation that have been used in the development of new products and elected a case from the automotive industry as its empirical field. Even though this industry has experienced the development of R&D together with its suppliers, co-creating value with end-users is new. The unity of analysis was the development project of Fiat Mio – Fiat Concept Car III (FCCIII) and the results showed that, during the FCCIII’s development process, different practices of collaborative innovation were adopted, which provided the focal organization with access to a different pool of knowledge, external to its boundaries.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/30418/29257
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 5 (2012): setembro-outubro; 517-530
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 5 (2012): setembro-outubro; 517-530
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 5 (2012): setembro-outubro; 517-530
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818478514176