Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697 |
Resumo: | This paper shows the results of the empirical study conducted in 186 tourist accommodation businesses in Spain certified under the “Q for Tourist Quality”, own System Quality Management. It was raised with the purpose of analyzing the structure of the relationship between critical quality factors and results-social impact, how they operate and the level of their influence on obtaining these results within the company. Starting from a deep theoretical revision we propose a theoretical model together with the hypotheses to be tested, and we proceed to validation using the technique of Structural Equation Models. The results obtained show that companies wishing to improve their social impact should take into account that leadership is the most important factor to achieve it. Leadership indirectly affects the social impact through its influence on alliances and resources, quality policy/planning, personnel management and learning. |
id |
FGV-7_f91854e5bc8d9d46d998756e57536e27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/38697 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impactRelación de dependencia entre los factores críticos de la calidad e impacto socialRelação de dependência entre os fatores críticos de qualidade e impacto socialQuality management“Q for Tourist Quality”social impact resultsaccommodation businessescausal modelGestión de la calidad“Q de Calidad Turística”resultados del impacto socialempresas de alojamientomodelo causalGestão da Qualidade“Q de Qualidade Turística”resultados do impacto socialempresas de hospedagemmodelo causalThis paper shows the results of the empirical study conducted in 186 tourist accommodation businesses in Spain certified under the “Q for Tourist Quality”, own System Quality Management. It was raised with the purpose of analyzing the structure of the relationship between critical quality factors and results-social impact, how they operate and the level of their influence on obtaining these results within the company. Starting from a deep theoretical revision we propose a theoretical model together with the hypotheses to be tested, and we proceed to validation using the technique of Structural Equation Models. The results obtained show that companies wishing to improve their social impact should take into account that leadership is the most important factor to achieve it. Leadership indirectly affects the social impact through its influence on alliances and resources, quality policy/planning, personnel management and learning.Este artículo presenta los resultados de un estudio empírico realizado en 186 empresas de alojamiento turístico en España, certificadas de acuerdo con la marca “Q de Calidad Turística”, un sistema de gestión de la calidad propio. Fue elaborado con la finalidad de analizar la estructura de la relación entre los factores fundamentales de la calidad y los resultados –el impacto social–, cómo se operan y el nivel de su influencia sobre la obtención de dichos resultados dentro de la empresa. A partir de una revisión teórica integrada, proponemos un modelo teórico junto con las hipótesis que se han de probar y procedemos a su validación usando la técnica de los modelos de ecuaciones estructurales. Los resultados obtenidos muestran que las empresas que desean mejorar sus resultados y el impacto social deben tener en cuenta que el liderazgo es el factor más importante para ello. El liderazgo afecta indirectamente el impacto social a través de su influencia sobre alianzas y recursos, política de calidad y planificación, gestión del personal y del aprendizaje.Este artigo apresenta os resultados do estudo empírico realizado em 186 empresas de alojamento turístico na Espanha, certificadas de acordo com “Q de Qualidade Turística”, Sistema de Gestão da Qualidade próprio. Foi criado com a finalidade de analisar a estrutura da relação entre os fatores críticos de impacto de qualidade e resultados – impacto social, como se operam e do nível da sua influência sobre a obtenção destes resultados dentro da empresa. A partir de uma revisão teórica integrante propomos um modelo teórico juntamente com as hipóteses a serem testadas, e procedemos à validação usando a técnica de modelos de equações estruturais. Os resultados obtidos mostram que as empresas que desejam melhorar seus resultados e impacto social deve levar em conta que a liderança é o fator mais importante para tal. A liderança afeta indiretamente o impacto social através de sua influência sobre alianças e recursos, política de qualidade e planejamento, gestão de pessoal e de aprendizagem.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-705RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-705RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-7052178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697/37435Álvarez García, JoséDe la Cruz del Río Rama, MaríaVila Alonso, MercedesFraiz Brea, José Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:33:42Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/38697Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:04:05.079267Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact Relación de dependencia entre los factores críticos de la calidad e impacto social Relação de dependência entre os fatores críticos de qualidade e impacto social |
title |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
spellingShingle |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact Álvarez García, José Quality management “Q for Tourist Quality” social impact results accommodation businesses causal model Gestión de la calidad “Q de Calidad Turística” resultados del impacto social empresas de alojamiento modelo causal Gestão da Qualidade “Q de Qualidade Turística” resultados do impacto social empresas de hospedagem modelo causal |
title_short |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
title_full |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
title_fullStr |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
title_full_unstemmed |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
title_sort |
Dependence relationship between the critical quality faztors and social impact |
author |
Álvarez García, José |
author_facet |
Álvarez García, José De la Cruz del Río Rama, María Vila Alonso, Mercedes Fraiz Brea, José Antonio |
author_role |
author |
author2 |
De la Cruz del Río Rama, María Vila Alonso, Mercedes Fraiz Brea, José Antonio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Álvarez García, José De la Cruz del Río Rama, María Vila Alonso, Mercedes Fraiz Brea, José Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quality management “Q for Tourist Quality” social impact results accommodation businesses causal model Gestión de la calidad “Q de Calidad Turística” resultados del impacto social empresas de alojamiento modelo causal Gestão da Qualidade “Q de Qualidade Turística” resultados do impacto social empresas de hospedagem modelo causal |
topic |
Quality management “Q for Tourist Quality” social impact results accommodation businesses causal model Gestión de la calidad “Q de Calidad Turística” resultados del impacto social empresas de alojamiento modelo causal Gestão da Qualidade “Q de Qualidade Turística” resultados do impacto social empresas de hospedagem modelo causal |
description |
This paper shows the results of the empirical study conducted in 186 tourist accommodation businesses in Spain certified under the “Q for Tourist Quality”, own System Quality Management. It was raised with the purpose of analyzing the structure of the relationship between critical quality factors and results-social impact, how they operate and the level of their influence on obtaining these results within the company. Starting from a deep theoretical revision we propose a theoretical model together with the hypotheses to be tested, and we proceed to validation using the technique of Structural Equation Models. The results obtained show that companies wishing to improve their social impact should take into account that leadership is the most important factor to achieve it. Leadership indirectly affects the social impact through its influence on alliances and resources, quality policy/planning, personnel management and learning. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38697/37435 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-705 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-705 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 6 (2014): novembro-dezembro; 692-705 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943140369924096 |