Needs and Desires in Marketing discourse: consistent base or legitimating rethoric?
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Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/5046 |
Resumo: | In this paper we do a critical analysis of marketing field since its beginning until today aimed at analysing if customers' needs and desires are a consistent marketing base on marketing historical discourse or just a legitimating rhetoric. We have adopted an philosophical-epistemological orientation based on Michel Foucault's discourse theory that allowed us to verify the core role of needs and desires concepts on marketing is a result of a series of transformations and disputes towards hegemony of ideas or ways of seeing but always anchored on favorable socioeconomic scenario. Marketing discourse transformation happened more as a result of social and historical process than as a natural "vocation" of the field. |
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Needs and Desires in Marketing discourse: consistent base or legitimating rethoric?As Necessidades e os Desejos na Formação Discursiva do Marketing - Base Consistente ou Retórica Legitimadora?In this paper we do a critical analysis of marketing field since its beginning until today aimed at analysing if customers' needs and desires are a consistent marketing base on marketing historical discourse or just a legitimating rhetoric. We have adopted an philosophical-epistemological orientation based on Michel Foucault's discourse theory that allowed us to verify the core role of needs and desires concepts on marketing is a result of a series of transformations and disputes towards hegemony of ideas or ways of seeing but always anchored on favorable socioeconomic scenario. Marketing discourse transformation happened more as a result of social and historical process than as a natural "vocation" of the field.Neste artigo realizamos uma análise crítica da gênese histórica da área de marketing até sua constituição atual, com um foco principal: verificar se as necessidades e os desejos dos clientes são base consistente da formação histórica, discursiva, do marketing ou, apenas, retórica legitimadora para a atuação da área. Adotamos uma orientação filosófico-epistemológica baseada na teoria do discurso proposta por Michel Foucault, que nos permitiu constatar que a centralidade das necessidades e dos desejos dos clientes no discurso contemporâneo do marketing é resultado de uma série de transformações e disputas históricas pela hegemonia de uma determinada idéia ou ponto de vista, mas sempre ancorada em condições socioeconômicas, ambientais, favoráveis às transformações ocorridas. Em outras palavras, concluímos que as transformações discursivas, constituintes da área, foram o resultado de um processo produzido social e historicamente, tendo ocorrido muito mais como um resultado de mudanças na economia e no mundo empresarial do que como uma espécie de "vocação" natural do marketing.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2007-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/5046Cadernos EBAPE.BR; Vol. 5 No. 4 (2007); 1 a 21Cadernos EBAPE.BR; Vol. 5 Núm. 4 (2007); 1 a 21Cadernos EBAPE.BR; v. 5 n. 4 (2007); 1 a 211679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/5046/3780Brei, Vinícius AndradeRossi, Carlos Alberto VargasEvrard, Yvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-10T17:10:57Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/5046Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T09:59:25.393201Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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