Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vizentin, Rafael Jonatas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cassandre, Marcio Pascoal, Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172
Resumo: This study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole.
id FGV-9_1fe956539fbe70ff595343eefdc0d403
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88172
network_acronym_str FGV-9
network_name_str Cadernos EBAPE.BR
repository_id_str
spelling Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activityLa netnografía para producción y análisis de contradicciones en una actividad bancariaA netnografia para produção e análise de contradições em uma atividade bancáriaCultural-Historical Activity TheoryFormative interventionNetnographyTeoría de la Actividad Histórico-CulturalIntervención formativaNetnografíaTeoria da atividade histórico-culturalIntervenção formativaNetnografiaThis study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole.Este estudio se basa en la Teoría de la Actividad y observó un banco brasileño, describiendo las contradicciones evidenciadas a través de la netnografía en la actividad de un banco brasileño. La netnografía se utilizó en uno de los canales de comunicación virtual del banco, denominado, en este trabajo, Foro Colaborativo, en el que los sujetos intercambian información, problemas y sugerencias sobre su actividad. En el canal mencionado se creó un tema específico para los propósitos de esta investigación y a partir de fragmentos de los discursos se logró identificar tensiones indicativas de contradicciones, categorizarlas y formular hipótesis de contradicciones. Estas informaciones posibilitaron la formación de un conjunto de datos espejo que proporcionaron al investigador material empírico inicial para estructurar una intervención formativa. La netnografía se destaca como una innovación en el método de los estudios de intervención formativa. Aliada a los fundamentos teórico-metodológicos de la teoría de la actividad, la netnografía demostró ser una herramienta potencial para producir datos espejo, brindando oportunidades para la elaboración preliminar de hipótesis que ayudaran al investigador intervencionista a comprender mejor las contradicciones de una actividad.Este trabalho apresenta a netnografia como método que permite realizar o levantamento de hipóteses de contradições presentes numa atividade bancária. A netnografia foi utilizada num dos canais de comunicação virtual do banco, aqui denominado Fórum Colaborativo, no qual os sujeitos trocam informações, problemas e sugestões em torno de suas atividades. Um tópico específico para fins desta investigação foi criado no referido canal, e, com base em trechos dos discursos, foi possível identificar tensões indicativas de contradições, categorizá-las e formular hipóteses de contradições. Essas informações subsidiaram a formação de um conjunto de “dados-espelho” que propiciou ao pesquisador um material empírico inicial para a estruturação de uma intervenção formativa. Destaca-se a netnografia como inovação em método nos estudos sobre intervenção formativa. Aliada aos fundamentos teórico-metodológicos da teoria da atividade, ela demonstrou ser uma ferramenta potencial para produzir dados-espelho, permitindo um levantamento preliminar de hipóteses que puderam auxiliar o pesquisador intervencionista a compreender melhor as contradições de uma atividade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8817210.1590/1679-395120210178Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 5 (2022); 593-607Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 5 (2022); 593-607Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 5 (2022); 593-6071679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82895https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82896Vizentin, Rafael JonatasCassandre, Marcio PascoalBulgacov, Yára Lúcia Mazziottiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-31T19:11:33Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88172Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:29.005272Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
La netnografía para producción y análisis de contradicciones en una actividad bancaria
A netnografia para produção e análise de contradições em uma atividade bancária
title Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
spellingShingle Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
Vizentin, Rafael Jonatas
Cultural-Historical Activity Theory
Formative intervention
Netnography
Teoría de la Actividad Histórico-Cultural
Intervención formativa
Netnografía
Teoria da atividade histórico-cultural
Intervenção formativa
Netnografia
title_short Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
title_full Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
title_fullStr Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
title_full_unstemmed Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
title_sort Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
author Vizentin, Rafael Jonatas
author_facet Vizentin, Rafael Jonatas
Cassandre, Marcio Pascoal
Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti
author_role author
author2 Cassandre, Marcio Pascoal
Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vizentin, Rafael Jonatas
Cassandre, Marcio Pascoal
Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural-Historical Activity Theory
Formative intervention
Netnography
Teoría de la Actividad Histórico-Cultural
Intervención formativa
Netnografía
Teoria da atividade histórico-cultural
Intervenção formativa
Netnografia
topic Cultural-Historical Activity Theory
Formative intervention
Netnography
Teoría de la Actividad Histórico-Cultural
Intervención formativa
Netnografía
Teoria da atividade histórico-cultural
Intervenção formativa
Netnografia
description This study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172
10.1590/1679-395120210178
url https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172
identifier_str_mv 10.1590/1679-395120210178
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82895
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82896
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
publisher.none.fl_str_mv Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 5 (2022); 593-607
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 5 (2022); 593-607
Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 5 (2022); 593-607
1679-3951
reponame:Cadernos EBAPE.BR
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Cadernos EBAPE.BR
collection Cadernos EBAPE.BR
repository.name.fl_str_mv Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br
_version_ 1798943213930676224