Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172 |
Resumo: | This study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole. |
id |
FGV-9_1fe956539fbe70ff595343eefdc0d403 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88172 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activityLa netnografía para producción y análisis de contradicciones en una actividad bancariaA netnografia para produção e análise de contradições em uma atividade bancáriaCultural-Historical Activity TheoryFormative interventionNetnographyTeoría de la Actividad Histórico-CulturalIntervención formativaNetnografíaTeoria da atividade histórico-culturalIntervenção formativaNetnografiaThis study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole.Este estudio se basa en la Teoría de la Actividad y observó un banco brasileño, describiendo las contradicciones evidenciadas a través de la netnografía en la actividad de un banco brasileño. La netnografía se utilizó en uno de los canales de comunicación virtual del banco, denominado, en este trabajo, Foro Colaborativo, en el que los sujetos intercambian información, problemas y sugerencias sobre su actividad. En el canal mencionado se creó un tema específico para los propósitos de esta investigación y a partir de fragmentos de los discursos se logró identificar tensiones indicativas de contradicciones, categorizarlas y formular hipótesis de contradicciones. Estas informaciones posibilitaron la formación de un conjunto de datos espejo que proporcionaron al investigador material empírico inicial para estructurar una intervención formativa. La netnografía se destaca como una innovación en el método de los estudios de intervención formativa. Aliada a los fundamentos teórico-metodológicos de la teoría de la actividad, la netnografía demostró ser una herramienta potencial para producir datos espejo, brindando oportunidades para la elaboración preliminar de hipótesis que ayudaran al investigador intervencionista a comprender mejor las contradicciones de una actividad.Este trabalho apresenta a netnografia como método que permite realizar o levantamento de hipóteses de contradições presentes numa atividade bancária. A netnografia foi utilizada num dos canais de comunicação virtual do banco, aqui denominado Fórum Colaborativo, no qual os sujeitos trocam informações, problemas e sugestões em torno de suas atividades. Um tópico específico para fins desta investigação foi criado no referido canal, e, com base em trechos dos discursos, foi possível identificar tensões indicativas de contradições, categorizá-las e formular hipóteses de contradições. Essas informações subsidiaram a formação de um conjunto de “dados-espelho” que propiciou ao pesquisador um material empírico inicial para a estruturação de uma intervenção formativa. Destaca-se a netnografia como inovação em método nos estudos sobre intervenção formativa. Aliada aos fundamentos teórico-metodológicos da teoria da atividade, ela demonstrou ser uma ferramenta potencial para produzir dados-espelho, permitindo um levantamento preliminar de hipóteses que puderam auxiliar o pesquisador intervencionista a compreender melhor as contradições de uma atividade.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8817210.1590/1679-395120210178Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 5 (2022); 593-607Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 5 (2022); 593-607Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 5 (2022); 593-6071679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82895https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82896Vizentin, Rafael JonatasCassandre, Marcio PascoalBulgacov, Yára Lúcia Mazziottiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-31T19:11:33Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88172Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:29.005272Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity La netnografía para producción y análisis de contradicciones en una actividad bancaria A netnografia para produção e análise de contradições em uma atividade bancária |
title |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
spellingShingle |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity Vizentin, Rafael Jonatas Cultural-Historical Activity Theory Formative intervention Netnography Teoría de la Actividad Histórico-Cultural Intervención formativa Netnografía Teoria da atividade histórico-cultural Intervenção formativa Netnografia |
title_short |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
title_full |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
title_fullStr |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
title_full_unstemmed |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
title_sort |
Netnography for the production and analysis of contradictions in a banking activity |
author |
Vizentin, Rafael Jonatas |
author_facet |
Vizentin, Rafael Jonatas Cassandre, Marcio Pascoal Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti |
author_role |
author |
author2 |
Cassandre, Marcio Pascoal Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vizentin, Rafael Jonatas Cassandre, Marcio Pascoal Bulgacov, Yára Lúcia Mazziotti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural-Historical Activity Theory Formative intervention Netnography Teoría de la Actividad Histórico-Cultural Intervención formativa Netnografía Teoria da atividade histórico-cultural Intervenção formativa Netnografia |
topic |
Cultural-Historical Activity Theory Formative intervention Netnography Teoría de la Actividad Histórico-Cultural Intervención formativa Netnografía Teoria da atividade histórico-cultural Intervenção formativa Netnografia |
description |
This study is based on the Activity Theory and observed a Brazilian bank, describing the contradictions raised by netnography in an activity system – one of the bank’s employee online communication channels, called the Collaborative Forum. In this channel, employees exchange information, problems, and suggestions related to their activity. A specific topic for this investigation was created in the channel, and based on excerpts from the speeches, it was possible to identify tensions indicating contradictions, categorize them, and formulate contradiction hypotheses. This information supported a set of mirror data that provided initial empirical material for structuring this case. Netnography stands out as an innovative method in studies on formative intervention. Together with the theoretical-methodological foundations of the activity theory, netnography proved to be a potential tool for producing mirror data, providing opportunities for a preliminary survey of hypotheses that could help the interventionist researcher better understand an activity’s contradictions as a whole. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172 10.1590/1679-395120210178 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172 |
identifier_str_mv |
10.1590/1679-395120210178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82895 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/88172/82896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 5 (2022); 593-607 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 5 (2022); 593-607 Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 5 (2022); 593-607 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1798943213930676224 |