Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503 |
Resumo: | Sustainability reports are ways of expressing what organizations understand by sustainability. Critical perspectives have pointed to the possible manipulative use of reporting practices. Based on Jürgen Habermas’ thought, this research applies the notion of communicative distortion to analyze sustainability reports of 4 corporations listed in the ISE 2020 portfolio, scrutinizing distortions of 4 orders: truth, sincerity, legitimacy, and intelligibility. The results alert to the risk that the reports can instrumentalize the idea of sustainability, printing the corporate vision on it. This way of proceeding, dismissing mutual understanding, removes sustainability from the discursive (Habermasian) scope, draining it of meaning. |
id |
FGV-9_2a8c5b7b5ffbb7d056833ea236ff91db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86503 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinkingDistorsiones comunicativas en informes de sostenibilidad: un análisis basado en el pensamiento habermasianoDistorções comunicativas em relatórios de sustentabilidade: uma análise pautada no pensamento habermasianoSustainability reportsCommunicative distortionHabermasInformes de sostenibilidadDistorsión comunicativaHabermasRelatório de sustentabilidadeDistorção comunicativaHabermasSustainability reports are ways of expressing what organizations understand by sustainability. Critical perspectives have pointed to the possible manipulative use of reporting practices. Based on Jürgen Habermas’ thought, this research applies the notion of communicative distortion to analyze sustainability reports of 4 corporations listed in the ISE 2020 portfolio, scrutinizing distortions of 4 orders: truth, sincerity, legitimacy, and intelligibility. The results alert to the risk that the reports can instrumentalize the idea of sustainability, printing the corporate vision on it. This way of proceeding, dismissing mutual understanding, removes sustainability from the discursive (Habermasian) scope, draining it of meaning.Los informes de sostenibilidad son formas de expresar lo que las organizaciones entienden por sostenibilidad. Las perspectivas críticas han señalado un posible uso manipulador de las prácticas narrativas. Esta investigación, basada en el pensamiento de Jürgen Habermas, aplica la noción de distorsión comunicativa para analizar los informes de sostenibilidad de cuatro corporaciones que figuran en la cartera de ISE 2020. Se investigan distorsiones de cuatro órdenes: verdad, sinceridad, legitimidad e inteligibilidad. Los resultados alertan sobre el riesgo de que los informes puedan instrumentalizar la idea de sostenibilidad, imprimiendo en ella la visión corporativa. Este procedimiento, que descarta el entendimiento mutuo, sustrae la sostenibilidad del ámbito discursivo (habermasiano) privándola de significado.Relatórios de sustentabilidade constituem meios de expressão do que organizações entendem por sustentabilidade. Visões críticas têm apontado para um possível uso manipulativo das práticas de relato. A presente pesquisa, baseando-se no pensamento de Jürgen Habermas, aplica a noção de distorção comunicativa para analisar relatórios de sustentabilidade de 4 corporações listadas na carteira ISE 2020, perscrutando, para isso, distorções de 4 ordens: verdade, sinceridade, legitimidade e inteligibilidade. Os resultados alertam para o risco de que os relatórios instrumentalizem a ideia de sustentabilidade, nela imprimindo a visão corporativa. Tal modo de proceder, relevando o entendimento mútuo, retira a sustentabilidade do âmbito discursivo (habermasiano), esvaindo-a de sentido.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8650310.1590/1679-395120210171Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 4 (2022); 543-556Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 4 (2022); 543-556Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 4 (2022); 543-5561679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503/81436https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503/81437Inocêncio, Ewerton RobertoFavoreto, Ricardo Lebbosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-31T18:44:50Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86503Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:28.505236Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking Distorsiones comunicativas en informes de sostenibilidad: un análisis basado en el pensamiento habermasiano Distorções comunicativas em relatórios de sustentabilidade: uma análise pautada no pensamento habermasiano |
title |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
spellingShingle |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking Inocêncio, Ewerton Roberto Sustainability reports Communicative distortion Habermas Informes de sostenibilidad Distorsión comunicativa Habermas Relatório de sustentabilidade Distorção comunicativa Habermas |
title_short |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
title_full |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
title_fullStr |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
title_full_unstemmed |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
title_sort |
Communicative distortions in sustainability reports: an analysis based on Habermasian thinking |
author |
Inocêncio, Ewerton Roberto |
author_facet |
Inocêncio, Ewerton Roberto Favoreto, Ricardo Lebbos |
author_role |
author |
author2 |
Favoreto, Ricardo Lebbos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inocêncio, Ewerton Roberto Favoreto, Ricardo Lebbos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability reports Communicative distortion Habermas Informes de sostenibilidad Distorsión comunicativa Habermas Relatório de sustentabilidade Distorção comunicativa Habermas |
topic |
Sustainability reports Communicative distortion Habermas Informes de sostenibilidad Distorsión comunicativa Habermas Relatório de sustentabilidade Distorção comunicativa Habermas |
description |
Sustainability reports are ways of expressing what organizations understand by sustainability. Critical perspectives have pointed to the possible manipulative use of reporting practices. Based on Jürgen Habermas’ thought, this research applies the notion of communicative distortion to analyze sustainability reports of 4 corporations listed in the ISE 2020 portfolio, scrutinizing distortions of 4 orders: truth, sincerity, legitimacy, and intelligibility. The results alert to the risk that the reports can instrumentalize the idea of sustainability, printing the corporate vision on it. This way of proceeding, dismissing mutual understanding, removes sustainability from the discursive (Habermasian) scope, draining it of meaning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503 10.1590/1679-395120210171 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503 |
identifier_str_mv |
10.1590/1679-395120210171 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503/81436 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/86503/81437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 No. 4 (2022); 543-556 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 20 Núm. 4 (2022); 543-556 Cadernos EBAPE.BR; v. 20 n. 4 (2022); 543-556 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1798943213912850432 |