Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goldbaum, Sergio
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/4631
Resumo: The objectives of this work are (i) to review the economic literature on vertical restraints, stressing efficiency effects as well as anticompetitive effects; (ii) to present institutional aspects of the adoption of vertical restraints in the automobile distribution in the United States and in Brazil, assessing the recent evolution of the relation between automobile makers and dealers in Brazil, and (iii) to investigate, using data on both the placing of automobile dealers and on automobile demand and supply factors in Brazil, the effects of the entry of new automobile dealers in previous monopoly markets. Concerning the last objective, we have adapted a binary choice model from Bresnahan e Reiss (1990) and concluded that the fixed costs of entry of a second automobile dealer seem to be, on the average, lower than the fixed costs of entry of the first one; and that the duopoly profits seem to be significantly lower than the monopoly profits, suggesting, in opposition of what was observed by Bresnahan and Reiss (1990) in the US market, strong competition among automobile dealers. Finally, possible implications of those conclusions are discussed.
id FGV_8c911a1a8fd28ef7887eb61567316446
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/4631
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Goldbaum, SergioEscolas::EAESPGarcia, Fernando2010-04-20T21:40:50Z2010-04-20T20:12:47Z2005-04-05GOLDBAUM, Sergio. Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários. Tese (Doutorado em Economia de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2005.http://hdl.handle.net/10438/4631The objectives of this work are (i) to review the economic literature on vertical restraints, stressing efficiency effects as well as anticompetitive effects; (ii) to present institutional aspects of the adoption of vertical restraints in the automobile distribution in the United States and in Brazil, assessing the recent evolution of the relation between automobile makers and dealers in Brazil, and (iii) to investigate, using data on both the placing of automobile dealers and on automobile demand and supply factors in Brazil, the effects of the entry of new automobile dealers in previous monopoly markets. Concerning the last objective, we have adapted a binary choice model from Bresnahan e Reiss (1990) and concluded that the fixed costs of entry of a second automobile dealer seem to be, on the average, lower than the fixed costs of entry of the first one; and that the duopoly profits seem to be significantly lower than the monopoly profits, suggesting, in opposition of what was observed by Bresnahan and Reiss (1990) in the US market, strong competition among automobile dealers. Finally, possible implications of those conclusions are discussed.Os objetivos deste trabalho são (i) revisar a literatura econômica sobre restrições verticais, destacando efeitos pró-eficiência e anticompetitivos de sua adoção; (ii) apresentar aspectos institucionais da adoção de restrições verticais na distribuição de automóveis novos nos Estados Unidos e no Brasil, analisando a evolução recente da relação entre montadoras e concessionárias de automóveis no país; e (iii) investigar, a partir de dados sobre a localização de concessionárias no Brasil e sobre os condicionantes da demanda e da oferta de automóveis no país, os efeitos da entrada de concessionárias em mercados previamente monopolizados. Com relação a este último objetivo, um modelo de escolha binária foi adaptado de Bresnahan e Reiss (1990), a partir do qual concluiu-se que os custos fixos de entrada de uma segunda concessionária parecem ser, em média, menores do que os custos fixos da entrada da primeira concessionária, e que os lucros de duopólio parecem ser significativamente menores do que os de monopólio, indicando, ao contrário do observado em Bresnahan e Reiss (1990) com relação ao mercado norte-americano, concorrência entre concessionárias. Finalmente, possíveis implicações destas conclusões são discutidas.porEconomia de empresasDefesa da concorrênciaRestrições verticaisBarreiras à entradaSetor automotivo - BrasilEconomiaIndústria automobilística - BrasilBarreiras à entrada (Organização industrial) - BrasilConcorrênciaRestrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionáriosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINAL74621.pdfapplication/pdf1019828https://repositorio.fgv.br/bitstreams/3856724e-029a-43e9-a4b2-ee07904c7164/download75758484fc16af6163ecef5d68792d15MD51TEXT74621.pdf.txt74621.pdf.txtExtracted texttext/plain103882https://repositorio.fgv.br/bitstreams/fa03f09e-b47b-4926-a8f5-8ef7605d2984/download7ebd637ec715dd3d4e28575db9324b02MD56THUMBNAIL74621.pdf.jpg74621.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2529https://repositorio.fgv.br/bitstreams/b03fbdc7-149c-49ea-9ae5-95160f6d1dce/downloada92029ce6aa1d4033e2ce8ef337c8db3MD5710438/46312023-11-07 06:29:01.262open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/4631https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-07T06:29:01Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
title Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
spellingShingle Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
Goldbaum, Sergio
Economia de empresas
Defesa da concorrência
Restrições verticais
Barreiras à entrada
Setor automotivo - Brasil
Economia
Indústria automobilística - Brasil
Barreiras à entrada (Organização industrial) - Brasil
Concorrência
title_short Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
title_full Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
title_fullStr Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
title_full_unstemmed Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
title_sort Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários
author Goldbaum, Sergio
author_facet Goldbaum, Sergio
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas::EAESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Goldbaum, Sergio
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Garcia, Fernando
contributor_str_mv Garcia, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Economia de empresas
Defesa da concorrência
Restrições verticais
Barreiras à entrada
Setor automotivo - Brasil
topic Economia de empresas
Defesa da concorrência
Restrições verticais
Barreiras à entrada
Setor automotivo - Brasil
Economia
Indústria automobilística - Brasil
Barreiras à entrada (Organização industrial) - Brasil
Concorrência
dc.subject.area.por.fl_str_mv Economia
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Indústria automobilística - Brasil
Barreiras à entrada (Organização industrial) - Brasil
Concorrência
description The objectives of this work are (i) to review the economic literature on vertical restraints, stressing efficiency effects as well as anticompetitive effects; (ii) to present institutional aspects of the adoption of vertical restraints in the automobile distribution in the United States and in Brazil, assessing the recent evolution of the relation between automobile makers and dealers in Brazil, and (iii) to investigate, using data on both the placing of automobile dealers and on automobile demand and supply factors in Brazil, the effects of the entry of new automobile dealers in previous monopoly markets. Concerning the last objective, we have adapted a binary choice model from Bresnahan e Reiss (1990) and concluded that the fixed costs of entry of a second automobile dealer seem to be, on the average, lower than the fixed costs of entry of the first one; and that the duopoly profits seem to be significantly lower than the monopoly profits, suggesting, in opposition of what was observed by Bresnahan and Reiss (1990) in the US market, strong competition among automobile dealers. Finally, possible implications of those conclusions are discussed.
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-04-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2010-04-20T21:40:50Z
dc.date.available.fl_str_mv 2010-04-20T20:12:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GOLDBAUM, Sergio. Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários. Tese (Doutorado em Economia de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10438/4631
identifier_str_mv GOLDBAUM, Sergio. Restrições verticais no setor automotivo: barreiras à entrada de novos concessionários. Tese (Doutorado em Economia de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2005.
url http://hdl.handle.net/10438/4631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/3856724e-029a-43e9-a4b2-ee07904c7164/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/fa03f09e-b47b-4926-a8f5-8ef7605d2984/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/b03fbdc7-149c-49ea-9ae5-95160f6d1dce/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 75758484fc16af6163ecef5d68792d15
7ebd637ec715dd3d4e28575db9324b02
a92029ce6aa1d4033e2ce8ef337c8db3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810023753951739904