Educação, escola pública e autonomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3549 |
Resumo: | The prime object of this work is the autonomy of public school. This has been, lately, one of the principal strategies of educational politics fonnulaters to promote changes in the teaching system. The relevancy of this theme being confrrmed nowadays, we begin our work placing the autonomy of public school in a historical context in which different political forces confront each other, thus giving configuration to a duel of educational directions that show up a whole vision of the world, of man and society. Starting from this historical context, we introduce the disputes about the autonomy concept, placing them in today's poli ti cal and economic moment of brazilian society. Finaly, in the last part of our work, we analyse one of the proposals for public school's autonomy that has been implemented by the Governrnent of the State of Rio de Janeiro between the years of 1995 and 1998. |
id |
FGV_9093063c01bd2c61a0419b81d86e96c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3549 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Sayão, Marcelo NunesEscolas::EBAPEGentili, Pablo Antonio AmadeoVieira, Paulo ReisMartins, Paulo Emílio Matos2009-11-18T18:56:43Z2009-11-18T18:56:43Z1999SAYÃO, Marcelo Nunes. Educação, escola pública e autonomia. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 1999.http://hdl.handle.net/10438/3549The prime object of this work is the autonomy of public school. This has been, lately, one of the principal strategies of educational politics fonnulaters to promote changes in the teaching system. The relevancy of this theme being confrrmed nowadays, we begin our work placing the autonomy of public school in a historical context in which different political forces confront each other, thus giving configuration to a duel of educational directions that show up a whole vision of the world, of man and society. Starting from this historical context, we introduce the disputes about the autonomy concept, placing them in today's poli ti cal and economic moment of brazilian society. Finaly, in the last part of our work, we analyse one of the proposals for public school's autonomy that has been implemented by the Governrnent of the State of Rio de Janeiro between the years of 1995 and 1998.ESTE TRABALHO TEM COMO PRINCIPAL OBJETO DE ESTUDO A AUTONOMIA DA ESCOLA PÚBLICA. ESTA VEM SENDO, ULTIMAMENTE, UMA DAS PRINCIPAIS ESTRATÉGIAS DOS FORMULADORES DE POLÍTICAS EDUCACIONAIS PARA PROMOVER MUDANÇAS NO SISTEMA DE ENSINO. CONSTATADA A RELEVÂNCIA DO TEMA NA ATUALIDADE, O TRABALHOTEM INÍCIO SITUANDO A AUTONOMIA DA ESCOLA DENTRO DE UM CONTEXTO HISTÓRICO NO QUAL DIFERENTES FORÇAS POLÍTICAS SE CONFRONTAM, CONFIGURANDO UM DUELO DE DIRETRIZES EDUCACIONAIS QUE VEICULAM TODA UMA VISÃO DE MUNDO, DE HOMEM E DE SOCIEDADE. A PARTIR DESTE CONTEXTO HISTÓRICO,SÃO APRESENTADAS AS DISPUTAS EM TORNO DO CONCEITO DE AUTONOMIA, SITUANDO-AS NO ATUAL MOMENTO POLÍTICO E ECONÔMICO DA SOCIEDADE BRASILEIRA. FINALMENTE, NA ÚLTIMA PARTE DO TRABALHO, SÃO ANALISADAS AS PROPOSTAS DE AUTONOMIA DA ESCOLA PÚBLICA, QUE FOI IMPLEMENTADA PELO GOVERNO DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO ENTRE OS ANOS DE 1995 E 1998.porTodo cuidado foi dispensado para respeitar os direitos autorais deste trabalho. Entretanto, caso esta obra aqui depositada seja protegida por direitos autorais externos a esta instituição, contamos com a compreensão do autor e solicitamos que o mesmo faça contato através do Fale Conosco para que possamos tomar as providências cabíveis.info:eu-repo/semantics/openAccessPolíticas & EstratégiasAdministração de empresasEducação e Estado - Rio de Janeiro (Estado)Escolas públicas - Rio de Janeiro (Estado)Educação, escola pública e autonomiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVORIGINAL000090611.pdf000090611.pdfPDFapplication/pdf9027442https://repositorio.fgv.br/bitstreams/6744daf8-0550-4a78-9a18-08d9d50da896/downloade5b0efb6d58b7e3616eb18ba002b24faMD51TEXT000090611.pdf.txt000090611.pdf.txtExtracted texttext/plain102970https://repositorio.fgv.br/bitstreams/529d18de-3cc7-4956-b508-6f956c33f81b/download620693f04ab9f2bd0231a14ecb4a3bd3MD56THUMBNAIL000090611.pdf.jpg000090611.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3171https://repositorio.fgv.br/bitstreams/b20a571c-d8ee-489f-9615-b8a7654d9f05/downloadec88bd0ca7d982c18666ce994f848f60MD5710438/35492023-11-07 10:36:49.542open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3549https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-07T10:36:49Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação, escola pública e autonomia |
title |
Educação, escola pública e autonomia |
spellingShingle |
Educação, escola pública e autonomia Sayão, Marcelo Nunes Políticas & Estratégias Administração de empresas Educação e Estado - Rio de Janeiro (Estado) Escolas públicas - Rio de Janeiro (Estado) |
title_short |
Educação, escola pública e autonomia |
title_full |
Educação, escola pública e autonomia |
title_fullStr |
Educação, escola pública e autonomia |
title_full_unstemmed |
Educação, escola pública e autonomia |
title_sort |
Educação, escola pública e autonomia |
author |
Sayão, Marcelo Nunes |
author_facet |
Sayão, Marcelo Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EBAPE |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Gentili, Pablo Antonio Amadeo Vieira, Paulo Reis |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sayão, Marcelo Nunes |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Paulo Emílio Matos |
contributor_str_mv |
Martins, Paulo Emílio Matos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas & Estratégias |
topic |
Políticas & Estratégias Administração de empresas Educação e Estado - Rio de Janeiro (Estado) Escolas públicas - Rio de Janeiro (Estado) |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Educação e Estado - Rio de Janeiro (Estado) Escolas públicas - Rio de Janeiro (Estado) |
description |
The prime object of this work is the autonomy of public school. This has been, lately, one of the principal strategies of educational politics fonnulaters to promote changes in the teaching system. The relevancy of this theme being confrrmed nowadays, we begin our work placing the autonomy of public school in a historical context in which different political forces confront each other, thus giving configuration to a duel of educational directions that show up a whole vision of the world, of man and society. Starting from this historical context, we introduce the disputes about the autonomy concept, placing them in today's poli ti cal and economic moment of brazilian society. Finaly, in the last part of our work, we analyse one of the proposals for public school's autonomy that has been implemented by the Governrnent of the State of Rio de Janeiro between the years of 1995 and 1998. |
publishDate |
1999 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
1999 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-11-18T18:56:43Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-18T18:56:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SAYÃO, Marcelo Nunes. Educação, escola pública e autonomia. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 1999. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3549 |
identifier_str_mv |
SAYÃO, Marcelo Nunes. Educação, escola pública e autonomia. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 1999. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/6744daf8-0550-4a78-9a18-08d9d50da896/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/529d18de-3cc7-4956-b508-6f956c33f81b/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/b20a571c-d8ee-489f-9615-b8a7654d9f05/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e5b0efb6d58b7e3616eb18ba002b24fa 620693f04ab9f2bd0231a14ecb4a3bd3 ec88bd0ca7d982c18666ce994f848f60 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802749907409305600 |