Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3391 |
Resumo: | This study aims to understand how can the Ombudsman Office in the Central Bank of Brazil - the national monetary policy authority - contribute towards its interaction with society, especially regarding its customer service center. Social control over the government appears to be vital to the governments be responsive and pursue the public interest. The Ombudsman Office can be one instrument of social control. This research is a case study. The study presents the term ombudsman in the world and also its equivalent in Brazil - 'ouvidor'. Next, concepts related to public administration and accountability are approached. It was verified that the Ombudsman office can be effective in helping the social control of Central Bank of Brazil. Moreover, the Ombudsman Office brings a lot of valuable knowledge to this organization, mainly regarding its social role and its internal processes. |
id |
FGV_98b2084b294167b0114c001e42b11c32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3391 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Santos, André BarrosEscolas::EBAPESharland, Elisa Maria RodriguesOliveira, Fátima Bayma deSouza, Ubiratan Jorge Iorio deFreitas Júnior, Antônio de Araújo2009-11-18T18:56:25Z2009-11-18T18:56:25Z2008SANTOS, André Barros. Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 2008.http://hdl.handle.net/10438/3391This study aims to understand how can the Ombudsman Office in the Central Bank of Brazil - the national monetary policy authority - contribute towards its interaction with society, especially regarding its customer service center. Social control over the government appears to be vital to the governments be responsive and pursue the public interest. The Ombudsman Office can be one instrument of social control. This research is a case study. The study presents the term ombudsman in the world and also its equivalent in Brazil - 'ouvidor'. Next, concepts related to public administration and accountability are approached. It was verified that the Ombudsman office can be effective in helping the social control of Central Bank of Brazil. Moreover, the Ombudsman Office brings a lot of valuable knowledge to this organization, mainly regarding its social role and its internal processes.Este estudo tem por objetivo entender como a Ouvidoria do Banco Central pode contribuir para a interação deste órgão regulador com a sociedade, especialmente em relação à função de atendimento ao cidadão. O controle social sobre a administração pública é extremamente importante para que os governos sejam responsabilizados e busquem o interesse público. A Ouvidoria pode ser um instrumento de controle social. Esta pesquisa é um estudo de caso. Apresenta-se a evolução histórica do conceito de ombudsman, no mundo, e do conceito de ouvidor, no Brasil. Em seguida, discute-se a questão da administração pública e o conceito de accountability. Verificou-se que a Ouvidoria pode ter uma ação efetiva no controle social do Banco Central. Além disso, a Ouvidoria produz conhecimento valioso para esta em relação ao seu papel social e aos seus processos internos.porCentral bankPublic administrationSocial controlAccountabilityDemocracyCitizenshipBanco Central do BrasilOmbudsmanOuvidoriaAdministração públicaControle socialResponsabilizaçãoDemocraciaCidadaniaAdministração de empresasAdministração públicaCidadaniaOuvidores - Estudo de casosOuvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALA.Barros.pdfPDFapplication/pdf794234https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a88d1b57-4f0b-44ec-9ea4-4c2fa39b6b19/downloadaf1a6289abf2a1bc173be60db92bea72MD51TEXTA.Barros.pdf.txtA.Barros.pdf.txtExtracted texttext/plain103192https://repositorio.fgv.br/bitstreams/6c0623d5-112b-435c-92c4-d691af86b1ca/download8790ecb3c59717908bdaeed995e2caffMD54THUMBNAILA.Barros.pdf.jpgA.Barros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4170https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bc3b0731-b661-4b3b-b2ee-ebe4abec72b7/downloadc5fa3c7fa4adf40d94159b14642cc215MD5510438/33912023-11-28 00:35:38.079open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3391https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-28T00:35:38Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
title |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
spellingShingle |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil Santos, André Barros Central bank Public administration Social control Accountability Democracy Citizenship Banco Central do Brasil Ombudsman Ouvidoria Administração pública Controle social Responsabilização Democracia Cidadania Administração de empresas Administração pública Cidadania Ouvidores - Estudo de casos |
title_short |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
title_full |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
title_fullStr |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
title_full_unstemmed |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
title_sort |
Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil |
author |
Santos, André Barros |
author_facet |
Santos, André Barros |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EBAPE |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Sharland, Elisa Maria Rodrigues Oliveira, Fátima Bayma de Souza, Ubiratan Jorge Iorio de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, André Barros |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Freitas Júnior, Antônio de Araújo |
contributor_str_mv |
Freitas Júnior, Antônio de Araújo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Central bank Public administration Social control Accountability Democracy Citizenship Banco Central do Brasil Ombudsman |
topic |
Central bank Public administration Social control Accountability Democracy Citizenship Banco Central do Brasil Ombudsman Ouvidoria Administração pública Controle social Responsabilização Democracia Cidadania Administração de empresas Administração pública Cidadania Ouvidores - Estudo de casos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ouvidoria Administração pública Controle social Responsabilização Democracia Cidadania |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Administração pública Cidadania Ouvidores - Estudo de casos |
description |
This study aims to understand how can the Ombudsman Office in the Central Bank of Brazil - the national monetary policy authority - contribute towards its interaction with society, especially regarding its customer service center. Social control over the government appears to be vital to the governments be responsive and pursue the public interest. The Ombudsman Office can be one instrument of social control. This research is a case study. The study presents the term ombudsman in the world and also its equivalent in Brazil - 'ouvidor'. Next, concepts related to public administration and accountability are approached. It was verified that the Ombudsman office can be effective in helping the social control of Central Bank of Brazil. Moreover, the Ombudsman Office brings a lot of valuable knowledge to this organization, mainly regarding its social role and its internal processes. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-11-18T18:56:25Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-18T18:56:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, André Barros. Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3391 |
identifier_str_mv |
SANTOS, André Barros. Ouvidoria em órgão regulador do sistema financeiro nacional: o caso do Banco Central do Brasil. Dissertação (Mestrado em Administração) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, Fundação Getúlio Vargas - FGV, Rio de Janeiro, 2008. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a88d1b57-4f0b-44ec-9ea4-4c2fa39b6b19/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/6c0623d5-112b-435c-92c4-d691af86b1ca/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bc3b0731-b661-4b3b-b2ee-ebe4abec72b7/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
af1a6289abf2a1bc173be60db92bea72 8790ecb3c59717908bdaeed995e2caff c5fa3c7fa4adf40d94159b14642cc215 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810023762200887296 |