Estratégias de internacionalização: investimentos diretos externos de multinacionais brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcenes, Leandro Henrique de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/4024
Resumo: With the improvement of the international trade on the last decades, the Brazilian firms are searching to operate beyond the national borders in order to guarantee its presence on the key markets. The dissertation aimed to analyze the motivations and the strategies of internationalization implemented by the firms: Petrobras, Vale, Embraer, Gerdau and Marcopolo as well as determine the existence of a dominant strategy. In order to do that, Dunning¿s eclectic paradigm and the strategies of internationalization supported by him were revised along with the main literature from Brazilian authors on the internationalization process of the selected firms. The comparative analysis between the strategies of internationalization selected and the industrial sector, origin of capital and the preferred mode of entrance on the markets were done through an exploratory research, with a qualitative character and collection of secondary data from the internationalization process of the firms. At the end of this research, it was possible to identify that each firm had adopted a predominant strategy however it was also possible to observe that new strategies were aggregated in complementation of the previous one. Besides that, no evidence was found between the predominant strategy of internationalization and the origin of the capital neither with the preferred mode of entrance.
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spelling Marcenes, Leandro Henrique deEscolas::EBAPEFonseca, Ana Carolina Pimentel Duarte daSaravia, Enrique JeronimoGuedes, Ana Lúcia2009-11-18T19:01:33Z2009-11-18T19:01:33Z2009MARCENES, Leandro Henrique de. Estratégias de internacionalização: investimentos diretos externos de multinacionais brasileiras. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas, FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2009.http://hdl.handle.net/10438/4024With the improvement of the international trade on the last decades, the Brazilian firms are searching to operate beyond the national borders in order to guarantee its presence on the key markets. The dissertation aimed to analyze the motivations and the strategies of internationalization implemented by the firms: Petrobras, Vale, Embraer, Gerdau and Marcopolo as well as determine the existence of a dominant strategy. In order to do that, Dunning¿s eclectic paradigm and the strategies of internationalization supported by him were revised along with the main literature from Brazilian authors on the internationalization process of the selected firms. The comparative analysis between the strategies of internationalization selected and the industrial sector, origin of capital and the preferred mode of entrance on the markets were done through an exploratory research, with a qualitative character and collection of secondary data from the internationalization process of the firms. At the end of this research, it was possible to identify that each firm had adopted a predominant strategy however it was also possible to observe that new strategies were aggregated in complementation of the previous one. Besides that, no evidence was found between the predominant strategy of internationalization and the origin of the capital neither with the preferred mode of entrance.Com o incremento do comércio mundial nas últimas décadas, percebe-se que as empresas brasileiras têm buscado atuar além da fronteira nacional garantindo presença nos mercadoschave. Este estudo objetivou analisar as motivações e as estratégias de internacionalização adotadas pelas empresas Petrobras, Vale, Embraer, Gerdau e Marcopolo e determinar se existe modelo de estratégia dominante. Para isso, foi revisada a abordagem teórica do paradigma eclético de Dunning e as estratégias de internacionalização defendidas por este autor, assim como os estudos já elaborados sobre as empresas pesquisadas por autores brasileiros. A análise comparativa entre as estratégias de internacionalização adotada e o setor de atividade, origem do capital e modo de entrada nos mercados foi feita a partir de uma pesquisa exploratória, de cunho qualitativo, com coleta de dados secundários do processo de internacionalização dessas empresas. Ao final desta pesquisa foi possível apontar que cada empresa adotou uma estratégia de internacionalização predominante, contudo pode-se observar que novas estratégias foram sendo agregadas em complementação às anteriores. Além disso, não ficou evidente existir relação entre a estratégia de internacionalização adotada e a origem do capital ou ao modo preferencial de entrada nos mercados.porInternacionalizaçãoEstratégiaPETROBRASValeEMBRAERGerdauMarcopoloParadigma ecléticoInternationalizationStrategyEclectic paradigmAdministração de empresasEmpresas multinacionaisInvestimentos estrangeirosEstratégias de internacionalização: investimentos diretos externos de multinacionais brasileirasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALlmarcenes.pdfapplication/pdf442663https://repositorio.fgv.br/bitstreams/98fdaf0e-2203-4cd7-9e16-01dc3749cc18/download55ad83f1453e6545fe10a3fce5113f63MD51TEXTlmarcenes.pdf.txtlmarcenes.pdf.txtExtracted texttext/plain102354https://repositorio.fgv.br/bitstreams/59a0a5ab-3e3f-4c45-b2d8-b50333255b10/download2683b72238ac857f1ee6854580d2efb5MD56THUMBNAILlmarcenes.pdf.jpglmarcenes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2944https://repositorio.fgv.br/bitstreams/687fc3de-71e3-4c4d-b1f7-af3adc56db5b/download4414563fb75a01a22cebfde05ae94492MD5710438/40242023-11-09 00:08:09.078open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/4024https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T00:08:09Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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