INTERNATIONALIZATION OF A BRAZILIAN FIRM: A CASE STUDY
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39990 |
Resumo: | This paper intends to make a contribution to the knowledge about the internationalization of Brazilian firms. It brings an in-depth case study performed with Marcopolo S.A., which is an organization working in an advanced stage of international operations. By using behavioral and economic trends in the theme-related literature, an attempt was made to investigate this firm’s internationalization process. Seeking market expansion, the firm started operating in external markets, which is where its growth strategy is focused today. The process was developed in an incremental way, with activities influenced by economic and cultural obstacles. Its international development benefited from technological control of products and processes, as well as from partnership with other firms. Research findings confirmed the behavioral approach presuppositions of the Uppsala Model. The Eclectic Paradigm also explained the direct investments made by the firm, leading to the conclusion that the two theoretical lines complement each other in the solution of the case. |
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INTERNATIONALIZATION OF A BRAZILIAN FIRM: A CASE STUDYINTERNACIONALIZACIÓN DE UNA EMPRESA BRASILEÑA: UN ESTUDIO DE CASOINTERNACIONALIZAÇÃO DE UMA EMPRESA BRASILEIRA: UM ESTUDO DE CASOCase studyInternationalization processUppsala ModelEclectic ParadigmEstudio de casoProceso de internacionalizaciónModelo de UppsalaParadigma EcléticoEstudo de casoProcesso de internacionalizaçãoModelo de UppsalaParadigma EcléticoThis paper intends to make a contribution to the knowledge about the internationalization of Brazilian firms. It brings an in-depth case study performed with Marcopolo S.A., which is an organization working in an advanced stage of international operations. By using behavioral and economic trends in the theme-related literature, an attempt was made to investigate this firm’s internationalization process. Seeking market expansion, the firm started operating in external markets, which is where its growth strategy is focused today. The process was developed in an incremental way, with activities influenced by economic and cultural obstacles. Its international development benefited from technological control of products and processes, as well as from partnership with other firms. Research findings confirmed the behavioral approach presuppositions of the Uppsala Model. The Eclectic Paradigm also explained the direct investments made by the firm, leading to the conclusion that the two theoretical lines complement each other in the solution of the case.Este trabajo objetiva contribuir a el conocimiento sobre como las empresas brasileñas se internacionalizan y presenta un estudio de caso en profundidad con Marcopolo S. La., una organización en práctica avanzada de operaciones internacionales. Apoyándose en vertientes comportamentales y económicas de la literatura sobre el tema, se buscó investigar el proceso de internacionalización de esa empresa. Actuar en mercados externos fue una forma de ampliación de mercados para la compañía y hoy es el foco de su estrategia de crecimiento. El proceso se desarrolló de forma incremental, obstáculos de naturaleza económica y cultural influenciaron sus actividades, y el dominio tecnológico de productos y de procesos, así como sociedades con otras empresas, fueron facilitadores de su desarrollo internacional. Los resultados de la investigación confirmaron los presupuestos del abordaje comportamental sustentados por el Modelo de Uppsala. El Paradigma Ecléctico también explicó las inversiones directas realizadas por la empresa, lo que llevó a la constatación de que las dos líneas teóricas se complementan para explicar el caso.Este trabalho visa contribuir para o conhecimento sobre como as empresas brasileiras se internacionalizam e apresenta um estudo de caso em profundidade com a Marcopolo S. A., uma organização em estágio avançado de operações internacionais. Apoiando-se em vertentes comportamentais e econômicas da literatura sobre o tema, buscou-se investigar o processo de internacionalização dessa empresa. Atuar em mercados externos foi uma forma de ampliação de mercados para a companhia e hoje é o foco da sua estratégia de crescimento. O processo se desenvolveu de forma incremental, obstáculos de natureza econômica e cultural influenciaram suas atividades, e o domínio tecnológico de produtos e de processos, assim como parcerias com outras empresas, foram facilitadores do seu desenvolvimento internacional. Os resultados da pesquisa confirmaram os pressupostos da abordagem comportamental sustentados pelo Modelo de Uppsala. O Paradigma Eclético também explicou os investimentos diretos realizados pela empresa, o que levou à constatação de que as duas linhas teóricas se complementam para explicar o caso.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articlearticulo científicoAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39990Electronic Review of Administration; Vol. 13 No. 3 (2007): Edição 57 - set/dez 2007; 684-704Revista Electrónica de Administración; Vol. 13 Núm. 3 (2007): Edição 57 - set/dez 2007; 684-704Revista Eletrônica de Administração; v. 13 n. 3 (2007): Edição 57 - set/dez 2007; 684-7041413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39990/25479Rodrigues da Rosa, Patríciados Santos Rhoden, Marisa Ignezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-05-16T14:19:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/39990Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-05-16T14:19REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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