Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3866 |
Resumo: | This research was commenced with the idea to promote an strategic evaluation of the sustentability of the free Internet access, analysing its process of value creation, its sources of revenue generation, its business models development as well as its capacity to generate adequated returns to the investors. It was concluded that the free Internet access is not dead. Indeed, what has occoured was a migration from a model completely based on delivering a single service, generally dependent of publicity sells revenues, to a hibrid based business model with different types of services and with revenues been generated from multiple sources. Nevertheless, not all players were capable to evolute their business models and survive, what occasioned a huge number of fails, mergers and acquisitions, resulting in a concentration all over the segment. |
id |
FGV_ddb1ee63f04a548a0c76d23ab1ed6822 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3866 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Santos, Sérgio Ricardo Yates dosEscolas::EBAPELinhares, AlexandreMinadeo, RobertoJoia, Luiz Antonio2009-11-18T19:01:11Z2009-11-18T19:01:11Z2002SANTOS, Sérgio Ricardo Yates dos. Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2002.http://hdl.handle.net/10438/3866This research was commenced with the idea to promote an strategic evaluation of the sustentability of the free Internet access, analysing its process of value creation, its sources of revenue generation, its business models development as well as its capacity to generate adequated returns to the investors. It was concluded that the free Internet access is not dead. Indeed, what has occoured was a migration from a model completely based on delivering a single service, generally dependent of publicity sells revenues, to a hibrid based business model with different types of services and with revenues been generated from multiple sources. Nevertheless, not all players were capable to evolute their business models and survive, what occasioned a huge number of fails, mergers and acquisitions, resulting in a concentration all over the segment.Esta pesquisa se iniciou motivada pela idéia de promover uma avaliação estratégica da sustentabilidade da indústria de provimento de acesso gratuito à Internet, verificando, para tal, seu processo de criação de valor, suas fontes de geração de receita, o desenvolvimento de seus modelos de negócio, bem como sua capacidade de proporcionar retornos adequados para seus investidores. Concluiu-se que o acesso gratuito não está fadado ao desaparecimento. O que ocorreu, na verdade, foi uma migração de um modelo de negócio completamente baseado no fornecimento de um único serviço gratuito - geralmente dependente de receitas da venda de publicidade -, para um modelo híbrido, com diferentes tipos de serviços e com receitas sendo geradas por meio de múltiplas fontes. Contudo, nem todos os participantes dessa indústria foram capazes de evoluir seus modelos de negócio e sobreviver, o que ocasionou um grande número de fracassos, fusões e aquisições, resultando num processo de concentração no setor.porPolíticas & EstratégiasAdministração de empresasPlanejamento estratégicoInternetAscenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALSERGIO-RICARDO-YATES.pdfapplication/pdf384450https://repositorio.fgv.br/bitstreams/caf4d7d4-92f8-4215-9516-62e79bd625f5/downloadc60fca65eabc3a32a3f9b018aebec8caMD51TEXTSERGIO-RICARDO-YATES.pdf.txtSERGIO-RICARDO-YATES.pdf.txtExtracted texttext/plain102997https://repositorio.fgv.br/bitstreams/1c4b1f0c-4285-439e-b861-71d7776f2575/download81eaf9d3add4e27d0237494e5a05ebc9MD56THUMBNAILSERGIO-RICARDO-YATES.pdf.jpgSERGIO-RICARDO-YATES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3347https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4c402fa0-ddb9-4da7-88ae-28e671370a59/download5da8e8f785b2ffa5605a91df46d63a07MD5710438/38662023-11-08 20:39:09.304open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3866https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-08T20:39:09Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
title |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
spellingShingle |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio Santos, Sérgio Ricardo Yates dos Políticas & Estratégias Administração de empresas Planejamento estratégico Internet |
title_short |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
title_full |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
title_fullStr |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
title_full_unstemmed |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
title_sort |
Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio |
author |
Santos, Sérgio Ricardo Yates dos |
author_facet |
Santos, Sérgio Ricardo Yates dos |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EBAPE |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Linhares, Alexandre Minadeo, Roberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sérgio Ricardo Yates dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Joia, Luiz Antonio |
contributor_str_mv |
Joia, Luiz Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas & Estratégias |
topic |
Políticas & Estratégias Administração de empresas Planejamento estratégico Internet |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Planejamento estratégico Internet |
description |
This research was commenced with the idea to promote an strategic evaluation of the sustentability of the free Internet access, analysing its process of value creation, its sources of revenue generation, its business models development as well as its capacity to generate adequated returns to the investors. It was concluded that the free Internet access is not dead. Indeed, what has occoured was a migration from a model completely based on delivering a single service, generally dependent of publicity sells revenues, to a hibrid based business model with different types of services and with revenues been generated from multiple sources. Nevertheless, not all players were capable to evolute their business models and survive, what occasioned a huge number of fails, mergers and acquisitions, resulting in a concentration all over the segment. |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-11-18T19:01:11Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-18T19:01:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Sérgio Ricardo Yates dos. Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3866 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Sérgio Ricardo Yates dos. Ascenção e queda do provimento de acesso gratuito à Internet no Brasil: o papel dos modelos de negócio. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2002. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/caf4d7d4-92f8-4215-9516-62e79bd625f5/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/1c4b1f0c-4285-439e-b861-71d7776f2575/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4c402fa0-ddb9-4da7-88ae-28e671370a59/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c60fca65eabc3a32a3f9b018aebec8ca 81eaf9d3add4e27d0237494e5a05ebc9 5da8e8f785b2ffa5605a91df46d63a07 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810023678698586112 |