Uma história do pensamento em marketing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ajzental, Alberto
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10438/2602
Resumo: The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers.
id FGV_f98a9adbbceb2791e7de1f134e4d3277
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/2602
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Ajzental, AlbertoEscolasSilva, Marcos Fernandes Gonçalves daArruda, Maria Cecilia Coutinho deMoreira, Julio Cesar TavaresTelles, RenatoLimeira, Tânia Maria Vidigal2010-04-20T20:48:01Z2010-04-20T20:48:01Z2008-03-27AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.https://hdl.handle.net/10438/2602The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers.Estudar a evolução de uma disciplina, sua história, pode auxiliar em um entendimento melhor desta disciplina, de forma mais ampla e profunda.. Considerando uma disciplina como a acumulação de conhecimento científico dentro de uma área de conhecimento estabelecida através de um processo de construção evolutiva, este estudo procura estabelecer e apresentar o processo evolutivo do Marketing. Assume-se neste trabalho que os building blocks da construção de uma disciplina se dá através dos artigos acadêmicos aceitos e publicados em Journals que são veículos de associações de classe, ou apresentados em congressos, ambos promovidos por associações de classe que reflitam os interesses de uma escola de pensamento. Assim, neste trabalho, são apresentadas as evoluções das principais escolas de pensamento da disciplina Marketing juntamente com os artigos de autores mais representativos.porDisciplineEvolutionSchool of thoughtEscola de pensamentoEvoluçãoDisciplinaAdministração de empresasMarketingMarketing - HistóriaUma história do pensamento em marketinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessTHUMBNAIL71040100493.pdf.jpg71040100493.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2325https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b9e99c8-4ae3-4bf6-be12-ca9d7e2da559/download04bda5a245d0eab4e383984e9f499018MD56TEXT71040100493.pdf.txt71040100493.pdf.txtExtracted texttext/plain102844https://repositorio.fgv.br/bitstreams/87bea0fa-33bc-4ffa-bce5-c799804c6953/downloadb13541e1969a39448f4e575464cfb23bMD55ORIGINAL71040100493.pdfapplication/pdf1385079https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5bfe813a-b019-47f1-acdc-20f6e83c95c6/download9bc2949cb81d006cc2eff951203c2e4cMD5310438/26022024-10-08 13:56:18.213open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2602https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742024-10-08T13:56:18Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma história do pensamento em marketing
title Uma história do pensamento em marketing
spellingShingle Uma história do pensamento em marketing
Ajzental, Alberto
Discipline
Evolution
School of thought
Escola de pensamento
Evolução
Disciplina
Administração de empresas
Marketing
Marketing - História
title_short Uma história do pensamento em marketing
title_full Uma história do pensamento em marketing
title_fullStr Uma história do pensamento em marketing
title_full_unstemmed Uma história do pensamento em marketing
title_sort Uma história do pensamento em marketing
author Ajzental, Alberto
author_facet Ajzental, Alberto
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas
dc.contributor.member.none.fl_str_mv Silva, Marcos Fernandes Gonçalves da
Arruda, Maria Cecilia Coutinho de
Moreira, Julio Cesar Tavares
Telles, Renato
dc.contributor.author.fl_str_mv Ajzental, Alberto
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Limeira, Tânia Maria Vidigal
contributor_str_mv Limeira, Tânia Maria Vidigal
dc.subject.eng.fl_str_mv Discipline
Evolution
School of thought
topic Discipline
Evolution
School of thought
Escola de pensamento
Evolução
Disciplina
Administração de empresas
Marketing
Marketing - História
dc.subject.por.fl_str_mv Escola de pensamento
Evolução
Disciplina
dc.subject.area.por.fl_str_mv Administração de empresas
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Marketing
Marketing - História
description The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2010-04-20T20:48:01Z
dc.date.available.fl_str_mv 2010-04-20T20:48:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10438/2602
identifier_str_mv AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.
url https://hdl.handle.net/10438/2602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b9e99c8-4ae3-4bf6-be12-ca9d7e2da559/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/87bea0fa-33bc-4ffa-bce5-c799804c6953/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5bfe813a-b019-47f1-acdc-20f6e83c95c6/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 04bda5a245d0eab4e383984e9f499018
b13541e1969a39448f4e575464cfb23b
9bc2949cb81d006cc2eff951203c2e4c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813797792266584064