Uma história do pensamento em marketing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/10438/2602 |
Resumo: | The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers. |
id |
FGV_f98a9adbbceb2791e7de1f134e4d3277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/2602 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Ajzental, AlbertoEscolasSilva, Marcos Fernandes Gonçalves daArruda, Maria Cecilia Coutinho deMoreira, Julio Cesar TavaresTelles, RenatoLimeira, Tânia Maria Vidigal2010-04-20T20:48:01Z2010-04-20T20:48:01Z2008-03-27AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008.https://hdl.handle.net/10438/2602The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers.Estudar a evolução de uma disciplina, sua história, pode auxiliar em um entendimento melhor desta disciplina, de forma mais ampla e profunda.. Considerando uma disciplina como a acumulação de conhecimento científico dentro de uma área de conhecimento estabelecida através de um processo de construção evolutiva, este estudo procura estabelecer e apresentar o processo evolutivo do Marketing. Assume-se neste trabalho que os building blocks da construção de uma disciplina se dá através dos artigos acadêmicos aceitos e publicados em Journals que são veículos de associações de classe, ou apresentados em congressos, ambos promovidos por associações de classe que reflitam os interesses de uma escola de pensamento. Assim, neste trabalho, são apresentadas as evoluções das principais escolas de pensamento da disciplina Marketing juntamente com os artigos de autores mais representativos.porDisciplineEvolutionSchool of thoughtEscola de pensamentoEvoluçãoDisciplinaAdministração de empresasMarketingMarketing - HistóriaUma história do pensamento em marketinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessTHUMBNAIL71040100493.pdf.jpg71040100493.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2325https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b9e99c8-4ae3-4bf6-be12-ca9d7e2da559/download04bda5a245d0eab4e383984e9f499018MD56TEXT71040100493.pdf.txt71040100493.pdf.txtExtracted texttext/plain102844https://repositorio.fgv.br/bitstreams/87bea0fa-33bc-4ffa-bce5-c799804c6953/downloadb13541e1969a39448f4e575464cfb23bMD55ORIGINAL71040100493.pdfapplication/pdf1385079https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5bfe813a-b019-47f1-acdc-20f6e83c95c6/download9bc2949cb81d006cc2eff951203c2e4cMD5310438/26022024-10-08 13:56:18.213open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2602https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742024-10-08T13:56:18Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma história do pensamento em marketing |
title |
Uma história do pensamento em marketing |
spellingShingle |
Uma história do pensamento em marketing Ajzental, Alberto Discipline Evolution School of thought Escola de pensamento Evolução Disciplina Administração de empresas Marketing Marketing - História |
title_short |
Uma história do pensamento em marketing |
title_full |
Uma história do pensamento em marketing |
title_fullStr |
Uma história do pensamento em marketing |
title_full_unstemmed |
Uma história do pensamento em marketing |
title_sort |
Uma história do pensamento em marketing |
author |
Ajzental, Alberto |
author_facet |
Ajzental, Alberto |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Silva, Marcos Fernandes Gonçalves da Arruda, Maria Cecilia Coutinho de Moreira, Julio Cesar Tavares Telles, Renato |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ajzental, Alberto |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
contributor_str_mv |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discipline Evolution School of thought |
topic |
Discipline Evolution School of thought Escola de pensamento Evolução Disciplina Administração de empresas Marketing Marketing - História |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola de pensamento Evolução Disciplina |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Marketing Marketing - História |
description |
The study of a discipline and its history may help in its better understandig, in a deeper and broader sense. Considering a discipline as the accumulation of scientific knowledge in a certain area of thought through an established evolutive process, this academic work intends to establish and presents how Marketing evolved. It’s assumed that the buiding blocks of a discipline are the academic papers published in academic Journals, which are the vehicle of class associations, either those presented in congress, both promoted by class associations representing a school of thought. So far, this academic work presents the evolution of main schools of thought in Marketing, within most representative papers. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2010-04-20T20:48:01Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-04-20T20:48:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10438/2602 |
identifier_str_mv |
AJZENTAL, Alberto. Uma história do pensamento em marketing. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2008. |
url |
https://hdl.handle.net/10438/2602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/4b9e99c8-4ae3-4bf6-be12-ca9d7e2da559/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/87bea0fa-33bc-4ffa-bce5-c799804c6953/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5bfe813a-b019-47f1-acdc-20f6e83c95c6/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
04bda5a245d0eab4e383984e9f499018 b13541e1969a39448f4e575464cfb23b 9bc2949cb81d006cc2eff951203c2e4c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813797792266584064 |