A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Ari Fernando
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gradella Júnior, Osvaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/524
Resumo: The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.
id FIOCRUZ-2_0e2cec0cd4f552b76b63db81d600835f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/524
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memóriaeducação em direitos humanosluta antimanicomialformação de agentes de saúdesaúde mentalhuman rights educationanti-asylum fighttraining of health agentsmental healtheducación en derechos humanoslucha antimanicomialformación de agentes de saludsalud mentalThe mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.La política de la salud mental en Brasil se ve hoy amenazada por el retorno de la lógica manicomial, lo que constituye un riesgo hacia los usuarios y sus familiares, pues el sujeto diagnosticado con trastorno mental deja de usufructuar plenos derechos. El objetivo de este ensayo es proponer que el rescate de la memoria de la barbarie manicomial sea parte fundamental de la educación en derechos humanos; además de eso, debería estar presente en la formación de los profesionales del área de la salud para fortalecer los movimientos sociales que le dan legitimidad y fuerza al modelo antimanicomial. Se parte de una concepción crítica de los derechos humanos para argumentar que ellos constituyen la sedimentación histórica de las luchas sociales en una sociedad en conflicto. La conclusión apunta que el usufructo del derecho a la salud mental está íntimamente relacionado a la educación de los agentes de salud, a los usuarios y a los movimientos sociales.A política de saúde mental no Brasil se vê hoje ameaçada pelo retorno da lógica manicomial e isso constitui um risco aos usuários e familiares, pois o sujeito diagnosticado com transtorno mental deixa de usufruir plenos direitos. O objetivo deste ensaio é propor que o resgate da memória da barbárie manicomial seja parte fundamental de uma educação em direitos humanos; além disso, deveria estar presente na formação dos profissionais da área da saúde para fortalecer os movimentos sociais que dão legitimidade e força ao modelo antimanicomial. Parte-se de uma concepção crítica dos direitos humanos para argumentar que estes constituem a sedimentação histórica de lutas sociais em uma sociedade em conflito. A conclusão aponta que o usufruto do direito à saúde mental está intimamente relacionado à educação dos agentes de saúde, aos usuários e aos movimentos sociais.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/52410.1590/1981-7746-sol00312Trabalho, Educação e Saúde; v. 19 (2021); 151981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/524/16https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Ari Fernando Gradella Júnior, Osvaldo 2022-09-02T17:25:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/524Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:00:46.087921Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
spellingShingle A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
Maia, Ari Fernando
educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educación en derechos humanos
lucha antimanicomial
formación de agentes de salud
salud mental
title_short A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_full A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_fullStr A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_full_unstemmed A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_sort A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
author Maia, Ari Fernando
author_facet Maia, Ari Fernando
Gradella Júnior, Osvaldo
author_role author
author2 Gradella Júnior, Osvaldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Ari Fernando
Gradella Júnior, Osvaldo
dc.subject.por.fl_str_mv educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educación en derechos humanos
lucha antimanicomial
formación de agentes de salud
salud mental
topic educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educación en derechos humanos
lucha antimanicomial
formación de agentes de salud
salud mental
description The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/524
10.1590/1981-7746-sol00312
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/524
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00312
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/524/16
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 19 (2021); 15
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943468319408128