A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Ari Fernando [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gradella, Osvaldo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312
http://hdl.handle.net/11449/213300
Resumo: The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.
id UNSP_c24e4b5b5686bf386147ca8e54900937
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213300
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memóriaHuman rights education as a support for anti-asylum policies: history and memoryLa educación en derechos humanos como soporte a la política antimanicomial: historia y memoriahuman rights educationanti-asylum fighttraining of health agentsmental healtheducação em direitos humanosluta antimanicomialformação de agentes de saúdesaúde mentalThe mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.La política de la salud mental en Brasil se ve hoy amenazada por el retorno de la lógica manicomial, lo que constituye un riesgo hacia los usuarios y sus familiares, pues el sujeto diagnosticado con trastorno mental deja de usufructuar plenos derechos. El objetivo de este ensayo es proponer que el rescate de la memoria de la barbarie manicomial sea parte fundamental de la educación en derechos humanos; además de eso, debería estar presente en la formación de los profesionales del área de la salud para fortalecer los movimientos sociales que le dan legitimidad y fuerza al modelo antimanicomial. Se parte de una concepción crítica de los derechos humanos para argumentar que ellos constituyen la sedimentación histórica de las luchas sociales en una sociedad en conflicto. La conclusión apunta que el usufructo del derecho a la salud mental está íntimamente relacionado a la educación de los agentes de salud, a los usuarios y a los movimientos sociales.A política de saúde mental no Brasil se vê hoje ameaçada pelo retorno da lógica manicomial e isso constitui um risco aos usuários e familiares, pois o sujeito diagnosticado com transtorno mental deixa de usufruir plenos direitos. O objetivo deste ensaio é propor que o resgate da memória da barbárie manicomial seja parte fundamental de uma educação em direitos humanos; além disso, deveria estar presente na formação dos profissionais da área da saúde para fortalecer os movimentos sociais que dão legitimidade e força ao modelo antimanicomial. Parte-se de uma concepção crítica dos direitos humanos para argumentar que estes constituem a sedimentação histórica de lutas sociais em uma sociedade em conflito. A conclusão aponta que o usufruto do direito à saúde mental está intimamente relacionado à educação dos agentes de saúde, aos usuários e aos movimentos sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de CiênciasFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Ari Fernando [UNESP]Gradella, Osvaldo [UNESP]2021-07-14T10:53:10Z2021-07-14T10:53:10Z2020-11-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020.1678-10071981-7746http://hdl.handle.net/11449/21330010.1590/1981-7746-sol00312S1981-77462021000100403S1981-77462021000100403.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213300Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:31:07.548658Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
Human rights education as a support for anti-asylum policies: history and memory
La educación en derechos humanos como soporte a la política antimanicomial: historia y memoria
title A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
spellingShingle A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
Maia, Ari Fernando [UNESP]
human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
title_short A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_full A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_fullStr A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_full_unstemmed A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
title_sort A educação em direitos humanos como suporte às políticas antimanicomiais: história e memória
author Maia, Ari Fernando [UNESP]
author_facet Maia, Ari Fernando [UNESP]
Gradella, Osvaldo [UNESP]
author_role author
author2 Gradella, Osvaldo [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Ari Fernando [UNESP]
Gradella, Osvaldo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
topic human rights education
anti-asylum fight
training of health agents
mental health
educação em direitos humanos
luta antimanicomial
formação de agentes de saúde
saúde mental
description The mental health policy in Brazil is threatened by the return of asylum logic and this constitutes a risk to users and family members, as the subject diagnosed with mental disorder no longer enjoys full rights. The purpose of this essay is to propose that the rescue of the memory of asylum barbarism is a fundamental part of human rights education; in addition, it should be present in the training of health professionals to strengthen social movements that give legitimacy and strength to the anti-asylum model. It starts with a critical conception of human rights to argue that they constitute the historical sedimentation of social struggles in a society in conflict. The conclusion points out that the enjoyment of the right to mental health is closely related to the education of health agents, users and social movements.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-13
2021-07-14T10:53:10Z
2021-07-14T10:53:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020.
1678-1007
1981-7746
http://hdl.handle.net/11449/213300
10.1590/1981-7746-sol00312
S1981-77462021000100403
S1981-77462021000100403.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00312
http://hdl.handle.net/11449/213300
identifier_str_mv Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 19, p. -, 2020.
1678-1007
1981-7746
10.1590/1981-7746-sol00312
S1981-77462021000100403
S1981-77462021000100403.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128664826544128