The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Diana Paula Salomão de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Motta, Cezar Soares, Mello-Carpes, Pâmela Billig
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1412
Resumo: In this article, we defend the argument that the research topic proposed by Freire, when narrowing the content-everyday life relationship, fosters knowledge reconstruction based on social and cultural memories. These memories, turned into emotionally competent stimuli, provide a teaching action that favors the expansion of knowledge and engrams and, thus, enables learners to transform reality. Therefore, we present Freirian ideas about the ontological needhumans have to develop critical awareness about their existential situations, based on thematic research. In this process, the aim is the existential awareness of the subjects, so that, distancing themselves from the situation they are in, they can develop it as an image, picture or slide on which to discuss, argue and challenge to transform. Following this educational attitude, we discuss the neurobiological bases, i.e. how the brain interprets, understands and grasps the information from the investigated contexts and present a few insights on emotionally appropriate stimuli and the learning process.
id FIOCRUZ-2_24802270f06acf6ca88d6a89c680fcfb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1412
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling The neurobiological base of learning in context of the freire thematic researchLas bases neurobiológicas del aprendizaje en el contexto de la investigación temática freirianaAs bases neurobiológicas da aprendizagem no contexto da investigação temática freirianaEducaçãoPaulo FreireEstímulos emocionalmente competentesNeurociênciasEducationPaulo Freireemotionally appropriate stimulineuroscienceseducaciónPaulo Freireestímulos emocionalmente competentesneurocienciasIn this article, we defend the argument that the research topic proposed by Freire, when narrowing the content-everyday life relationship, fosters knowledge reconstruction based on social and cultural memories. These memories, turned into emotionally competent stimuli, provide a teaching action that favors the expansion of knowledge and engrams and, thus, enables learners to transform reality. Therefore, we present Freirian ideas about the ontological needhumans have to develop critical awareness about their existential situations, based on thematic research. In this process, the aim is the existential awareness of the subjects, so that, distancing themselves from the situation they are in, they can develop it as an image, picture or slide on which to discuss, argue and challenge to transform. Following this educational attitude, we discuss the neurobiological bases, i.e. how the brain interprets, understands and grasps the information from the investigated contexts and present a few insights on emotionally appropriate stimuli and the learning process.En el artículo, defendemos el argumento de que la investigación temática propuesta por Freire, al estrechar la relación contenido-cotidiano, favorece la reconstrucción del conocimiento, tomando como base las memorias sociales y culturales. Las memorias transformadas en estímulos emocionalmente competentes, propician una acción docente que fomenta la ampliación de saberes y engramas y, consecuentemente, capacita a los aprendices para la transformación de la realidad. Con esa finalidad, presentamos las ideas freirianas sobre la necesidad ontológica de los humanos de desarrollar la conciencia crítica acerca de sus situaciones existenciales, en base a la investigación temática. En este proceso, lo que se ambiciona es la percepción existencial delos individuos, de modo que, tomando distancia de la situación en que se encuentran, puedan elaborarla como una imagen, cuadro o diapositiva, sobre la cual se puede problematizar, discutir y replicar para transformar. En la secuencia de esta actitud educativa, discutimos las bases neurobiológicas, o sea, cómo el cerebro interpreta, comprende y aprehende las informaciones de los contextos investigados y presentamos algunas ideas sobre estímulos emocionalmente competentes y el proceso de aprendizaje.No artigo, defendemos o argumento de que a investigação temática proposta por Freire, ao estreitar a relação conteúdo-cotidiano, favorece a reconstrução do conhecimento, tendo como base as memórias sociais e culturais. Essas memórias, transformadas em estímulos emocionalmente competentes, propiciam uma ação docente que oportuniza a ampliação de saberes e engramas e, consequentemente, capacita os aprendentes para a transformação da realidade. Para tanto, apresentamos as ideias freirianas sobre a necessidade ontológica dos humanos de desenvolverem a consciência crítica acerca de suas situações existenciais, com base na investigação temática. Nesse processo, o que se almeja é a percepção existencial dos sujeitos, de modo que, tomando distância da situação em que se encontram, possam elaborá-la como uma imagem, quadro ou slide, sobre o qual se pode problematizar, discutir e contestar para transformar. Na sequência dessa atitude educativa, discutimos as bases neurobiológicas, ou seja, como o cérebro interpreta, compreende e apreende as informações dos contextos investigados e apresentamos alguns entendimentos sobre estímulos emocionalmente competentes e o processo de aprendizagem.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/141210.1590/1981-7746-sip00023Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 1 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1412/570Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Diana Paula Salomão de Motta, Cezar Soares Mello-Carpes, Pâmela Billig 2022-08-26T14:51:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1412Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:25.385181Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
Las bases neurobiológicas del aprendizaje en el contexto de la investigación temática freiriana
As bases neurobiológicas da aprendizagem no contexto da investigação temática freiriana
title The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
spellingShingle The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
Freitas, Diana Paula Salomão de
Educação
Paulo Freire
Estímulos emocionalmente competentes
Neurociências
Education
Paulo Freire
emotionally appropriate stimuli
neurosciences
educación
Paulo Freire
estímulos emocionalmente competentes
neurociencias
title_short The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
title_full The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
title_fullStr The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
title_full_unstemmed The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
title_sort The neurobiological base of learning in context of the freire thematic research
author Freitas, Diana Paula Salomão de
author_facet Freitas, Diana Paula Salomão de
Motta, Cezar Soares
Mello-Carpes, Pâmela Billig
author_role author
author2 Motta, Cezar Soares
Mello-Carpes, Pâmela Billig
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Diana Paula Salomão de
Motta, Cezar Soares
Mello-Carpes, Pâmela Billig
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Paulo Freire
Estímulos emocionalmente competentes
Neurociências
Education
Paulo Freire
emotionally appropriate stimuli
neurosciences
educación
Paulo Freire
estímulos emocionalmente competentes
neurociencias
topic Educação
Paulo Freire
Estímulos emocionalmente competentes
Neurociências
Education
Paulo Freire
emotionally appropriate stimuli
neurosciences
educación
Paulo Freire
estímulos emocionalmente competentes
neurociencias
description In this article, we defend the argument that the research topic proposed by Freire, when narrowing the content-everyday life relationship, fosters knowledge reconstruction based on social and cultural memories. These memories, turned into emotionally competent stimuli, provide a teaching action that favors the expansion of knowledge and engrams and, thus, enables learners to transform reality. Therefore, we present Freirian ideas about the ontological needhumans have to develop critical awareness about their existential situations, based on thematic research. In this process, the aim is the existential awareness of the subjects, so that, distancing themselves from the situation they are in, they can develop it as an image, picture or slide on which to discuss, argue and challenge to transform. Following this educational attitude, we discuss the neurobiological bases, i.e. how the brain interprets, understands and grasps the information from the investigated contexts and present a few insights on emotionally appropriate stimuli and the learning process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1412
10.1590/1981-7746-sip00023
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1412
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1412/570
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 1 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943472264151040