Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcellos, Mayara de Fátima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Caroline Carmona Marques, Mira, Marilia Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518
Resumo: This article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training.
id UNB - 28_93f248da0bee7fa5d3d8118362048bb6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47518
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of researchPaulo Freire y la formación docente: una investigación del tipo estado del artePaulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arteFormación de profesoresPaulo FreireEducaciónTeacher trainingPaulo FreireEducationFormação de professoresPaulo FreireEducaçãoThis article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training.Este artículo presenta una investigación del tipo estado del arte sobre la formación docente y los conceptos de Paulo Freire. Buscando analizar cómo estos conceptos han sido utilizados en investigaciones en educación dirigidas a la formación docente. El estudio fue basado en los artículos publicados en los últimos diez años, investigados en dos bases de datos. Los resultados señalan, entre otros aspectos, los principales conceptos de Freire evidenciados en los artículos, así como temas que han sido poco explorados, mostrando la amplitud y actualidad de la obra del autor en las investigaciones sobre formación docente.Este artigo apresenta uma pesquisa do tipo estado da arte sobre formação docente e os conceitos de Paulo Freire, buscando analisar como esses conceitos vêm sendo utilizados nas pesquisas em educação voltadas à formação de professores. O estudo foi realizado com base em artigos publicados nos últimos dez anos, pesquisados em duas bases de dados. Os resultados apontam, entre outros aspectos, os principais conceitos de Freire evidenciados nesses artigos, bem como os temas que foram pouco explorados por essas pesquisas, mostrando a amplitude e a atualidade da obra do autor nas pesquisas sobre formação docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4751810.26512/lc29202347518Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e475181981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38265https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38267https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38266https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38268Copyright (c) 2023 Mayara de Fátima Vasconcellos, Caroline Carmona Marques Gonçalves, Marilia Marques Mirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcellos, Mayara de FátimaGonçalves, Caroline Carmona MarquesMira, Marilia Marques2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47518Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
Paulo Freire y la formación docente: una investigación del tipo estado del arte
Paulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arte
title Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
spellingShingle Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
Vasconcellos, Mayara de Fátima
Formación de profesores
Paulo Freire
Educación
Teacher training
Paulo Freire
Education
Formação de professores
Paulo Freire
Educação
title_short Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
title_full Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
title_fullStr Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
title_full_unstemmed Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
title_sort Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
author Vasconcellos, Mayara de Fátima
author_facet Vasconcellos, Mayara de Fátima
Gonçalves, Caroline Carmona Marques
Mira, Marilia Marques
author_role author
author2 Gonçalves, Caroline Carmona Marques
Mira, Marilia Marques
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcellos, Mayara de Fátima
Gonçalves, Caroline Carmona Marques
Mira, Marilia Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Formación de profesores
Paulo Freire
Educación
Teacher training
Paulo Freire
Education
Formação de professores
Paulo Freire
Educação
topic Formación de profesores
Paulo Freire
Educación
Teacher training
Paulo Freire
Education
Formação de professores
Paulo Freire
Educação
description This article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518
10.26512/lc29202347518
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518
identifier_str_mv 10.26512/lc29202347518
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38265
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38267
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38266
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38268
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e47518
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655000547328