Middle school and juvenile insertion in the labor market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ramon de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/927
Resumo: This article discusses the relationship between the insertion of youth in the labor market and their passage through middle school. The central argument is that the recent middle education counter-reform will not guarantee universal opportunities for the completion of basic education, rather promote precarious training in public schools and reinforce the precariousness of youth labor. Methodologically, data were analyzed regarding the passage of youth through the schooling process and their insertion in the labor market. As basic primary sources, analyses were made of data provided by the Brazilian Institute of Geography and Statistics, in its National Household Sample Survey and Census; of surveys carried out by the Ministry of Labor, specifically data from the General Register of Employed and Unemployed persons and of the Annual Report of Social Information, and of data provided by the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research.
id FIOCRUZ-2_614d35ea1069954e49ca6676a5e4d9fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/927
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Middle school and juvenile insertion in the labor marketLa enseñanza secundaria y inserción juvenil en el mercado de trabajoO Ensino Médio e a inserção juvenil no mercado de trabalhojuventudetrabalhoensino médioyouthworkmiddle schooljuventudtrabajoenseñanza secundariaThis article discusses the relationship between the insertion of youth in the labor market and their passage through middle school. The central argument is that the recent middle education counter-reform will not guarantee universal opportunities for the completion of basic education, rather promote precarious training in public schools and reinforce the precariousness of youth labor. Methodologically, data were analyzed regarding the passage of youth through the schooling process and their insertion in the labor market. As basic primary sources, analyses were made of data provided by the Brazilian Institute of Geography and Statistics, in its National Household Sample Survey and Census; of surveys carried out by the Ministry of Labor, specifically data from the General Register of Employed and Unemployed persons and of the Annual Report of Social Information, and of data provided by the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research.En este artículo se discute la relación entre la inserción de los jóvenes en el mercado de trabajo y su pasaje por la enseñanza secundaria. Se tiene como argumento central que la reciente contrarreforma de la enseñanza secundaria no garantizará oportunidades universales para la conclusión de la educación básica, pero sí fomentará la formación precarizada en las escuelas públicas y reforzará la precarización del trabajo juvenil. Se analizaron metodológicamente datos referentes al pasaje de la juventud por el proceso de escolarización y su forma de inserción en el mercado de trabajo. Como fuentes primarias básica se analizaron datos proporcionados por el Instituto Brasileño de Geografía y Estadística, en sus Investigaciones Nacionales de Muestra Domiciliaria y Censos; investigaciones realizadas por el Ministerio de Trabajo, específicamente los datos del Registro General de Empleados y Desempleados y de la Relación Anual de Informaciones Sociales; y los datos proporcionados por el Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira.Discute-se neste artigo a relação entre a inserção da juventude no mercado de trabalho e sua passagem pelo ensino médio. Tem-se como argumento central que a recente contrarreforma do ensino médio não garantirá oportunidades universais para a conclusão da educação básica, mas, sim, promoverá a formação precarizada nas escolas públicas e reforçará a precarização do trabalho juvenil. Metodologicamente analisaram-se dados referentes à passagem da juventude pelo processo de escolarização e sua forma de inserção no mercado de trabalho. Como fontes primárias básicas foram analisados dados disponibilizados pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, em suas Pesquisas Nacionais de Amostra Domiciliar e Censos; pesquisas realizadas pelo Ministério do Trabalho, específicamente os dados do Cadastro Geral de Empregados e Desempregados e da Relação Anual de Informações Sociais; e os dados disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/92710.1590/1981-7746-sol00116Trabalho, Educação e Saúde; v. 16 n. 1 (2018)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/927/213Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ramon de2022-07-15T17:43:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/927Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:00:59.826028Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Middle school and juvenile insertion in the labor market
La enseñanza secundaria y inserción juvenil en el mercado de trabajo
O Ensino Médio e a inserção juvenil no mercado de trabalho
title Middle school and juvenile insertion in the labor market
spellingShingle Middle school and juvenile insertion in the labor market
Oliveira, Ramon de
juventude
trabalho
ensino médio
youth
work
middle school
juventud
trabajo
enseñanza secundaria
title_short Middle school and juvenile insertion in the labor market
title_full Middle school and juvenile insertion in the labor market
title_fullStr Middle school and juvenile insertion in the labor market
title_full_unstemmed Middle school and juvenile insertion in the labor market
title_sort Middle school and juvenile insertion in the labor market
author Oliveira, Ramon de
author_facet Oliveira, Ramon de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ramon de
dc.subject.por.fl_str_mv juventude
trabalho
ensino médio
youth
work
middle school
juventud
trabajo
enseñanza secundaria
topic juventude
trabalho
ensino médio
youth
work
middle school
juventud
trabajo
enseñanza secundaria
description This article discusses the relationship between the insertion of youth in the labor market and their passage through middle school. The central argument is that the recent middle education counter-reform will not guarantee universal opportunities for the completion of basic education, rather promote precarious training in public schools and reinforce the precariousness of youth labor. Methodologically, data were analyzed regarding the passage of youth through the schooling process and their insertion in the labor market. As basic primary sources, analyses were made of data provided by the Brazilian Institute of Geography and Statistics, in its National Household Sample Survey and Census; of surveys carried out by the Ministry of Labor, specifically data from the General Register of Employed and Unemployed persons and of the Annual Report of Social Information, and of data provided by the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/927
10.1590/1981-7746-sol00116
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/927
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/927/213
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 16 n. 1 (2018)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943469932118016