Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belém, Jameson Moreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves, Maria Juscinaide Henrique, Quirino, Glauberto da Silva, Maia, Evanira Rodrigues, Lopes, Maria do Socorro Vieira, Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/937
Resumo: In this thoughtful theoretical essay, we developed a discussion regarding the assessment of learning in the process of training for care in Nursing in Collective Health throughout the supervised internship. We had conversations with the authors of Collective Health and of the assessment of learning by competencies, mainly those involved in medicine, who were pioneers in this debate, using the hierarchical-conceptual model of assessment by competencies proposed by George Miller. We sought to make a contribution by presenting the possibilities of methods, tools and procedures for the assessment of learning in summative or formative contexts, and the perspectives and tendencies of the assessment of the teaching-learning process in the field of Nursing. We verified that the assessment by competencies needs to be more discussed in order to be in line with the ongoing syllabus changes and the demands for the training of professional profiles that is in accordance with the needs and principles of the Unified Health System (Sistema Único de Saúde, SUS, in the Portuguese acronym).
id FIOCRUZ-2_752d38189ec50ddfd50df043f791ca5e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/937
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective healthEvaluación de aprendizaje durante la práctica o residencia de enfermería en salud colectivaAvaliação da aprendizagem no estágio supervisionado de enfermagem em saúde coletivaavaliação educacionaleducação em enfermagemestágio clínicoatenção primária à saúdesaúde coletivaeducational assessmenttraining in nursingclinical internshipprimary health carecollective healthevaluación educativaeducación en enfermeríapráctica professionalatención primaria de la saludsalud colectivaIn this thoughtful theoretical essay, we developed a discussion regarding the assessment of learning in the process of training for care in Nursing in Collective Health throughout the supervised internship. We had conversations with the authors of Collective Health and of the assessment of learning by competencies, mainly those involved in medicine, who were pioneers in this debate, using the hierarchical-conceptual model of assessment by competencies proposed by George Miller. We sought to make a contribution by presenting the possibilities of methods, tools and procedures for the assessment of learning in summative or formative contexts, and the perspectives and tendencies of the assessment of the teaching-learning process in the field of Nursing. We verified that the assessment by competencies needs to be more discussed in order to be in line with the ongoing syllabus changes and the demands for the training of professional profiles that is in accordance with the needs and principles of the Unified Health System (Sistema Único de Saúde, SUS, in the Portuguese acronym).En este ensayo teórico reflexivo, desarrollamos una discusión acerca de la evaluación de aprendizaje en el proceso de formación de asistencia de Enfermería en Salud Colectiva durante la práctica o residencia. Dialogamos con autores sobre Salud Colectiva y la evaluación de aprendizaje por competencias, principalmente de la medicina, que fueron pioneros en este debate, empleando el modelo jerárquico-conceptual de evaluación de competencias propuesto por George Miller. Buscamos contribuir al presentar posibilidades de métodos, instrumentos y procedimientos de evaluación de aprendizaje en contextos sumativos o formativos, perspectivas y tendencias de la evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje en el área de Enfermería. Constatamos que la evaluación por competencias necesita ser más discutida para alinearse a los cambios curriculares en curso y a las demandas de formación de perfiles profesionales de acuerdo a las necesidades y principios del Sistema Único de Salud.Neste ensaio teórico-reflexivo, desenvolvemos uma discussão a respeito da avaliação da aprendizagem no processo de formação da assistência de Enfermagem em Saúde Coletiva no decorrer do estágio supervisionado. Dialogamos com autores da Saúde Coletiva e da avaliação da aprendizagem por competências, principalmente da medicina, que foram pioneiros nesse debate, empregando o modelo hierárquico-conceitual de avaliação de competências proposto por George Miller. Procuramos contribuir ao apresentar possibilidades de métodos, instrumentos e procedimentos de avaliação da aprendizagem em contextos somativos ou formativos, perspectivas e tendências da avaliação do processo de ensino-aprendizagem na área da Enfermagem. Constatamos que a avaliação por competências necessita ser mais discutida para estar alinhada às mudanças curriculares em curso e às demandas de formação de perfis profissionais em consonância com as necessidades e princípios do Sistema Único de Saúde.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/93710.1590/1981-7746-sol00161Trabalho, Educação e Saúde; v. 16 n. 3 (2018)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/937/218Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBelém, Jameson Moreira Alves, Maria Juscinaide Henrique Quirino, Glauberto da Silva Maia, Evanira Rodrigues Lopes, Maria do Socorro Vieira Machado, Maria de Fátima Antero Sousa 2022-07-15T17:42:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/937Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:00.115991Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
Evaluación de aprendizaje durante la práctica o residencia de enfermería en salud colectiva
Avaliação da aprendizagem no estágio supervisionado de enfermagem em saúde coletiva
title Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
spellingShingle Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
Belém, Jameson Moreira
avaliação educacional
educação em enfermagem
estágio clínico
atenção primária à saúde
saúde coletiva
educational assessment
training in nursing
clinical internship
primary health care
collective health
evaluación educativa
educación en enfermería
práctica professional
atención primaria de la salud
salud colectiva
title_short Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
title_full Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
title_fullStr Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
title_full_unstemmed Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
title_sort Assessment of learning in the supervised internship in nursing in collective health
author Belém, Jameson Moreira
author_facet Belém, Jameson Moreira
Alves, Maria Juscinaide Henrique
Quirino, Glauberto da Silva
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
author_role author
author2 Alves, Maria Juscinaide Henrique
Quirino, Glauberto da Silva
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belém, Jameson Moreira
Alves, Maria Juscinaide Henrique
Quirino, Glauberto da Silva
Maia, Evanira Rodrigues
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação educacional
educação em enfermagem
estágio clínico
atenção primária à saúde
saúde coletiva
educational assessment
training in nursing
clinical internship
primary health care
collective health
evaluación educativa
educación en enfermería
práctica professional
atención primaria de la salud
salud colectiva
topic avaliação educacional
educação em enfermagem
estágio clínico
atenção primária à saúde
saúde coletiva
educational assessment
training in nursing
clinical internship
primary health care
collective health
evaluación educativa
educación en enfermería
práctica professional
atención primaria de la salud
salud colectiva
description In this thoughtful theoretical essay, we developed a discussion regarding the assessment of learning in the process of training for care in Nursing in Collective Health throughout the supervised internship. We had conversations with the authors of Collective Health and of the assessment of learning by competencies, mainly those involved in medicine, who were pioneers in this debate, using the hierarchical-conceptual model of assessment by competencies proposed by George Miller. We sought to make a contribution by presenting the possibilities of methods, tools and procedures for the assessment of learning in summative or formative contexts, and the perspectives and tendencies of the assessment of the teaching-learning process in the field of Nursing. We verified that the assessment by competencies needs to be more discussed in order to be in line with the ongoing syllabus changes and the demands for the training of professional profiles that is in accordance with the needs and principles of the Unified Health System (Sistema Único de Saúde, SUS, in the Portuguese acronym).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/937
10.1590/1981-7746-sol00161
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/937
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/937/218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 16 n. 3 (2018)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943469939458048