Socialization process in the identity development of the medicine student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado , Clarisse Daminelli Borges
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Wuo, Andrea Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/902
Resumo: The article had the goal of evidencing and analyzing the changes regarding the expectations involving becoming a doctor throughout Medicineundergraduate studies. Between April and June 2018, Medicine students enrolled in the first, fifth, eighth and tenth stages of a public higher education institution in the state of Santa Catarina, Brazil, took part in the study. After a questionnaire was applied, we analyzed 145 answers regarding the following question: Why did you choose to take Medicine course? Through content analysis, the data analysis evidenced a growing presence, throughout the course, of what we call ‘financial return,’ and, inversely, a decreasing interest in ‘helping others.’ The results, which were analyzed based on theories that approach the socialization and identity development processes, revealed that, in spite the fact that they are inserted into different sociocultural realities, the individuals find themselves involved with rituals and common stereotypes that are socially arbitrated by patterns that were socially and historically developed by the process of constitution of the medical identity.
id FIOCRUZ-2_858b6f847475c904e19b64ca122605b9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/902
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Socialization process in the identity development of the medicine studentProceso de socialización en la formación de la identidad del estudiante de medicinaProcesso de socialização na formação identitária do estudante de medicinaEducação médicaSocializaçãoFormação identitáriaIdentidade profissionalmedical trainingsocializationidentity developmentprofessional identityeducación médicasocializaciónformación de la identidadidentidad profesionalThe article had the goal of evidencing and analyzing the changes regarding the expectations involving becoming a doctor throughout Medicineundergraduate studies. Between April and June 2018, Medicine students enrolled in the first, fifth, eighth and tenth stages of a public higher education institution in the state of Santa Catarina, Brazil, took part in the study. After a questionnaire was applied, we analyzed 145 answers regarding the following question: Why did you choose to take Medicine course? Through content analysis, the data analysis evidenced a growing presence, throughout the course, of what we call ‘financial return,’ and, inversely, a decreasing interest in ‘helping others.’ The results, which were analyzed based on theories that approach the socialization and identity development processes, revealed that, in spite the fact that they are inserted into different sociocultural realities, the individuals find themselves involved with rituals and common stereotypes that are socially arbitrated by patterns that were socially and historically developed by the process of constitution of the medical identity.Este artículo se planteó como objetivo evidenciar y analizar los cambios relacionados a las expectativas de convertirse en médico a lo largo de la carrera de medicina. El estudio, realizado entre abril y junio del 2018, incluyó a estudiantes de medicina de una institución pública de Enseñanza Superior del Estado de Santa Catarina, Brasil, matriculados respectivamente en los períodos primero, quinto, octavo y duodécimo. Después de aplicar el cuestionario se analizaron 145 respuestas a la siguiente pregunta: ¿Por qué usted eligió cursar medicina? Los datos analizados por medio del análisis de contenido mostraron un aumento a lo largo de la carrera por lo que se conoce como 'retorno de la inversión' y una disminución del interés en 'ayudar al prójimo'. Los resultados, analizados con base en teorías que abordan los procesos de socialización y de formación de la identidad, mostraron que a pesar de estar inmersos en diferentes realidades socioculturales, los individuos se encuentran rodeados por rituales y estereotipos comunes, aceptados socialmente por las normas sociales y construidos históricamente por el proceso de constitución de la identidad médica.Este artigo teve por objetivo evidenciar e analisar as mudanças relativas às expectativas do tornar-se médico ao longo da graduação em medicina.Fizeram parte da pesquisa, realizada entre abril e junho de 2018, estudantes de medicina matriculados na primeira, quinta, oitava e décima segunda fases de uma instituição pública de Ensino Superior de Santa Catarina. Após aplicação de questionário, foram analisadas 145 respostas à seguinte pergunta: Por que você escolheu cursar medicina? Por meio de análise de conteúdo, evidenciou a presença crescente, no decorrer do curso, por aquilo que denominamos de ‘retorno financeiro’ e, de maneira inversa, o decrescente interesse por ‘ajudar ao próximo’. Os resultados, analisados com base em teorias que abordam os processos de socialização e de formação identitária mostraram que, apesar de inseridos em realidades socioculturais distintas, os indivíduos se encontram envoltos por ritos e estereótipos comuns, socialmente convencionados por padrões social e historicamente construídos pelo processo de constituição da identidade médica.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/90210.1590/1981-7746-sol00208Trabalho, Educação e Saúde; v. 17 n. 2 (2019); 211981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/902/204Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado , Clarisse Daminelli Borges Wuo, Andrea Soares 2022-06-24T18:57:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/902Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:00:58.971388Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Socialization process in the identity development of the medicine student
Proceso de socialización en la formación de la identidad del estudiante de medicina
Processo de socialização na formação identitária do estudante de medicina
title Socialization process in the identity development of the medicine student
spellingShingle Socialization process in the identity development of the medicine student
Machado , Clarisse Daminelli Borges
Educação médica
Socialização
Formação identitária
Identidade profissional
medical training
socialization
identity development
professional identity
educación médica
socialización
formación de la identidad
identidad profesional
title_short Socialization process in the identity development of the medicine student
title_full Socialization process in the identity development of the medicine student
title_fullStr Socialization process in the identity development of the medicine student
title_full_unstemmed Socialization process in the identity development of the medicine student
title_sort Socialization process in the identity development of the medicine student
author Machado , Clarisse Daminelli Borges
author_facet Machado , Clarisse Daminelli Borges
Wuo, Andrea Soares
author_role author
author2 Wuo, Andrea Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado , Clarisse Daminelli Borges
Wuo, Andrea Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação médica
Socialização
Formação identitária
Identidade profissional
medical training
socialization
identity development
professional identity
educación médica
socialización
formación de la identidad
identidad profesional
topic Educação médica
Socialização
Formação identitária
Identidade profissional
medical training
socialization
identity development
professional identity
educación médica
socialización
formación de la identidad
identidad profesional
description The article had the goal of evidencing and analyzing the changes regarding the expectations involving becoming a doctor throughout Medicineundergraduate studies. Between April and June 2018, Medicine students enrolled in the first, fifth, eighth and tenth stages of a public higher education institution in the state of Santa Catarina, Brazil, took part in the study. After a questionnaire was applied, we analyzed 145 answers regarding the following question: Why did you choose to take Medicine course? Through content analysis, the data analysis evidenced a growing presence, throughout the course, of what we call ‘financial return,’ and, inversely, a decreasing interest in ‘helping others.’ The results, which were analyzed based on theories that approach the socialization and identity development processes, revealed that, in spite the fact that they are inserted into different sociocultural realities, the individuals find themselves involved with rituals and common stereotypes that are socially arbitrated by patterns that were socially and historically developed by the process of constitution of the medical identity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/902
10.1590/1981-7746-sol00208
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/902
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sol00208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/902/204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 17 n. 2 (2019); 21
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943469291438080