Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Fernanda de Freitas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
DOI: 10.1590/1981-7746-sip00053
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1295
Resumo: The study aimed to characterize health education groups conducted for hypertension and diabetes patients in Campo Mourão, Paraná, Brazil. This is a quantitative study conducted among 121 professionals with ties to the Family Health Strategy. The researchers used a form containing descriptive and evaluation variables, like the holding of groups with the community, issues discussed, professionals participating, suggestions, and issues. The results showed that 70 percent of the units offer health education groups; however, such groups are focused on curative themes. Professionals who were involved most were community health workers and nurses. Although group setup should be changed in order to better promote health education, few professionals recognized the importance of making such changes. It is essential that family health team professionals are trained to realize that the health education process is not limited to the transfer of information, rather that it includes the shared construction of knowledge between the user and the health provider.
id FIOCRUZ-2_b7a67450bb13f38d675fe06b3cbf1661
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1295
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
spelling Evaluation of education in health groups for people with chronic diseasesEvaluación de grupos de educación en salud para personas con enfermedades crónicasAvaliação de grupos de educação em saúde para pessoas com doenças crônicaseducação em saúdediabetesmellitushipertensão arterialhealth educationdiabetesmellitushypertensioneducación en saluddiabetesmellitushipertensión arterialThe study aimed to characterize health education groups conducted for hypertension and diabetes patients in Campo Mourão, Paraná, Brazil. This is a quantitative study conducted among 121 professionals with ties to the Family Health Strategy. The researchers used a form containing descriptive and evaluation variables, like the holding of groups with the community, issues discussed, professionals participating, suggestions, and issues. The results showed that 70 percent of the units offer health education groups; however, such groups are focused on curative themes. Professionals who were involved most were community health workers and nurses. Although group setup should be changed in order to better promote health education, few professionals recognized the importance of making such changes. It is essential that family health team professionals are trained to realize that the health education process is not limited to the transfer of information, rather that it includes the shared construction of knowledge between the user and the health provider.El objetivo de este estudio fue caracterizar los grupos de educación en salud realizados para hipertensos y diabéticos de Campo Mourão, Paraná, Brasil. Se trata de un estudio cuantitativo realizado con 121 profesionales vinculados a la Estrategia Salud de la Familia. Se utilizó un formulario con variables de caracterización y de evaluación, como la formación de grupos con la comunidad, los temas tratados, los profesionales participantes, sugerencias y dificultades. Los resultados revelaron que el 70% de las unidades ofrecen grupos de educación en salud, sin embargo se centran en temas basados en la curación. Los profesionales más participativos fueron los agentes comunitarios de salud y enfermeros. Aunque los grupos presentan una configuración que necesita cambios para mejor promover la educación en salud, fueron pocos profesionales los que reconocieron la importancia de fomentar alteraciones en los grupos. Es esencial que los profesionales del equipo de salud de la familia estén capacitados para darse cuenta de que el proceso de educación en la salud no se limita a la transferencia de información, sino que incluye la construcción compartida de saberes entre el usuario y el profesional de la salud.O objetivo do estudo foi caracteriza os grupos de educação em saúde realizados para hipertensos e diabéticos de Campo Mourão, no Paraná. Trata-se de um estudo quantitativo realizado com 121 profissionais vinculados à Estratégia Saúde da Família. Utilizou-se um formulário com variáveis de caracterização e de avaliação, como a realização de grupos com a comunidade, os assuntos discutidos, os profissionais participantes, sugestões e dificuldades. Os resultados revelaram que 70% das unidades oferecem grupos de educação em saúde, contudo estão focados em temas curativistas. Os profissionais que se mostraram mais envolvidos foram os agentes comunitários de saúde e os enfermeiros. Apesar de os grupos apresentarem uma configuração que necessita de mudanças para melhor promover a educação em saúde, foram poucos os profissionais que reconheceram a importância de se promoverem alterações nos grupos. É fundamental que os profissionais da equipe de saúde da família sejam capacitados para perceberem que o processo de educação em saúde não se limita à transferência de informações, mas inclui a construção compartilhada de saberes entre o usuário e o profissional de saúde.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/129510.1590/1981-7746-sip00053 Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1295/472Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Fernanda de Freitas Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida 2022-08-26T14:52:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1295Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:18.807836Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
Evaluación de grupos de educación en salud para personas con enfermedades crónicas
Avaliação de grupos de educação em saúde para pessoas com doenças crônicas
title Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
spellingShingle Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
Mendonça, Fernanda de Freitas
educação em saúde
diabetes
mellitus
hipertensão arterial
health education
diabetes
mellitus
hypertension
educación en salud
diabetes
mellitus
hipertensión arterial
Mendonça, Fernanda de Freitas
educação em saúde
diabetes
mellitus
hipertensão arterial
health education
diabetes
mellitus
hypertension
educación en salud
diabetes
mellitus
hipertensión arterial
title_short Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
title_full Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
title_fullStr Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
title_full_unstemmed Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
title_sort Evaluation of education in health groups for people with chronic diseases
author Mendonça, Fernanda de Freitas
author_facet Mendonça, Fernanda de Freitas
Mendonça, Fernanda de Freitas
Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida
Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida
author_role author
author2 Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Fernanda de Freitas
Nunes, Elisabete de Fátima Polo de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv educação em saúde
diabetes
mellitus
hipertensão arterial
health education
diabetes
mellitus
hypertension
educación en salud
diabetes
mellitus
hipertensión arterial
topic educação em saúde
diabetes
mellitus
hipertensão arterial
health education
diabetes
mellitus
hypertension
educación en salud
diabetes
mellitus
hipertensión arterial
description The study aimed to characterize health education groups conducted for hypertension and diabetes patients in Campo Mourão, Paraná, Brazil. This is a quantitative study conducted among 121 professionals with ties to the Family Health Strategy. The researchers used a form containing descriptive and evaluation variables, like the holding of groups with the community, issues discussed, professionals participating, suggestions, and issues. The results showed that 70 percent of the units offer health education groups; however, such groups are focused on curative themes. Professionals who were involved most were community health workers and nurses. Although group setup should be changed in order to better promote health education, few professionals recognized the importance of making such changes. It is essential that family health team professionals are trained to realize that the health education process is not limited to the transfer of information, rather that it includes the shared construction of knowledge between the user and the health provider.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1295
10.1590/1981-7746-sip00053
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1295
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00053
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1295/472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1822181239754326016
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00053