Responsibilities of federated entities contracted within a health region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
Texto Completo: https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/379
Resumo: The Organisational contract of Public Health Action was established by the Presidential Decree No. 7.508/2011 for the purposes of serving as a contract between political entities within a Health Region. It  defines the responsibilities  to be delegated to the head of the executive branch and its undersecretary  of health,  as well as the Ministry of Health. However, its provisions  are  closer to an agreement or consortium,  and, not rarely, those of a contract. The effectiveness and the need  for such an instrument are discussed in the light of the existence of similar  instruments previously adopted  for cooperative regionalization. In order to analyze the main assumptions,  a literature review and a review of related legislation were made, as well as a draft contract proposal for health regions.
id FIOCRUZ-3_326dfb1bb6fe773e6ff418e3e4663006
oai_identifier_str oai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/379
network_acronym_str FIOCRUZ-3
network_name_str Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
repository_id_str
spelling Responsibilities of federated entities contracted within a health regionLas responsabilidades de las entidades federadas contratadas en una región de saludAs responsabilidades dos entes federados contratualizadas no âmbito de uma região de saúdeSaúdeSistema Único de SaúdeRegionalizaçãoHealthUnified Health SystemRegional Health PlanningSaludSistema Único de SaludRegionalizaciónThe Organisational contract of Public Health Action was established by the Presidential Decree No. 7.508/2011 for the purposes of serving as a contract between political entities within a Health Region. It  defines the responsibilities  to be delegated to the head of the executive branch and its undersecretary  of health,  as well as the Ministry of Health. However, its provisions  are  closer to an agreement or consortium,  and, not rarely, those of a contract. The effectiveness and the need  for such an instrument are discussed in the light of the existence of similar  instruments previously adopted  for cooperative regionalization. In order to analyze the main assumptions,  a literature review and a review of related legislation were made, as well as a draft contract proposal for health regions.El Contrato Organizativo de Acción Pública en la Salud fue instituido por el Decreto Presidencial nº 7.508 / 2011 con el propósito de servir como un instrumento legal entre los entes políticos en el ámbito de una Región de Salud. Se propone definir las responsabilidades de cada ente que son legalmente delegadas  a los jefes del ejecutivo y los secretarios de salud, así como  las del Ministerio de Salud. Sin embargo, sus provisiones  están más próximas  a las del convenio o consorcio,  o mismo parecidas a las  de un contrato. La ejecutividad  y la necesidad de este nuevo instrumento son discutidas, teniendo en cuenta  la existencia de otros instrumentos ya previstos para la regionalización cooperativa. Para el presente estudio se realizó una revisión bibliográfica sobre el tema y un análisis de la legislación relacionada, así como la confección de un proyecto de propuesta de contrato  para las regiones de salud.O Contrato Organizativo de Ação Pública na Saúde foi instituído pelo Decreto Presidencial nº 7.508/2011 com o propósito de servir como um contrato entre entes políticos no âmbito de uma Região de Saúde. Ele se propõe a definir as responsabilidades de cada ente assumidas pelos respectivos chefes de executivo e secretários de saúde, além do Ministério da Saúde. Entretanto, suas características estão ora mais próximas de um convênio ou consórcio, ora mais próximas de um contrato. A força e a necessidade desse novo instrumento são discutidas, tendo em vista a existência de outros instrumentos já previstos para a regionalização cooperativa. Para o presente estudo foi realizada uma revisão bibliográfica sobre o tema e uma análise da legislação relacionada e confecção de uma minuta de contrato proposta para as regiões de saúde.Fundação Oswaldo Cruz Brasília2017-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/37910.17566/ciads.v6i3.379Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 6 No. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-64Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 6 Núm. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-64Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 6 n. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-642358-18242317-839610.17566/ciads.v6i3reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/379/469Copyright (c) 2017 CADERNOS IBERO-AMERICANOS DE DIREITO SANITÁRIOinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado2020-03-24T20:59:26Zoai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/379Revistahttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.brPUBhttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/oaicadernos.direitosanitario@fiocruz.br2358-18242317-8396opendoar:2020-03-24T20:59:26Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Responsibilities of federated entities contracted within a health region
Las responsabilidades de las entidades federadas contratadas en una región de salud
As responsabilidades dos entes federados contratualizadas no âmbito de uma região de saúde
title Responsibilities of federated entities contracted within a health region
spellingShingle Responsibilities of federated entities contracted within a health region
Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado
Saúde
Sistema Único de Saúde
Regionalização
Health
Unified Health System
Regional Health Planning
Salud
Sistema Único de Salud
Regionalización
title_short Responsibilities of federated entities contracted within a health region
title_full Responsibilities of federated entities contracted within a health region
title_fullStr Responsibilities of federated entities contracted within a health region
title_full_unstemmed Responsibilities of federated entities contracted within a health region
title_sort Responsibilities of federated entities contracted within a health region
author Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado
author_facet Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Rommer Fabiano Mont-Morency Rosado
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde
Sistema Único de Saúde
Regionalização
Health
Unified Health System
Regional Health Planning
Salud
Sistema Único de Salud
Regionalización
topic Saúde
Sistema Único de Saúde
Regionalização
Health
Unified Health System
Regional Health Planning
Salud
Sistema Único de Salud
Regionalización
description The Organisational contract of Public Health Action was established by the Presidential Decree No. 7.508/2011 for the purposes of serving as a contract between political entities within a Health Region. It  defines the responsibilities  to be delegated to the head of the executive branch and its undersecretary  of health,  as well as the Ministry of Health. However, its provisions  are  closer to an agreement or consortium,  and, not rarely, those of a contract. The effectiveness and the need  for such an instrument are discussed in the light of the existence of similar  instruments previously adopted  for cooperative regionalization. In order to analyze the main assumptions,  a literature review and a review of related legislation were made, as well as a draft contract proposal for health regions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/379
10.17566/ciads.v6i3.379
url https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/379
identifier_str_mv 10.17566/ciads.v6i3.379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/379/469
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 CADERNOS IBERO-AMERICANOS DE DIREITO SANITÁRIO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 CADERNOS IBERO-AMERICANOS DE DIREITO SANITÁRIO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz Brasília
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 6 No. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-64
Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 6 Núm. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-64
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 6 n. 3 (2017): (JUL/SET.2017); 48-64
2358-1824
2317-8396
10.17566/ciads.v6i3
reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
collection Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos.direitosanitario@fiocruz.br
_version_ 1798942494144069632