Nunca fomos Flexnerianos: Anísio Teixeira e a educação superior em saúde no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5497 |
Resumo: | The aim of the current article is to explore central features of Anísio Teixeira's "thought-action" approach in order to help overcome the current crisis in health personnel training. First, the article summarizes Teixeira's life and work, assessing his institutional legacy and its impact on the historical scenario in Brazil's educational system. Second, it discusses his model for a People's University, promoted and implemented twice in Brazil's recent history, but crushed by harsh political repression. Third, the article assesses the potential contribution of Teixeira's work to the current political and pedagogical debates on professional and academic training in health, focusing on similarities with Flexnerian models for university reform. Finally, it raises the hypothesis that the conceptual and pragmatic convergence between Abraham Flexner and Anísio Teixeira allows understanding the absence or invisibility of Teixeira's thinking in the academic literature on Health Education, in the institutional discourse, or in human resources training practices in Brazil. |
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Nunca fomos Flexnerianos: Anísio Teixeira e a educação superior em saúde no BrasilEducação em SaúdeUniversidadesThe aim of the current article is to explore central features of Anísio Teixeira's "thought-action" approach in order to help overcome the current crisis in health personnel training. First, the article summarizes Teixeira's life and work, assessing his institutional legacy and its impact on the historical scenario in Brazil's educational system. Second, it discusses his model for a People's University, promoted and implemented twice in Brazil's recent history, but crushed by harsh political repression. Third, the article assesses the potential contribution of Teixeira's work to the current political and pedagogical debates on professional and academic training in health, focusing on similarities with Flexnerian models for university reform. Finally, it raises the hypothesis that the conceptual and pragmatic convergence between Abraham Flexner and Anísio Teixeira allows understanding the absence or invisibility of Teixeira's thinking in the academic literature on Health Education, in the institutional discourse, or in human resources training practices in Brazil.El objetivo del presente artículo es examinar elementos centrales del pensamiento-acción de Anísio Teixeira, con el fin de crear recursos que ayuden a la superación de la actual crisis de formación de personas en el ámbito de la salud. En primer lugar, se presenta un resumen de la biografía y obra de Anísio, evaluando su legado institucional e impacto en el escenario histórico de la educación brasileña. En segundo lugar, se discute el modelo anisiano de Universidad Popular, promovido e implantado en dos ocasiones durante la historia brasileña reciente, pese a que fue reprimido políticamente con dureza. En tercer lugar, se evalúa la contribución potencial de la obra anisiana en los debates político-pedagógicos actuales sobre formación profesional y académica en salud, centrándonos en las similitudes con modelos flexnerianos de renovación de la universidad. Por último, se propone la hipótesis de que la convergencia conceptual y pragmática entre Flexner y Anísio permite comprender la constatada ausencia o invisibilidad del pensamiento anisiano en la literatura académica sobre Educación en Salud, en el discurso institucional y en las prácticas de formación de trabajadores en salud en Brasil.O objetivo do presente artigo é examinar elementos centrais do pensamento-ação de Anísio Teixeira, visando produzir subsídios para superação da atual crise de formação de pessoas em saúde. Primeiro, apresenta-se resumo de vida e obra de Anísio, avaliando seu legado institucional e impacto no cenário histórico da educação brasileira. Segundo, discute-se o modelo anisiano de Universidade Popular, promovido e implantado em duas oportunidades na história brasileira recente, porém reprimido politicamente com dureza. Terceiro, avalia-se a contribuição potencial da obra anisiana para os debates político- pedagógicos atuais sobre formação profissional e acadêmica em saúde, focalizando similaridades com modelos flexnerianos de renovação da universidade. Por último, propõe-se a hipótese de que a convergência conceitual e pragmática entre Flexner e Anísio permite compreender a constatada ausência ou invisibilidade do pensamento anisiano na literatura acadêmica sobre Educação em Saúde, no discurso institucional e nas práticas de formação de trabalhadores em saúde no Brasil.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5497Reports in Public Health; Vol. 30 No. 12 (2014): DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 30 n. 12 (2014): Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5497/11372https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5497/11373Naomar Almeida Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:44Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/5497Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:06:19.187649Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
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