Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263 |
Resumo: | Schools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health. |
id |
FIOCRUZ-5_2ca91bde4bee9d7e6d8bd4353214e380 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1263 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde PúblicaEducação em SaúdeEducação de Pós-graduaçãoTecnologia EducacionalPessoal de SaúdeSaúde PúblicaSchools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health.As escolas de saúde pública devem definir seus programas de ensino, pesquisa e cooperação técnica em função dos contextos epidemiológico, epistemológico e dos serviços de saúde, que são profundamente condicionados pelo contexto sócio-econômico do país. No Brasil, a transição demográfico-epidemiológica caracteriza-se pela prevalência cada vez mais elevada de doenças e fatores de risco relacionados com os estilos de vida, o que exige uma profunda transformação do modelo assistencial, com a maior oferta de serviços e ações preventivas e de promoção da saúde baseadas em evidências, o que inclui iniciativas inovadoras de informação, educação e comunicação. Esse artigo aborda a experiência recente da Escola Nacional de Saúde Pública, que vem somando à sua longa tradição acadêmica a reorientação estratégia denominada Escola de Governo em Saúde, que inclui a educação à distância como uma de suas principais opções pedagógicas. Face ao quadro sócio-sanitário vigente, conclui-se que adquire enorme importância a capacitação de profissionais e a pesquisa e desenvolvimento tecnológico nos campos da promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da ENSP.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2514https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2515Buss, Paulo Marchioriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:20Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1263Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:31.373611Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
title |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
spellingShingle |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública Buss, Paulo Marchiori Educação em Saúde Educação de Pós-graduação Tecnologia Educacional Pessoal de Saúde Saúde Pública |
title_short |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
title_full |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
title_fullStr |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
title_full_unstemmed |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
title_sort |
Promoção e educação em saúde no âmbito da Escola de Governo em Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública |
author |
Buss, Paulo Marchiori |
author_facet |
Buss, Paulo Marchiori |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buss, Paulo Marchiori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Educação de Pós-graduação Tecnologia Educacional Pessoal de Saúde Saúde Pública |
topic |
Educação em Saúde Educação de Pós-graduação Tecnologia Educacional Pessoal de Saúde Saúde Pública |
description |
Schools of public health should define their teaching, research, and technical cooperative programs on the basis of epidemiological, epistemological, and health care parameters, which are heavily affected by the socioeconomic context of their countries. Brazil's demographic and epidemiological transition has been characterized by an increasing prevalence of diseases and risk factors associated with life styles, thus requiring an extensive and in-depth change in the country's health care model, with a greater supply of evidence-based services and preventive and health promotion measures, including new initiatives in information, education, and communications. This article approaches the recent experience at the Brazilian National School of Public Health, which has added to its long-standing academic tradition with a strategic reorientation known as the School of Governance in Health, including distance education as one of its main teaching options. Given Brazil's prevailing social and health situation, we conclude by highlighting the importance of training health professionals and promoting research and technological development in the fields of health promotion and education within the context of the School of Governance in Health at the National School of Public Health. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2514 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1263/2515 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2 Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 2 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1821325479837171712 |