Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Flavia Pascoal
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Santos, Ligia Amparo da Silva, Reis, Amélia Borba Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333
Resumo: Food and nutrition education is viewed as a key strategy for promoting healthy eating habits, and the school is an appropriate space for developing these activities. The objective of this study was to describe and analyze the scientific literature on intervention studies on food and nutrition education in Brazilian schools. A literature review was conducted, selecting articles published from 2000 to 2011. Despite the topic's current importance, there were few articles, and most were published after 2009. The main results showed improvement in the children's nutritional knowledge and food choices. However, most studies that performed anthropometric measurements failed to show changes in nutritional status. In addition, the studies chose designs based on epidemiological intervention studies, indicating the need for interventions based on innovative health education methodologies and research models that are consistent with the study's objects.
id FIOCRUZ-5_559e56cdc83fce5022d0967d8ebde56a
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/5333
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literaturaEducação Alimentar e NutricionalSaúde EscolarAlimentação EscolarFood and nutrition education is viewed as a key strategy for promoting healthy eating habits, and the school is an appropriate space for developing these activities. The objective of this study was to describe and analyze the scientific literature on intervention studies on food and nutrition education in Brazilian schools. A literature review was conducted, selecting articles published from 2000 to 2011. Despite the topic's current importance, there were few articles, and most were published after 2009. The main results showed improvement in the children's nutritional knowledge and food choices. However, most studies that performed anthropometric measurements failed to show changes in nutritional status. In addition, the studies chose designs based on epidemiological intervention studies, indicating the need for interventions based on innovative health education methodologies and research models that are consistent with the study's objects.La educación alimentaria y nutricional es vista como una estrategia para la promoción de hábitos alimentarios saludables, se cree que la escuela es un espacio apropiado para desarrollar esas acciones. El objetivo fue describir y analizar el panorama de la publicación científica sobre estudios de intervención en el campo de la educación alimentaria y nutricional en escuelas de Brasil. En ese estudio se realizó un repaso de la literatura, utilizando artículos publicados entre 2000 y 2011. Se observó que, a pesar de la importancia del tema, hay un bajo número de publicaciones en el área y la mayor parte fue publicada a partir de 2009. Los resultados demuestran una mejora en el conocimiento en nutrición y en las opciones alimentarias. No obstante, en la mayoría de los estudios que realizaron evaluaciones antropométricas no se observó cambios en el estado nutricional. Por ello, se optó por metodologías basadas en estudios epidemiológicos de intervención, apuntando la necesidad de intervenir en metodologías innovadoras de educación en salud y modelos de investigación que correspondan a los objetos de estudio.A educação alimentar e nutricional é vista como uma estratégia para promoção de hábitos alimentares saudáveis e acredita-se que a escola seja um espaço apropriado para desenvolver essas ações. Objetivou-se descrever e analisar o panorama da publicação científica sobre estudos de intervenção no campo da educação alimentar e nutricional em escolares no Brasil. Realizou-se uma revisão de literatura na qual foram selecionados artigos publicados entre 2000 e 2011. Observou-se que, apesar da relevância do tema, há um baixo número de publicações na área e que a maior parte foi publicada a partir de 2009. Os resultados apontados foram melhora no conhecimento em nutrição e nas opções alimentares. Entretanto, a maioria dos estudos que realizou avaliação antropométrica não encontrou mudanças no estado nutricional. Soma-se que os estudos optaram por metodologias baseadas nos estudos epidemiológicos de intervenção, indicando a necessidade de intervenções baseadas em metodologias inovadoras de educação em saúde, bem como modelos de pesquisa que correspondam aos objetos de estudo.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333Reports in Public Health; Vol. 29 No. 11 (2013): NovemberCadernos de Saúde Pública; v. 29 n. 11 (2013): Novembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333/10953https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333/10954Ramos, Flavia PascoalSantos, Ligia Amparo da SilvaReis, Amélia Borba Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:40Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/5333Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:06:08.693656Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
title Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
spellingShingle Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
Ramos, Flavia Pascoal
Educação Alimentar e Nutricional
Saúde Escolar
Alimentação Escolar
title_short Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
title_full Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
title_fullStr Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
title_sort Educação alimentar e nutricional em escolares: uma revisão de literatura
author Ramos, Flavia Pascoal
author_facet Ramos, Flavia Pascoal
Santos, Ligia Amparo da Silva
Reis, Amélia Borba Costa
author_role author
author2 Santos, Ligia Amparo da Silva
Reis, Amélia Borba Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Flavia Pascoal
Santos, Ligia Amparo da Silva
Reis, Amélia Borba Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Alimentar e Nutricional
Saúde Escolar
Alimentação Escolar
topic Educação Alimentar e Nutricional
Saúde Escolar
Alimentação Escolar
description Food and nutrition education is viewed as a key strategy for promoting healthy eating habits, and the school is an appropriate space for developing these activities. The objective of this study was to describe and analyze the scientific literature on intervention studies on food and nutrition education in Brazilian schools. A literature review was conducted, selecting articles published from 2000 to 2011. Despite the topic's current importance, there were few articles, and most were published after 2009. The main results showed improvement in the children's nutritional knowledge and food choices. However, most studies that performed anthropometric measurements failed to show changes in nutritional status. In addition, the studies chose designs based on epidemiological intervention studies, indicating the need for interventions based on innovative health education methodologies and research models that are consistent with the study's objects.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333/10953
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/5333/10954
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 29 No. 11 (2013): November
Cadernos de Saúde Pública; v. 29 n. 11 (2013): Novembro
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943375052767232