Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143 |
Resumo: | The aim of this article was to analyze contractual incentives for kidney transplants in Brazil based on the principal-agent model. The approach assumes that the Brazilian Ministry of Health is the principal and the public hospitals accredited by the National Transplant System are the agent. The Ministry of Health's welfare depends on measures taken by hospitals in kidney uptake. Hospitals allocate administrative, financial, and management efforts to conduct measures in kidney donation, removal, uptake, and transplantation. Hospitals may choose the levels of effort that are consistent with the payments and incentives received in relation to transplantation costs. The solution to this type of problem lies in structuring an optimal incentives contract, which requires aligning the interests of both parties involved in the transplantation system. |
id |
FIOCRUZ-5_abed9dc4b0e0f047858f1b636fc7d526 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/6143 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principalTransplante de RimEconomia da SaúdeGestão em SaúdeThe aim of this article was to analyze contractual incentives for kidney transplants in Brazil based on the principal-agent model. The approach assumes that the Brazilian Ministry of Health is the principal and the public hospitals accredited by the National Transplant System are the agent. The Ministry of Health's welfare depends on measures taken by hospitals in kidney uptake. Hospitals allocate administrative, financial, and management efforts to conduct measures in kidney donation, removal, uptake, and transplantation. Hospitals may choose the levels of effort that are consistent with the payments and incentives received in relation to transplantation costs. The solution to this type of problem lies in structuring an optimal incentives contract, which requires aligning the interests of both parties involved in the transplantation system.El objetivo del artículo fue analizar los incentivos contractuales de trasplantes renales en Brasil, a partir del modelo agente-principal. Este enfoque asume que el Ministerio de Salud sea el principal y los hospitales públicos, autorizados por el Sistema Nacional de Trasplantes, sean los agentes. El bienestar del Ministerio de Salud depende de las acciones tomadas por los hospitales receptores de este órgano. Los hospitales proporcionan los esfuerzos administrativos, financieros y de gestión para realizar las acciones de donación, extirpación, recepción y trasplante de riñón. Los hospitales pueden escoger los niveles de esfuerzos que son compatibles con los pagos e incentivos recibidos, referentes al costeo de trasplantes. La solución para este tipo de problema está en la estructuración de un contrato óptimo de incentivos, en el que se requiera un alineamiento de intereses de ambas partes involucradas en este sistema de trasplantes.O objetivo do artigo foi analisar os incentivos contratuais de transplantes renais no Brasil com base no modelo agente-principal. A abordagem assume que o Ministério da Saúde seja o principal e os hospitais públicos credenciados pelo Sistema Nacional de Transplantes sejam o agente. O bem- estar do Ministério da Saúde depende das ações tomadas pelos hospitais captadores desse órgão. Os hospitais alocam esforços administrativos, financeiros e gerenciais para realizar as ações de doação, remoção, captação e transplante de rim. Os hospitais podem escolher os níveis de esforços que são compatíveis com os pagamentos e incentivos recebidos referentes ao custeio de transplantes. A solução para esse tipo de problema está na estruturação de um contrato ótimo de incentivos, no qual se requer um alinhamento de interesses de ambas as partes envolvidas nesse sistema de transplantes.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2016-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143Reports in Public Health; Vol. 32 No. 8 (2016): AugustCadernos de Saúde Pública; v. 32 n. 8 (2016): Agosto1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143/12972https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143/12973Cassia Kely Favoretto CostaGiácomo Balbinotto NetoLuciano Menezes Bezerra Sampaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:29:08Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/6143Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:07:01.128808Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
title |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
spellingShingle |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal Cassia Kely Favoretto Costa Transplante de Rim Economia da Saúde Gestão em Saúde |
title_short |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
title_full |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
title_fullStr |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
title_full_unstemmed |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
title_sort |
Análise dos incentivos contratuais de transplantes de rins no Brasil pelo modelo agente-principal |
author |
Cassia Kely Favoretto Costa |
author_facet |
Cassia Kely Favoretto Costa Giácomo Balbinotto Neto Luciano Menezes Bezerra Sampaio |
author_role |
author |
author2 |
Giácomo Balbinotto Neto Luciano Menezes Bezerra Sampaio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassia Kely Favoretto Costa Giácomo Balbinotto Neto Luciano Menezes Bezerra Sampaio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transplante de Rim Economia da Saúde Gestão em Saúde |
topic |
Transplante de Rim Economia da Saúde Gestão em Saúde |
description |
The aim of this article was to analyze contractual incentives for kidney transplants in Brazil based on the principal-agent model. The approach assumes that the Brazilian Ministry of Health is the principal and the public hospitals accredited by the National Transplant System are the agent. The Ministry of Health's welfare depends on measures taken by hospitals in kidney uptake. Hospitals allocate administrative, financial, and management efforts to conduct measures in kidney donation, removal, uptake, and transplantation. Hospitals may choose the levels of effort that are consistent with the payments and incentives received in relation to transplantation costs. The solution to this type of problem lies in structuring an optimal incentives contract, which requires aligning the interests of both parties involved in the transplantation system. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143/12972 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6143/12973 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 32 No. 8 (2016): August Cadernos de Saúde Pública; v. 32 n. 8 (2016): Agosto 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943381757362176 |