A epidemiologia na avaliação da qualidade: uma proposta
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1996 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/806 |
Resumo: | This paper proposes a strategy for defining indicators to assess the quality of the process of health care, based on the identification of the objectives of the care being delivered and on the verification of whether the technical guidelines for the procedures are being enforced. The article goes on to apply the proposed methodology to the process of health care during childbirth, based on a perspective of comprehensive care and adopting both an individual and collective risk approach. It uses a data bank of 4,558 Simplified Perinatal Clinical Histories (CLAP/PAHO/WHO) from 12 hospitals.The indicators selected were: V.D.R.L., Rh blood typing, antitetanus vaccination, rate of cesarean sections, reception of the baby by a pediatrician at birth, Apgar score, evaluation of the gestational age by physical exam, rooming-in, exclusive breastfeeding upon discharge, and referral for a puerperal consultation. Methods for classification of hospitals were the sum of their scores for each indicator, gold standard, and ranking. This methodology warranted identification of one hospital with excellent quality of care, five with good care, two with fair care, and four whose performances were completely unsatisfactory. Finally, some remarks on the assessment of quality of health care are made and future developments are proposed. |
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A epidemiologia na avaliação da qualidade: uma propostaEpidemiologiaServiços de SaúdeAvaliação da Qualidade dos Cuidados de SaúdeAssistência PerinatalObstetríciaThis paper proposes a strategy for defining indicators to assess the quality of the process of health care, based on the identification of the objectives of the care being delivered and on the verification of whether the technical guidelines for the procedures are being enforced. The article goes on to apply the proposed methodology to the process of health care during childbirth, based on a perspective of comprehensive care and adopting both an individual and collective risk approach. It uses a data bank of 4,558 Simplified Perinatal Clinical Histories (CLAP/PAHO/WHO) from 12 hospitals.The indicators selected were: V.D.R.L., Rh blood typing, antitetanus vaccination, rate of cesarean sections, reception of the baby by a pediatrician at birth, Apgar score, evaluation of the gestational age by physical exam, rooming-in, exclusive breastfeeding upon discharge, and referral for a puerperal consultation. Methods for classification of hospitals were the sum of their scores for each indicator, gold standard, and ranking. This methodology warranted identification of one hospital with excellent quality of care, five with good care, two with fair care, and four whose performances were completely unsatisfactory. Finally, some remarks on the assessment of quality of health care are made and future developments are proposed.Este artigo propõe uma estratégia de definição de indicadores para avaliar a qualidade do processo de assistência, baseada na identificação dos objetivos dessa assistência e na verificação da existência de normas técnicas que a norteiem. Simultaneamente, aplica esta metodologia ao processo de assistência ao nascimento e parto, adotando enfoque de risco, tanto para a saúde individual, como para a coletiva. Utiliza para tal um banco de dados de 4.558 Histórias Clínicas Perinatais Simplificadas de 12 hospitais. Os indicadores selecionados foram: sorologia para sífilis, tipagem sanguínea Rh, vacinação antitetânica, taxa de cesáreas, recepção do bebê por pediatra na sala de partos, boletim de Apgar, avaliação de idade gestacional por exame físico, alojamento conjunto, aleitamento materno exclusivo na alta, encaminhamento para consulta de puerpério. Para classificação dos hospitais, foram utilizadas a soma simples, padrão-ouro, e hierarquização. A metodologia proposta permitiu identificar um hospital com qualidade excelente, cinco com qualidade boa, dois com qualidade regular e quatro com desempenho completamente insatisfatório.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1996-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/806Reports in Public Health; Vol. 12 No. 6 (1996): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 12 n. 6 (1996): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/806/1628https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/806/1629Rattner, Daphneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:05Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/806Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:00.521357Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
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