Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thiago Hérick de Sá
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leandro Fórnias Machado de Rezende, Fabiana Maluf Rabacow, Carlos Augusto Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058
Resumo: São Paulo Metropolitan Area, Brazil, showed an increase from 1997 to 2007 in the use of private motor vehicles for taking children to school, with potential harm to their health. The aim of this study was to extend the analysis of this trend until 2012 and discuss possible strategies to increase the proportion of children who walk, cycle, or use public transportation to get to school. Analysis of the data from the Mobility Survey of 2012 indicate not only the continuation but also an accelerated increase in the use of private motorized transportation for schoolchildren aged 6 to 11 years. The effect of initiatives to promote walking will only be properly understood with adequate monitoring of daily commuting to school and the evaluation of their impact on the population's health. A package of policies and programs specifically targeted to the promotion and protection of walking, cycling, and use of public transport by schoolchildren is indispensable for guaranteeing their right to travel safely, independently, and actively in São Paulo Metropolitan Area.
id FIOCRUZ-5_dba6ff6d26dce086a9b5157027f210c2
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/6058
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012CaminhadaTransportesCriançaSão Paulo Metropolitan Area, Brazil, showed an increase from 1997 to 2007 in the use of private motor vehicles for taking children to school, with potential harm to their health. The aim of this study was to extend the analysis of this trend until 2012 and discuss possible strategies to increase the proportion of children who walk, cycle, or use public transportation to get to school. Analysis of the data from the Mobility Survey of 2012 indicate not only the continuation but also an accelerated increase in the use of private motorized transportation for schoolchildren aged 6 to 11 years. The effect of initiatives to promote walking will only be properly understood with adequate monitoring of daily commuting to school and the evaluation of their impact on the population's health. A package of policies and programs specifically targeted to the promotion and protection of walking, cycling, and use of public transport by schoolchildren is indispensable for guaranteeing their right to travel safely, independently, and actively in São Paulo Metropolitan Area.La Región Metropolitana de São Paulo, Brasil, presentó, entre 1997 y 2007, una tendencia de aumento del uso transporte motorizado privado en los desplazamientos de niños hacia la escuela, con potenciales prejuicios para la salud. El objetivo de este estudio fue ampliar el análisis de tal tendencia en 2012, y discutir posibles estrategias para aumentar la proporción de niños que andan, pedalean y usan el transporte público. El análisis de los datos de la Investigación de Movilidad de 2012 indica no sólo la continuidad, sino la aceleración en el aumento del uso transporte motorizado privado en desplazamientos de niños entre 6 y 11 años hacia la escuela. El efecto de iniciativas en curso sobre esta tendencia sólo será debidamente comprendido con el debido monitoreo de los desplazamientos cotidianos y la evaluación del impacto de esas acciones sobre la salud de la población. Un paquete de políticas y programas dirigidos específicamente para la promoción y protección de la movilidad a pie, de bicicleta o por transporte público de niños, es imprescindible para garantizar el desplazamiento seguro, independiente y activo de niños hacia la escuela en la Región Metropolitana de São Paulo.A Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, apresentou, entre 1997 e 2007, tendência de aumento do uso transporte motorizado privado nos deslocamentos de crianças para a escola, com potenciais prejuízos à saúde. O objetivo deste estudo foi ampliar a análise de tal tendência para 2012 e discutir possíveis estratégias para aumentar a proporção de crianças que andam, pedalam e usam o transporte público. A análise dos dados da Pesquisa de Mobilidade de 2012 indica não apenas a continuidade, mas a aceleração no aumento do uso transporte motorizado privado em deslocamentos de crianças entre 6 e 11 anos para a escola. O efeito de iniciativas em andamento sobre essa tendência só será devidamente compreendido com o devido monitoramento dos deslocamentos cotidianos e a avaliação do impacto dessas ações sobre a saúde da população. Um pacote de políticas e programas voltados especificamente para a promoção e proteção da mobilidade a pé, de bicicleta ou por transporte público de crianças é imprescindível para garantir o deslocamento seguro, independente e ativo de crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2016-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058Reports in Public Health; Vol. 32 No. 5 (2016): MayCadernos de Saúde Pública; v. 32 n. 5 (2016): Maio1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058/12764https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058/12765Thiago Hérick de SáLeandro Fórnias Machado de RezendeFabiana Maluf RabacowCarlos Augusto Monteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:29:05Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/6058Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:06:55.624595Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
title Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
spellingShingle Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
Thiago Hérick de Sá
Caminhada
Transportes
Criança
title_short Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
title_full Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
title_fullStr Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
title_full_unstemmed Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
title_sort Aumento no uso de transporte motorizado privado no deslocamento das crianças para a escola na Região Metropolitana de São Paulo, Brasil, 1997-2012
author Thiago Hérick de Sá
author_facet Thiago Hérick de Sá
Leandro Fórnias Machado de Rezende
Fabiana Maluf Rabacow
Carlos Augusto Monteiro
author_role author
author2 Leandro Fórnias Machado de Rezende
Fabiana Maluf Rabacow
Carlos Augusto Monteiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thiago Hérick de Sá
Leandro Fórnias Machado de Rezende
Fabiana Maluf Rabacow
Carlos Augusto Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Caminhada
Transportes
Criança
topic Caminhada
Transportes
Criança
description São Paulo Metropolitan Area, Brazil, showed an increase from 1997 to 2007 in the use of private motor vehicles for taking children to school, with potential harm to their health. The aim of this study was to extend the analysis of this trend until 2012 and discuss possible strategies to increase the proportion of children who walk, cycle, or use public transportation to get to school. Analysis of the data from the Mobility Survey of 2012 indicate not only the continuation but also an accelerated increase in the use of private motorized transportation for schoolchildren aged 6 to 11 years. The effect of initiatives to promote walking will only be properly understood with adequate monitoring of daily commuting to school and the evaluation of their impact on the population's health. A package of policies and programs specifically targeted to the promotion and protection of walking, cycling, and use of public transport by schoolchildren is indispensable for guaranteeing their right to travel safely, independently, and actively in São Paulo Metropolitan Area.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058/12764
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6058/12765
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 32 No. 5 (2016): May
Cadernos de Saúde Pública; v. 32 n. 5 (2016): Maio
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943381061107712