Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Amilcar Almeida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barcelos, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038
Resumo: In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth.
id FIOCRUZ-6_0778fc113d16b201cb960be3b384d844
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2038
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s workCantando el dolor del otro: el caso de Zuzu Angel y la canción como testimonio en el trabajo de Chico BuarqueCantando a dor do outro: o caso Zuzu Angel e a canção como testemunho na obra de Chico BuarqueBrazilian Popular MusicHistorical testimonyTraumaCollective memoryMilitary Dictatorship.Música Popular BrasileñaTestimonioTraumaMemória colectivaDitadura Militar.Música Popular BrasileiraTestemunhoTraumaMemória coletivaDitadura Militar.In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth.En este artículo, discutimos la estetización del testimonio histórico en forma de canción popular en dos obras del compositor Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) y Pedaço de mim (1978), ambas inspiradas en el caso de Zuzu Angel, una famosa estilista brasileña cuyo hijo fue asesinado por la dictadura civil militar en 1971, y murió en un controvertido accidente automovilístico en 1976. De las reflxiones de autores como Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva y Blacking, buscamos discutir como la canción popular puede ser una forma peculiar tanto de expressar la naturaliza del trauma como de sacar a la luz aspectos específios de la supuesta verdad de um testimonio.Neste artigo, discutimos a estetização do testemunho histórico sob a forma da canção popular em duas obras do compositor Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) e Pedaço de mim (1978). Ambas se inspiram no caso Zuzu Angel, uma famosa estilista de moda, amiga do compositor, que teve seu fiho morto pela ditadura civil militar em 1971, e faleceu num controverso acidente de carro em 1976. Partindo das reflxões de autores como Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva e Blacking, procuramos discutir como a canção popular pode ser uma forma peculiar tanto de expressar a natureza do trauma, como de trazer à tona aspectos específios de uma suposta verdade testemunhal.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/203810.29397/reciis.v14i4.2038Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 14 No. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 14 Núm. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 14 No 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 14 n. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038/2404Bezerra, Amilcar AlmeidaBarcelos, Patríciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-07T16:25:47Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2038Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciisPRIhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2021-07-07T16:25:47RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
Cantando el dolor del otro: el caso de Zuzu Angel y la canción como testimonio en el trabajo de Chico Buarque
Cantando a dor do outro: o caso Zuzu Angel e a canção como testemunho na obra de Chico Buarque
title Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
spellingShingle Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
Bezerra, Amilcar Almeida
Brazilian Popular Music
Historical testimony
Trauma
Collective memory
Military Dictatorship.
Música Popular Brasileña
Testimonio
Trauma
Memória colectiva
Ditadura Militar.
Música Popular Brasileira
Testemunho
Trauma
Memória coletiva
Ditadura Militar.
title_short Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
title_full Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
title_fullStr Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
title_full_unstemmed Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
title_sort Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
author Bezerra, Amilcar Almeida
author_facet Bezerra, Amilcar Almeida
Barcelos, Patrícia
author_role author
author2 Barcelos, Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Amilcar Almeida
Barcelos, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian Popular Music
Historical testimony
Trauma
Collective memory
Military Dictatorship.
Música Popular Brasileña
Testimonio
Trauma
Memória colectiva
Ditadura Militar.
Música Popular Brasileira
Testemunho
Trauma
Memória coletiva
Ditadura Militar.
topic Brazilian Popular Music
Historical testimony
Trauma
Collective memory
Military Dictatorship.
Música Popular Brasileña
Testimonio
Trauma
Memória colectiva
Ditadura Militar.
Música Popular Brasileira
Testemunho
Trauma
Memória coletiva
Ditadura Militar.
description In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038
10.29397/reciis.v14i4.2038
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v14i4.2038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038/2404
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 14 No. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 14 Núm. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 14 No 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 14 n. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1820689217841266688