Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038 |
Resumo: | In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth. |
id |
FIOCRUZ-6_0778fc113d16b201cb960be3b384d844 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2038 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s workCantando el dolor del otro: el caso de Zuzu Angel y la canción como testimonio en el trabajo de Chico BuarqueCantando a dor do outro: o caso Zuzu Angel e a canção como testemunho na obra de Chico BuarqueBrazilian Popular MusicHistorical testimonyTraumaCollective memoryMilitary Dictatorship.Música Popular BrasileñaTestimonioTraumaMemória colectivaDitadura Militar.Música Popular BrasileiraTestemunhoTraumaMemória coletivaDitadura Militar.In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth.En este artículo, discutimos la estetización del testimonio histórico en forma de canción popular en dos obras del compositor Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) y Pedaço de mim (1978), ambas inspiradas en el caso de Zuzu Angel, una famosa estilista brasileña cuyo hijo fue asesinado por la dictadura civil militar en 1971, y murió en un controvertido accidente automovilístico en 1976. De las reflxiones de autores como Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva y Blacking, buscamos discutir como la canción popular puede ser una forma peculiar tanto de expressar la naturaliza del trauma como de sacar a la luz aspectos específios de la supuesta verdad de um testimonio.Neste artigo, discutimos a estetização do testemunho histórico sob a forma da canção popular em duas obras do compositor Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) e Pedaço de mim (1978). Ambas se inspiram no caso Zuzu Angel, uma famosa estilista de moda, amiga do compositor, que teve seu fiho morto pela ditadura civil militar em 1971, e faleceu num controverso acidente de carro em 1976. Partindo das reflxões de autores como Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva e Blacking, procuramos discutir como a canção popular pode ser uma forma peculiar tanto de expressar a natureza do trauma, como de trazer à tona aspectos específios de uma suposta verdade testemunhal.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/203810.29397/reciis.v14i4.2038Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 14 No. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 14 Núm. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 14 No 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises GlobaisRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 14 n. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038/2404Bezerra, Amilcar AlmeidaBarcelos, Patríciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-07T16:25:47Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2038Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciisPRIhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2021-07-07T16:25:47RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work Cantando el dolor del otro: el caso de Zuzu Angel y la canción como testimonio en el trabajo de Chico Buarque Cantando a dor do outro: o caso Zuzu Angel e a canção como testemunho na obra de Chico Buarque |
title |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
spellingShingle |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work Bezerra, Amilcar Almeida Brazilian Popular Music Historical testimony Trauma Collective memory Military Dictatorship. Música Popular Brasileña Testimonio Trauma Memória colectiva Ditadura Militar. Música Popular Brasileira Testemunho Trauma Memória coletiva Ditadura Militar. |
title_short |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
title_full |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
title_fullStr |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
title_full_unstemmed |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
title_sort |
Singing someone else’s pain: Zuzu Angel’s story and the song as a historical testimony in Chico Buarque’s work |
author |
Bezerra, Amilcar Almeida |
author_facet |
Bezerra, Amilcar Almeida Barcelos, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Barcelos, Patrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Amilcar Almeida Barcelos, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian Popular Music Historical testimony Trauma Collective memory Military Dictatorship. Música Popular Brasileña Testimonio Trauma Memória colectiva Ditadura Militar. Música Popular Brasileira Testemunho Trauma Memória coletiva Ditadura Militar. |
topic |
Brazilian Popular Music Historical testimony Trauma Collective memory Military Dictatorship. Música Popular Brasileña Testimonio Trauma Memória colectiva Ditadura Militar. Música Popular Brasileira Testemunho Trauma Memória coletiva Ditadura Militar. |
description |
In this article we discuss the aesthetization of historical testimony in two songs by composer Francisco Buarque de Holanda: Angélica (1981) and Pedaço de mim (1978), both inspired in the story of Zuzu Angel, a Brazilian fashion stylist whose son was killed by the government during Brazilian civil military dictatorship in 1971. Zuzu Angel died in a mysterious car accident in 1976. We cite authors such as Benjamin, Agamben, Halbwachs, Seligmann-Silva and Blacking to discuss how a popular song can be a peculiar way to express the nature of the trauma and to bring to light specifi features of an alleged testimonial truth. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038 10.29397/reciis.v14i4.2038 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v14i4.2038 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2038/2404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 14 No. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 14 Núm. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 14 No 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 14 n. 4 (2020): Dossiê Comunicação, Saúde e Crises Globais 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1820689217841266688 |