Writing skills development and scientific production: are needed courses?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166 |
Resumo: | This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication. |
id |
FIOCRUZ-6_1e6c1fd343a9859d727b812d4601fccd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1166 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Writing skills development and scientific production: are needed courses?El desarrollo de la habilidad en la escritura y la producción científica: ¿son necesarios cursos?Desenvolvimento da habilidade na escrita e a produção científica: cursos são necessários?scientific communication and diffusioninformation literacytraining coursespapers writingpublic health.comunicación y divulgación científicaalfabetización informacionalcursos de capacitaciónescritura de artículossalud pública.comunicação e divulgação científicaalfabetização científicacursos moduladosredação de artigossaúde pública.This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication.Este artículo es resultado de estudio que tiene el objetivo de identificar si la mejora en el conocimiento sobre como escribir artículos científicos, reforzada por los cursos de escritura científica, ha facilitado para el investigador (autor) la publicación de sus artículos. Entendemos que la relevancia del estudio se debe al reconocimiento de la importancia de inversiones en cursos de capacitación para investigadores que permitan ampliar la divulgación científica. Identificamos la producción bibliográfica de participantes de cursos de redacción científica y comparamos el número de publicaciones del participante antes y después del curso. Se han utilizado dos fuentes de información a la disposición del público para identificar la producción bibliográfica, científica y técnica, del investigador: la Plataforma Lattes do CNPq (Brasil); y base de datos bibliográficos: Lilacs (Bireme/OPAS) y PubMed. Se observó que el número de artículos publicados fue mayor después de la participación en el curso. Aunque otros factores puedan influir en la producción, tales iniciativas estimulan la divulgación científica.Este artigo é resultado de um estudo que tem como objetivo identificar se o aprimoramento do conhecimento sobre a produção de artigos científicos, reforçado por cursos de escrita científica, vem facilitando ao pesquisador (autor) a publicação de seus artigos. Entendemos que a relevância do estudo se deve ao reconhecimento da importância de investimentos no aprimoramento do pesquisador para a divulgação científica. Foi identificada a produção bibliográfica de egressos de cursos de aprimoramento da habilidade na escrita científica e comparada com o percurso de publicações desse egresso, antes e depois do curso. Foram utilizadas duas fontes de informação de acesso público para identificar a produção bibliográfica, científica e técnica, do pesquisador: currículo na Plataforma Lattes do CNPq; e fontes de dados bibliográficos: Lilacs e PubMed. Observou-se que o número de artigos publicados foi maior após a participação em um dos cursos e que, embora outros fatores influenciem na produção, iniciativas dessa natureza estimulam a divulgação científica.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/116610.29397/reciis.v11i3.1166Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166/2126Cuenca, Angela Maria BelloniPaula, Dulcenéa deFrança Junior, Ivaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-04T18:39:13Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1166Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-12-04T18:39:13RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? El desarrollo de la habilidad en la escritura y la producción científica: ¿son necesarios cursos? Desenvolvimento da habilidade na escrita e a produção científica: cursos são necessários? |
title |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
spellingShingle |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? Cuenca, Angela Maria Belloni scientific communication and diffusion information literacy training courses papers writing public health. comunicación y divulgación científica alfabetización informacional cursos de capacitación escritura de artículos salud pública. comunicação e divulgação científica alfabetização científica cursos modulados redação de artigos saúde pública. |
title_short |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
title_full |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
title_fullStr |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
title_full_unstemmed |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
title_sort |
Writing skills development and scientific production: are needed courses? |
author |
Cuenca, Angela Maria Belloni |
author_facet |
Cuenca, Angela Maria Belloni Paula, Dulcenéa de França Junior, Ivan |
author_role |
author |
author2 |
Paula, Dulcenéa de França Junior, Ivan |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cuenca, Angela Maria Belloni Paula, Dulcenéa de França Junior, Ivan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
scientific communication and diffusion information literacy training courses papers writing public health. comunicación y divulgación científica alfabetización informacional cursos de capacitación escritura de artículos salud pública. comunicação e divulgação científica alfabetização científica cursos modulados redação de artigos saúde pública. |
topic |
scientific communication and diffusion information literacy training courses papers writing public health. comunicación y divulgación científica alfabetización informacional cursos de capacitación escritura de artículos salud pública. comunicação e divulgação científica alfabetização científica cursos modulados redação de artigos saúde pública. |
description |
This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166 10.29397/reciis.v11i3.1166 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i3.1166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166/2126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464880410624 |