Writing skills development and scientific production: are needed courses?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cuenca, Angela Maria Belloni
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Paula, Dulcenéa de, França Junior, Ivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166
Resumo: This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication.
id FIOCRUZ-6_1e6c1fd343a9859d727b812d4601fccd
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1166
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Writing skills development and scientific production: are needed courses?El desarrollo de la habilidad en la escritura y la producción científica: ¿son necesarios cursos?Desenvolvimento da habilidade na escrita e a produção científica: cursos são necessários?scientific communication and diffusioninformation literacytraining coursespapers writingpublic health.comunicación y divulgación científicaalfabetización informacionalcursos de capacitaciónescritura de artículossalud pública.comunicação e divulgação científicaalfabetização científicacursos moduladosredação de artigossaúde pública.This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication.Este artículo es resultado de estudio que tiene el objetivo de identificar si la mejora en el conocimiento sobre como escribir artículos científicos, reforzada por los cursos de escritura científica, ha facilitado para el investigador (autor) la publicación de sus artículos. Entendemos que la relevancia del estudio se debe al reconocimiento de la importancia de inversiones en cursos de capacitación para investigadores que permitan ampliar la divulgación científica. Identificamos la producción bibliográfica de participantes de cursos de redacción científica y comparamos el número de publicaciones del participante antes y después del curso. Se han utilizado dos fuentes de información a la disposición del público para identificar la producción bibliográfica, científica y técnica, del investigador: la Plataforma Lattes do CNPq (Brasil); y base de datos bibliográficos: Lilacs (Bireme/OPAS) y PubMed. Se observó que el número de artículos publicados fue mayor después de la participación en el curso. Aunque otros factores puedan influir en la producción, tales iniciativas estimulan la divulgación científica.Este artigo é resultado de um estudo que tem como objetivo identificar se o aprimoramento do conhecimento sobre a produção de artigos científicos, reforçado por cursos de escrita científica, vem facilitando ao pesquisador (autor) a publicação de seus artigos. Entendemos que a relevância do estudo se deve ao reconhecimento da importância de investimentos no aprimoramento do pesquisador para a divulgação científica. Foi identificada a produção bibliográfica de egressos de cursos de aprimoramento da habilidade na escrita científica e comparada com o percurso de publicações desse egresso, antes e depois do curso. Foram utilizadas duas fontes de informação de acesso público para identificar a produção bibliográfica, científica e técnica, do pesquisador: currículo na Plataforma Lattes do CNPq; e fontes de dados bibliográficos: Lilacs e PubMed. Observou-se que o número de artigos publicados foi maior após a participação em um dos cursos e que, embora outros fatores influenciem na produção, iniciativas dessa natureza estimulam a divulgação científica.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/116610.29397/reciis.v11i3.1166Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166/2126Cuenca, Angela Maria BelloniPaula, Dulcenéa deFrança Junior, Ivaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-04T18:39:13Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1166Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-12-04T18:39:13RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Writing skills development and scientific production: are needed courses?
El desarrollo de la habilidad en la escritura y la producción científica: ¿son necesarios cursos?
Desenvolvimento da habilidade na escrita e a produção científica: cursos são necessários?
title Writing skills development and scientific production: are needed courses?
spellingShingle Writing skills development and scientific production: are needed courses?
Cuenca, Angela Maria Belloni
scientific communication and diffusion
information literacy
training courses
papers writing
public health.
comunicación y divulgación científica
alfabetización informacional
cursos de capacitación
escritura de artículos
salud pública.
comunicação e divulgação científica
alfabetização científica
cursos modulados
redação de artigos
saúde pública.
title_short Writing skills development and scientific production: are needed courses?
title_full Writing skills development and scientific production: are needed courses?
title_fullStr Writing skills development and scientific production: are needed courses?
title_full_unstemmed Writing skills development and scientific production: are needed courses?
title_sort Writing skills development and scientific production: are needed courses?
author Cuenca, Angela Maria Belloni
author_facet Cuenca, Angela Maria Belloni
Paula, Dulcenéa de
França Junior, Ivan
author_role author
author2 Paula, Dulcenéa de
França Junior, Ivan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cuenca, Angela Maria Belloni
Paula, Dulcenéa de
França Junior, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv scientific communication and diffusion
information literacy
training courses
papers writing
public health.
comunicación y divulgación científica
alfabetización informacional
cursos de capacitación
escritura de artículos
salud pública.
comunicação e divulgação científica
alfabetização científica
cursos modulados
redação de artigos
saúde pública.
topic scientific communication and diffusion
information literacy
training courses
papers writing
public health.
comunicación y divulgación científica
alfabetización informacional
cursos de capacitación
escritura de artículos
salud pública.
comunicação e divulgação científica
alfabetização científica
cursos modulados
redação de artigos
saúde pública.
description This paper is product of a study to identify if the improvement in knowledge about writing scientific papers reinforced by writing courses had facilitated the publication by researcher (author) of his articles. We understand the relevance of the study is due to the recognition of the importance of investments in training courses for researchers to improve the scientific dissemination of their papers. We identified the bibliographic production of the participants in courses on scientific writing, and then we compared it with the number of publications by then prior to and after the course. We searched two public information sources to identify the scientific and technical bibliographic production by researcher: curriculum in the Plataforma Lattes do CNPq (Brazil) and bibliographic databases: Lilacs (Bireme/OPS) and PubMed. We observed that the number of papers published increased after the participation in one of these courses. Although other factors may influence the production, such initiatives stimulate scientific communication.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166
10.29397/reciis.v11i3.1166
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v11i3.1166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1166/2126
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464880410624